    From: Sławek Lipowski <s...@l...org>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: Polityka bezpieczeństwa PWR PLIX vs niezawodność i wygoda.
    Date: Thu, 20 Jan 2011 10:35:47 +0100

    Witam,

    Dzięki za duży odzew. Trochę się tego nazbierało, żeby nie mnożyć postów
    postaram się odpisać w jednym, tak skrótowo, jak się da.

    <Odnośnie tego, co pisze Sylwester (jeśli mogę po imieniu oczywiście :))>

    -> Przyjmuję do wiadomości, jak jest w AMS-IX. Sprawdziłem, jak jest w PLIX:

    http://www.plix.pl/pl/help/faq
    http://www.plix.pl/download/configuration_pl.pdf

    "Uczestnicy podłączani są do węzła przy pomocy portów Ethernet o
    przepustowości 1Gbps lub 10Gbps. Każdemu portowi uczestnika przydzielany
    jest na stałe jeden lub więcej adresów IP z puli adresowej PLIX
    195.182.218.0/23."

    Czy możemy zatem otrzymać trzy adresy IP na jednym porcie (i wykorzystać
    je we wspomniany wcześniej sposób) zakładając, że cały ruch będzie
    przychodził z takim samym, pojedynczym adresem MAC? Ewentualnie jeśli
    nie ma takie możliwości, to może warto zmienić tę informację? ;)

    "umowa na dostęp do PLIX zabranie rozgłaszania więcej niż jednego adresu
    MAC na jednym porcie."

    Tego faktycznie wcześniej nie zauważyłem, mój błąd. Mam w związku z tym
    pytanie na przyszłość. Jak wygląda u Was procedura migracji na inny MAC?
    W AMS-IX możliwe jest przypisanie dwóch adresów MAC do portu.

    -> VRRP w Linuksie (keepalived) nie ma zaimplementowanego wirtualnego
    MAC adresu. Można oczywiście rzeźbić i osiągnąć taki efekt, ale wyznaję
    zasadę, że najprostsze działające i spełniające wszystkie założone cele
    rozwiązanie byłoby najlepsze. Ponadto z wirtualnym MAC w VRRP i CARP
    jest też taki problem, że ich liczba jest ograniczona. W dużym IXe może
    stanowić to realny problem.

    -> Potrzebujemy rozwiązanie, które podtrzyma przynajmniej jedną sesję do
    PLIXa, takie jest założenie.

    -> "Wydaje mi się, że jeśli ktoś ma 600Mbps
    ruchu do PLIXa (czyli ok. 1,5Gbps całego swojego ruchu), to stać go
    już na coś mocniejszego niż pecet z linuxem/bsd"

    Ruter na linuksie nie musi oznaczać "peceta". Nie wspomnę już o tym, że
    zarówno PLIX, jak i wspomniany AMS-IX nie działają na "czymś lepszym",
    tylko na linuksie/bsd, prawda?

    <Nastach>

    -> Nie forsuje swojego rozwiązania, nie twierdzę, że jest najlepsze, nie
    staram się wymusić niczego na PLIXie, po prostu pytam o propozycje
    możliwych rozwiązań zakładając, że zarówno stanowisko PLIXa, jak i
    wymagania klienta się nie zmienią.

    <Sylwester & Nastach>

    -> Co w kwestii bezpieczeństwa zmienia to, czy na poście przepuścicie
    jeden MAC, czy tez dwa? Pytam z Ciekawości.

    <Rafal>

    -> Co do wymagań z perspektywy klienta, to mam wrażenie, że tak to tylko
    u nas no i może w Erze. ;)

    <Bartosz Waszak>

    -> "Sam pomysł VRRP na styku z BGP jest wg mnie dziwnym wynalazkiem."

    VRRP w tym rozwiązaniu nie przełącza IP, z których spinane są sesje.
    VRRP przełącza adres, który jest rozgłaszany jako next hop.

    -> "Czemu nie 2 komplety sesji BGP z kazdym z routerow uniknie sie
    zbednych announce/withdrawn z BGP i braku dostepnosci na czas
    renegocjacji sesji ?"

    Nie wiem, czy dobrze rozumiem, co masz na myśli, ale dokładnie tak mamy.
    Na każdej z maszyn mamy komplet sesji BGP do każdego operatora. Do PLIXa
    w prosty sposób na jednym porcie się nie da spiąć sesji z obu maszyn, bo
    jeden MAC per port.

    -> "To w czasach 95% chyba nie jest zbytnio trudne :P "

    Nie jest, ale klient tego nie chce. Trzeba by to stale kontrolować,
    ponadto klient wymaga stałych opłat za łącza. Klient jest przede
    wszystkim dostawcą treści, ma dużo usług wystawionych na cały świat.
    Jakiś niemiły gest ze strony konkurencji mógłby podbijać koszta.

    <Grzegorz Janoszka>

    -> "Punkt wymiany ruchu nie może być
    "głównym łączem"."

    Oczywiście w przypadku ISP nie może być. Tylko że mowa o dostawcy
    treści, który celuje w polskiego odbiorcę i który realizuje teraz ruch
    głównie w dwóch kierunkach: polskie IXy (poprzez AC-X, pośrednio przez
    PLIX i KIX) oraz TP. Myślę, że to wyjaśnia, co Rafał miał na myśli.
    Jeśli miał na myśli coś innego, to mnie za chwilę zapewne poprawi. :)

    -> "Żaden szanujący się punkt wymiany ruchu na świecie nie bawi się w
    jakiś wirtualne adresy szalejące między quaggami"

    Co rozumiesz przez nie pozwala? To, że zezwala na jedno IP i jeden MAC
    nie znaczy, że nie może stać za tym dowolne rozwiązanie (w tym quagga z
    "szalejącymi", cokolwiek masz na myśli, adresami IP). Sylwester pisał o
    tym wcześniej. Ponadto we wspomnianym rozwiązaniu VRRP nie przełącza
    IPków, z których quaggi spinają sesje BGP.

    -> "Stasiu i Jasiu zrobili osiedlówkę"

    Pudło, tak jak mówiłem, nie osiedlówka, a dostawca treści.

    <Komuch>

    Z tego co zdążyłem doczytać, to vyatta także nie ma wirtualnego MAC
    adresu na VRRP i ludzie starają się to obchodzić tak samo, jak w każdym
    innym linuksie.

    <Andrzej 'The Undefined' Dopierała>

    -> "Przez dlugi czas zastanawialem sie czy nie zaprzac do tego
    wszystkiego vrrp.
    Ale doszedlem do wniosku ze pomysl jest bez sensu."

    W tym wypadku takie, a nie inne rozwiązanie wynikło bezpośrednio z
    wymagań klienta, przyjętej przez niego polityki i różnych zaszłości
    związanych z istniejącymi już rozwiązaniami. Rozwiązanie się sprawdza.

    -> "acx w l3? czy l2? Jezeli l3 - ma zasieg lokalny przeciez. Wiec
    potencjalny
    problem by dotyczyl tylko Twojego wezla."

    Oczywiście, że w L2. Wszystkie usługi ATMANa mamy zresztą tak podpięte.
    Pozostaje pochwalić AC-X za swobodę, jaką dają klientowi i za to, że to
    ogarniają jakoś mimo braku ograniczeń.

    <Zboj>

    Generalnie się zgadza. Powód dla którego utrzymywane są po stronie
    klienta dwie maszyny z pełnym kompletem tras jest ogólnie taki sam, jak
    ten, dla którego PLIX ma dwa RSy. Nawet działa to na podobnej zasadzie. :)

    <Ogólnie>

    Generalnie to dyskusja, chyba nieco niepotrzebnie, zeszła na sferę
    polityczną, podczas gdy nie stawiałem sobie za cel reformowanie PLIXa, a
    jedynie rozwiązanie danego problemu technicznego.

    Aktualnie rodzi mi się już w głowie koncepcja wyrzeźbienia pewnego
    rozwiązania, które zadowoli klienta i spełni wymogi PLIXa, zobaczymy co
    z tego wyjdzie.

    Jeśli pominąłem coś istotnego, to proszę zwrócić mi uwagę. :)

    Pozdrawiam,

    --
    Sławomir Lipowski
    http://lipowski.org