-
Data: 2017-05-30 19:25:29
Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Od: Pcimol <...@...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2017-05-29 02:43, Marek S wrote:
> W dniu 2017-05-28 o 13:42, Pcimol pisze:
>
>>> Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
>>> skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
>>> konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)
>>>
>>> Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
>>> na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.
>>
>> Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
>> uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.
>
> Jasne... ale do rozwiązania problemu nie jest potrzebna znajomość tej
> zależności. Gotujesz sobie zupę w domu, zaczyna kipieć więc skręcasz
> gaz. Nie jest tu potrzebna wyższa matematyka. Gdybyś chciał sobie życie
> skomplikować to jasne, można zbudować jakiś algorytm z niezliczoną
> ilością niewiadomych i próbować wcelować z ilością gazu pod garnkiem.
> Jednakże to nieco obłędne podejście - przynajmniej moim skromnym
> zdaniem. Najprostsza zasada: regulujesz źródło na podstawie reakcji.
>
>> Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
>> Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
>> tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
>> bezpiecznik.
>
> Nawet nic nie mówi. PWM to tylko sterowanie. Warunki pracy silnika nie
> są do niczego potrzebne gdy mamy informację zwrotną o prędkości obrotowej.
>
>> Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej
>> niewiele już z niego da się wycisnąć.
>
> Niekoniecznie. Silnik (prawie)zatrzymany potrzebuje dużo większego prądu
> niż ten sam silnik ze stabilizacją obrotów, pilnujący by się (w miarę
> możliwości) nie zatrzymał.
>
>>
>>> Punkt 2.
>>> Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
>>> nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
>>> narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
>>> materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
>>> dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika
>>> względem p1.
>>
>> Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości
>> skrawania.
>
> Hmmm.. czemu dziwne? Łatwo zrobić prosty eksperyment. Np. w swojej CNC
> mam silnik 200W DC. Gdy skręcę jego obroty do minimum, to bez problemu
> zatrzymam wrzeciono dotykając je palcem. Rezystancja widziana przez
> sterownik maleje, prąd w krótkich impulsach PWM osiąga graniczną wartość
> no i koniec zabawy.
Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?
Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
napięciem jak smród za gaciami.
Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
prądu w czasie rzędu milisekund.
>> Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
>> rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
>> zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.
>
> Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
> obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
> obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
> wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
> przekroczył on wartości maksymalnych.
Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.
Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego. Przy wyższych
obrotach kompensuje to inercja.
Następne wpisy z tego wątku
- 30.05.17 21:58 Pcimol
- 30.05.17 22:57 Zenek Kapelinder
- 31.05.17 09:59 J.F.
- 31.05.17 11:49 Adam Wysocki
- 31.05.17 11:54 Adam Wysocki
- 31.05.17 12:52 Adam Wysocki
- 31.05.17 14:59 Elektrolot
- 31.05.17 16:38 Paweł Pawłowicz
- 01.06.17 10:03 Adam Wysocki
- 01.06.17 10:24 ww
- 01.06.17 11:30 Elektrolot
- 01.06.17 11:44 Paweł Pawłowicz
- 01.06.17 11:48 Paweł Pawłowicz
- 01.06.17 12:12 Elektrolot
- 01.06.17 13:17 Adam Wysocki
Najnowsze wątki z tej grupy
- Linuks od wer. 6.15 przestanie wspierać procesory 486 i będzie wymagać min. Pentium
- Propagation velocity v/c dla kabli RF
- Jakie natynkowe podwójne gniazdo z bolcem (2P+PE)
- Czujnik nacisku
- Protoków komunikacyjny do urządzenia pomiarowego
- Hiszpania bez pradu
- amperomierz w plusie
- 3G-nadal działa
- Historia pewnego miernika kalibratora
- Ustym 4k Pro i wyświetlacz
- Czemu rozwaliło celę?
- Wojna w portfelu
- Jaki trojfazowy licznik tuya lub podobny?
- Problem z dekoderem adresów
- Intel się wyprzedaje: po 10latach pchnęli pakiet kontrolny Altery za 1/4 kwoty zakupu
Najnowsze wątki
- 2025-05-11 Linuks od wer. 6.15 przestanie wspierać procesory 486 i będzie wymagać min. Pentium
- 2025-05-11 Linuks od wer. 6.15 przestanie wspierać procesory 486 i będzie wymagać min. Pentium
- 2025-05-11 obca rejestracja budzi agresję
- 2025-05-11 Po nie udanej próbie egzekucji: Nigeryjczyk, który chciał zabić Polaka, nie odpowie za atak
- 2025-05-10 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-05-10 Rudno => Administrator sieci IT <=
- 2025-05-10 Wrocław => Controlling systems Consultant <=
- 2025-05-10 Rudno => IT network administrator <=
- 2025-05-10 Warszawa => Customer Service with Spanish + translation <=
- 2025-05-10 Warszawa => Senior Account Manager <=
- 2025-05-10 Trójmiasto => Head of Social Media <=
- 2025-05-10 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-05-10 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-05-10 powąchaj instrybutor
- 2025-05-10 Prawomocny wyrok. Rowerzysta nie ma pierwszeństwa, dojeżdżając do przejazdu