-
Data: 2017-05-30 19:25:29
Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
Od: Pcimol <...@...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2017-05-29 02:43, Marek S wrote:
> W dniu 2017-05-28 o 13:42, Pcimol pisze:
>
>>> Ok, to wszystko jasne ale z zastrzeżeniem. Regulacja napięcia zawsze
>>> skutkuje regulacją prądu. Tak więc PWM również kluczuje prąd w
>>> konsekwencji. W przeciwnym razie mielibyśmy perpetuum mobile :-)
>>>
>>> Drugie zastrzeżenie: moc pobierana przez silnik (czy obciążony, czy też
>>> na biegu jałowym) jest zależna od % wypełnienia PWM.
>>
>> Tak, tylko jaka jest funkcja zależnosci. Przecież silnik o rezystancji
>> uzwojeń 1 ohm, zasilany z 12V, nie szarpnie 12A pradu jałowego.
>
> Jasne... ale do rozwiązania problemu nie jest potrzebna znajomość tej
> zależności. Gotujesz sobie zupę w domu, zaczyna kipieć więc skręcasz
> gaz. Nie jest tu potrzebna wyższa matematyka. Gdybyś chciał sobie życie
> skomplikować to jasne, można zbudować jakiś algorytm z niezliczoną
> ilością niewiadomych i próbować wcelować z ilością gazu pod garnkiem.
> Jednakże to nieco obłędne podejście - przynajmniej moim skromnym
> zdaniem. Najprostsza zasada: regulujesz źródło na podstawie reakcji.
>
>> Tylko wypełnienie PWM niewiele mówi o warunkach pracy silnika.
>> Należałoby mierzyć prąd I. Od razu miałbyś wiedzę jak wiele możesz z
>> tego silnika jeszcze wyciągnąć - jako odniesienie biorąc wspomniany
>> bezpiecznik.
>
> Nawet nic nie mówi. PWM to tylko sterowanie. Warunki pracy silnika nie
> są do niczego potrzebne gdy mamy informację zwrotną o prędkości obrotowej.
>
>> Z drugiej strony skoro silnik wywala zabezpieczenie, to raczej
>> niewiele już z niego da się wycisnąć.
>
> Niekoniecznie. Silnik (prawie)zatrzymany potrzebuje dużo większego prądu
> niż ten sam silnik ze stabilizacją obrotów, pilnujący by się (w miarę
> możliwości) nie zatrzymał.
>
>>
>>> Punkt 2.
>>> Ten sam silnik, ten sam materiał i dla uproszczenia załóżmy, że materiał
>>> nie zmienia swoich właściwości gdy zwiększymy szybkość obrotową
>>> narzędzia. Dajemy PWM 100%, silnik ma jałowe obroty 12k. Podstawiamy
>>> materiał do obróbki. Silnik zwolni, ale... nie zatrzyma się. Ma siłę aby
>>> dalej pracować. Jest wyraźna różnica w zachowaniu się silnika
>>> względem p1.
>>
>> Dziwne. Może materiał zachowuje się inaczej przy innej predkości
>> skrawania.
>
> Hmmm.. czemu dziwne? Łatwo zrobić prosty eksperyment. Np. w swojej CNC
> mam silnik 200W DC. Gdy skręcę jego obroty do minimum, to bez problemu
> zatrzymam wrzeciono dotykając je palcem. Rezystancja widziana przez
> sterownik maleje, prąd w krótkich impulsach PWM osiąga graniczną wartość
> no i koniec zabawy.
Przepraszam - w jakich impulsach? Okresu PWM?
Przecież silnik to spora indukcyjność jest i prąd nie podąża za
napięciem jak smród za gaciami.
Ponadto zwykłe bezpieczniki nie reagują na wielokrotne przekroczenie
prądu w czasie rzędu milisekund.
>> Opisany przypadek tego nie dowodzi. Przecież mógłbyś zwiekszyć PWM po
>> rozpoczeciu obróbki z 500 rpm - i co, bezpiecznik nie wyleciałby? Moim
>> zdaniem jeszcze szybciej by wyleciał.
>
> Moim zdaniem (to wymaga sprawdzenia) lepiej jest zapobiegać obniżaniu
> obrotów / zatrzymaniu silnika reagując zawczasu podniesieniem momentu
> obrotowego z zachowaniem żądanych obrotów. Tą przestrzenią do
> wykorzystania jest regulacja wartości prądu skutecznego tak aby nie
> przekroczył on wartości maksymalnych.
Moment jest proporcjonalny do prądu skutecznego. Przy każdych obrotach.
Być może łatwość zatrzymania przy niskich obrotach wynika z pulsacji
momentu - tj. jałowych stref oddziaływania magnetycznego. Przy wyższych
obrotach kompensuje to inercja.
Następne wpisy z tego wątku
- 30.05.17 21:58 Pcimol
- 30.05.17 22:57 Zenek Kapelinder
- 31.05.17 09:59 J.F.
- 31.05.17 11:49 Adam Wysocki
- 31.05.17 11:54 Adam Wysocki
- 31.05.17 12:52 Adam Wysocki
- 31.05.17 14:59 Elektrolot
- 31.05.17 16:38 Paweł Pawłowicz
- 01.06.17 10:03 Adam Wysocki
- 01.06.17 10:24 ww
- 01.06.17 11:30 Elektrolot
- 01.06.17 11:44 Paweł Pawłowicz
- 01.06.17 11:48 Paweł Pawłowicz
- 01.06.17 12:12 Elektrolot
- 01.06.17 13:17 Adam Wysocki
Najnowsze wątki z tej grupy
- 40 lat OrCAD-a
- Multimetr z bluetooth
- Ciekawa mapka z BTS-ami
- Lampy uliczne LED z kubkiem
- Pęczniejące LiPo
- wyłącznik ścienny
- "Wybitna" inteligencja AI
- test stereo
- Bluetooth stereo
- W USA budują pierwszą komercyjną elektrownię fuzji jądrowej
- Weryfikacja myjki ultradźwiękowej
- zasieg radaru
- Zmywarka Bosch SRV55T43EU - awaria
- Kod zniżkowy w TME do 26.09.2025
- SFP, 10G, simplex sc/apc
Najnowsze wątki
- 2025-10-03 5G hit czy kit?
- 2025-10-03 mBank - wypłata z bankomatu
- 2025-10-03 40 lat OrCAD-a
- 2025-10-02 wyjebka na zaliczkę
- 2025-10-02 Ciekawostka elektryczno-pożarowa :)
- 2025-10-02 monitorowanie sprawy sądowej
- 2025-10-02 Warszawa => Dyrektor pionu IT <=
- 2025-10-02 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-10-01 Dlaczego nie skorzystam z promocji -40% na MT w rocznej prenumeracie
- 2025-10-01 Multimetr z bluetooth
- 2025-10-01 Citek i "wymagane działanie"
- 2025-10-01 Białystok => Software Engineer .Net <=
- 2025-10-01 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-10-01 Wrocław => Specjalista ds. Marketingu Online (PPC) <=
- 2025-10-01 Gdańsk => Starszy programista oprogramowania C++ <=