    From: Pcimol <...@...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Date: Sat, 27 May 2017 18:49:55 +0200

    On 2017-05-27 18:16, Marek S wrote:

    > No więc właśnie do sendna dochodzimy, którym jest zaganienie
    > sformułowane w wątku otwierającym. No bo sytuacja ma się następująco (co
    > bardzo ostrożnie sam przyznałeś): ktoś sobie ogranicza obroty z
    > maksymalnych do np. 1000 bo tak obrabiany materiał pozwala. Załóżmy, że
    > do zmniejszenia obrotów potrzebne jest 20% wypełnienie PWM. Przy 20%
    > wypełnieniu silnik przy zmniejszonych obrotach jest znacznie słabszy bo
    > mniej mocy dostaje (5x mniej ?).

    Bez obciążenia napięcie zasilania 5 x mniejsze, silnik zwalnia, back-EMF
    też ~5 razy mniejszy. O ile dokładnie zmiejszą się obroty czort raczy
    wiedzieć. Stąd nie wiadomo też o ile zmiejszy się prąd. Jednak max.
    moment obrotowwy silnika jest jego cechą stałą, zależną od max. prądu,
    który to prąd może być chwilowo kilkukrotnie większy od znamionowego -
    często decyduje zdolnośc odprowadzania ciepła.
    Dołożenie ociążenia (bez zmiany napięcia zasilania) powoduje spadek
    obrotów czego skutkiem jest spadek back-EMF i wzrost prądu. Moc
    elektryczna rośnie bez zmiany napięcia zasilania. Tym niemniej
    zmieniając je uzyskamy wpływ na obroty.

> [...]
    > - i chyba tak wyłącznie się to odbywa. A ja tymczasem wysuwam nieśmiałą
    > tezę, że to strata kasy bo lepiej zrobić feedback od istniejącego
    > słabszego silnika i w zależności od obciążenia regulować automatycznie
    > wypełnienie PWM. Wtedy nagle nasz silnik na niskich obrotach będzie się
    > zachowywał jak 5x silniejszy silnik bez takiego sprzężenia i kupa kasy w
    > kieszeni zostaje. A jednak tak się nie robi bo w domyśle albo to tak nie
    > zadziała albo zmowa marketingowa obowiązuje.
    >
    > Chyba tylko pozostaje zbudować takie urządzenie i sprawdzić czy
    > faktycznie ono coś wniesie lub nie... :(

    Moim zdaniem warto spróbować - choc z ostrożnym rokowaniem, bo rodzajów
    silników DC jest od groma i każdy nieco inną charakterystykę ma. Na byle
    AVR można zrealizować regulację PID mając sygnał tacho. W BLDC nawet
    tacho niepotrzebne.

    Osobiście wyciągam do 50W z przerobionego silnika napędu głowic starego
    VCR, gonionego ze sterownika DRV10983.