    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sun, 7 Feb 2021 11:03:08 -0800 (PST)
    Subject: Re: Przenośny, uproszczony filesystem
    From: "M.M." <m...@g...com>

    On Sunday, February 7, 2021 at 7:04:31 PM UTC+1, heby wrote:
    > Dzięki za pomysły. Tak naprawdę najbardziej mnie interesują dwie rzeczy:
    > 1) jak realizuje sie kronikowanie - tak bardziej pod kątem teoretycznym

    W najbardziej podstawowej wersji kronikowanie to rejestr operacji, w przeciwieństwie
    do
    pliku który jest efektem (tychże operacji). Jeśli mamy cały rejestr operacji, to
    możemy z
    nich odtworzyć cały plik. Plik jest potrzebny tylko ze względów wydajnościowych. Sens
    kronikowania jest tylko w połączeniu z transakcjami. Muszą wszystkie operacje z
    transakcji
    trafić do plików, albo żadna. W wielkim skrócie jest utrzymywana kopia do naprawy gdy
    nie uda się zamknąć transakcji, albo gdy się uda, ale zasilanie padnie w trakcie
    przerzucania z
    dziennika do zbiorów danych.

    > 2) jak realizuej się wielodostep z wątków i locki w systemie.

    Z ciekawości zapytam, do czego potrzebujesz takiej wiedzy?

    > Na razie poszukuje inspiracji aby ocenić czy to w ogóle ma sens.
    Ale co ma sens? Pakowanie danych jakiejś aplikacji do jednego pliku - myślę
    że ma sens, wygląda to bardziej elegancko niż do jednego katalogu. Czy
    jest sens pisania tego samemu od zera? Nie wiem, zależy jakie są gotowe
    rozwiązania, nie potrafię polecić żadnego gotowca. Pisanie do jednego
    katalogu, a potem zip katalogu - też nie głupie, a nakład pracy mały, bo
    zip jest darmowy i dokument będzie od razu skompresowany.

    Natomiast co może mieć sens w kontekście wątków i ich realizacji w
    systemach operacyjnych - to nawet się nie domyślam.

    > Wyskrobać sam coś może i wyskrobię, ale głupio robić na starcie szkolne
    > błędy.

    To chyba nieuniknione w przypadku ciut większych projektów - chyba że
    coś bardzo podobnego robimy po raz któryś.