  • 11. Data: 2023-07-15 04:26:36
    Temat: Re: Pomiar ciśnienia krwi, efekt Dopplera
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Mirek <m...@n...dev> wrote:

    > To się przykładało na ręce skośnie do tętnicy i było słychać takie
    > piiiiisiiuuuułłł...... piiiiiisiuuułłłł

    Takie coś też słyszałem. Przy USG nerek (też u kota). Pani przykładała
    sondę, machina pokazywała coś na ekranie, pani coś kliknęłą i było właśnie
    słychać takie psiuuuuuł. I to podobno przepływ krwi przez nerki był. Pani
    nie zmieniała sondy (to była ta sama, którą obrazowała).

    > - na moje oko to jest banalnie zrobione: emituje niesłyszalne
    > ultradźwięki i odbiera odbite (rozproszone, następnie jest zmieszane z
    > nadawanym (albo się samo miesza w przetworniku) i jak nie ma przepływu
    > to jest cisza, jak coś płynie to słyszymy ton im szybciej tym wyższy.
    > Doppler jak nic.

    Czyli to jednocześnie wysyła wiązkę i odbiera odbitą? Full duplex? Raczej
    zakładałem, że działa półdupleksowo. Wysyła jakąś paczkę, odbiera, wysyła,
    odbiera... bo inaczej by się odbiornik przytkał od nadajnika.

    > Na tym laboratorium jeszcze był taki długopisik do wykrywania punktów do
    > akupresury, ale jak o nim opowiadam to nikt nie wierzy.

    Zaciekawiłeś mnie, opowiadaj. Co on wykrywał (i jak)?

    --
    Zamienie tesciowa na psa. Moze byl wsciekly.

  • 12. Data: 2023-07-15 04:31:47
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

    > Najprostszy pomysł to taki, że jak mankietem zaciśniesz tak mocno, że
    > przestanie płynąć krew - czyli będzie stała - to te 8MHz się zdudni i
    > będzie to słychać. A jeśli krew jeszcze płynie to zdudnienia nie będzie,
    > bo się dźwięk odbijany przesunie razem z krwią.

    To też sprytne. Tylko tam nie ma prostego zdudnia się / nie zdudnia się.
    Jest dźwięk, słychać przepływ krwi.

    > Coś w podobie działa chyba "ludzki" ciśnieniomierz - czy to "na ucho"
    > lekarza czy taki automat (na takim zawsze mam podwyższone, bo jeden raz
    > mi ścisnął do 250mmHg i teraz się boję). Ściska się tak mocno, aż
    > przestajesz słyszeć puls i potem odpuszczasz powoli - i najpierw zaczyna
    > być słyszeć puls skurczu, a potem dochodzi puls rozkurczu.

    Mam taki automat, ale nie wydaje mi się, żeby było tam cokolwiek więcej
    niż pomiar ciśnienia w mankiecie (choć może jest?). Może on ten puls
    wykrywa po prostu pomiarami skoków ciśnienia w samym mankiecie? Zaciska,
    puls znika, odpuszcza, pojawiają się delikatne wahania ciśnienia, zapisuje
    że to ciśnienie skurczowe, odpuszcza dalej, wahania ciśnienia znikają i
    zapisuje, że to ciśnienie rozkurczowe. Tak strzelam.

    --
    Dyskoteka. Podchodzi chłopak do grupy dziewczyn:
    - Cześć ślicznotki.

  • 13. Data: 2023-07-15 10:25:56
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 14.07.2023 o 19:07, J.F pisze:

    > Fachowy weterynarz tak bierze kota, że ten ani piśnie dalej.

    Jest taki odruch atawistyczny, występuje akurat u kotów i psów, pewnie
    inne zwierzęta mają podobny. Polega to na tym, że jak się odpowiednio
    mocno ściśnie fałd skórny na karku zwierzęcia, to ono automatycznie
    nieruchomieje.

  • 14. Data: 2023-07-15 10:29:34
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Kotu ciśnienie mierzyli.

    Tak przy okazji. Ją już leki i terapie na nadciśnienie u zwierząt?

  • 15. Data: 2023-07-15 11:58:12
    Od: PeJot <s...@n...pl>

    W dniu 14.07.2023 o 20:28, Mirek pisze:

    > Ależ skąd. Elektrotechnika na PRz.
    > To były jedne zajęcia - temat "Pomiary wielkości nieelektrycznych" czy
    > jakoś tak.

    Nie kojarzę człowieka który to mógł wykładać.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 16. Data: 2023-07-15 12:12:09
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 15.07.2023 04:26, Arnold Ziffel wrote:

    > Czyli to jednocześnie wysyła wiązkę i odbiera odbitą? Full duplex? Raczej
    > zakładałem, że działa półdupleksowo. Wysyła jakąś paczkę, odbiera, wysyła,
    > odbiera... bo inaczej by się odbiornik przytkał od nadajnika.

    Możliwe że półdupleks, ale z drugiej strony czemu ma się zatkać? -
    przetworniki mogą być dwa, przez powietrze się nie przenosi, wysyłamy
    kilkadziesiąt kHz, a odbieramy już zdudnione kilka. Wystarczy filtr
    dolnoprzepustowy.

    > Zaciekawiłeś mnie, opowiadaj. Co on wykrywał (i jak)?

    Dostaliśmy taki długopisik i kartkę z rysunkiem punktów na dłoni i
    polecenie, że mamy sobie wszystkie znaleźć.
    Ten długopisik był zakończony taką szpilką metalową z kuleczką może 1mm.
    Jak się przyłożyło do dłoni w punkt to piszczał, świeciła chyba jakaś
    diodka i czuło się takie jakby ukłucie szpilką (kopał prądem).
    W innych miejscach nie było żadnej reakcji.
    Ten rysunek wyglądał podobnie jak to:
    https://www.acusmed.pl/sklep/tablice-modele-anatomic
    zne/model-dloni-akupunktury/
    Niektóre punkty było łatwo trafić inne nie,
    Każdy wychodził z tego laboratorium z poznaczonymi długopisem rękami, bo
    sobie znaczyliśmy żeby nie szukać ponownie.

    --
    Mirek.

  • 17. Data: 2023-07-15 12:25:44
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Mirek <m...@n...dev> napisał(a):
> [...]
    > Każdy wychodził z tego laboratorium z poznaczonymi długopisem rękami, bo
    > sobie znaczyliśmy żeby nie szukać ponownie.

    Z tego co wyczytałem, to tego typu urządzenia po prostu mierzą rezystancję
    skóry. Można nawet znaleźć schemat:
    https://patents.google.com/patent/CN202489949U/en

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 18. Data: 2023-07-15 13:50:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 15.07.2023 o 12:12, Mirek pisze:
> [...]
    > Każdy wychodził z tego laboratorium z poznaczonymi długopisem rękami, bo
    > sobie znaczyliśmy żeby nie szukać ponownie.

    No to mam to. ;-)
    Fazer777.

    Robert

  • 19. Data: 2023-07-15 14:43:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    zne/model-dloni-akupun

    > Z tego co wyczytałem, to tego typu urządzenia po prostu mierzą
    > rezystancję skóry. Można nawet znaleźć schemat:
    > https://patents.google.com/patent/CN202489949U/en

    Nieśmiertelny 555.

    Robert

  • 20. Data: 2023-07-16 00:36:17
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    nadir <n...@h...org> wrote:

> [...]
    > inne zwierzęta mają podobny. Polega to na tym, że jak się odpowiednio
    > mocno ściśnie fałd skórny na karku zwierzęcia, to ono automatycznie

    Wyłącza tak się kota. Pozostałość z dzieciństwa, gdy matka w paszczy młode
    nosiła.

    --
    Słoń i mrówka wloką się przez pustynie. Skwar, żar i ani kropli wody.
    - Już nie mogę - jęczy słoń - Umrę z pragnienia!