  • Data: 2022-05-31 00:50:11
    Temat: Re: Redmi Note 9 pro po aktualizacji...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    <a...@p...com> q...@4...com

    > ROM(Read Only
    > Memory) to, tłumacząc, pamięć tylko do odczytu i bez możliwości
    > zapisu, jest jeden rodzaj pamięci, którą można tak nazwać, jest to

    Jest jeszcze PROM ijp. EPROM czy EEPROM:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/EPROM

    czasami z rozpędu w skrócie nazywane ROMami...

    I (rzecz jasna) to, co zapisywane jest w ROMach czy EPROMAch,
    przez co także układowe oprogramowanie samrtfonów itp. też
    bywa nazywane ROMem...

    To układowe oprogramowanie od dawna jest zapisywane
    w EEPROM lub Flash -- nazywanych przeze mnie flaszkami...
    (dzięki temu możemy apgrejdować takie oprogramowanie
    bez specjalistycznych narzędzi i bez podmiany kości)

    Takie oprogramowanie co do zasady jest rzadko zapisywane
    i często czytane. Kości nie są ROMami, ale zastępują to,
    co kiedyś było dosłownym ROMem, zapisywanym raz, w fabryce...

    -=-

    To, gdzie zapisujemy smartfonowe aplikacje i nasze bezcenne ;)
    informacje (ściągnięte z netu pornole ;) czy własnoręcznie
    ,,nakręcone'' bądź cokolwiek innego) nie jest ROMem i nie
    pełni roli ROMu, lecz pełni rolę taką, jaką w komputerach
    pełniły dyski czy wcześniej tasiemki -- papierowe bądź
    magnetyczne...

    Ale smartfonowe oprogramowanie układowe może być zapisane
    na tym samym nośniku, na którym my piszemy... Być może
    dlatego niektórzy z uporem lepszej sprawy nazywają tę
    część smartfonu -- ROMem...

    ROM co do zasady służy do wielokrotnego czytania, lecz
    *daje się zapisać tylko jeden raz* -- i to raczej ;) w fabryce!
    Coś jak tłoczona płyta muzyczna typu CDDA. Kupujemy od razu zapisaną
    i co najwyżej możemy wielokrotnie czytać lub skasować zniszczeniem...

    Rzecz jasna to, co możemy w fabryce zapisać raz do ROMu,
    możemy wielokrotnie zapisać do czegoś innego... Ale to
    coś nie staje się z tego powodu ROMem!

> [...]
    > się zmienić, z tego powodu nazywa się to ROM(read only memory, na
    > nasze pamięć tylko do odczytu).
    > Zapamiętaj, ROM to pamięć programowana maską przez producenta.
    > Inne typy pamięci pozwalają na modyfikacje, czy to tylko częściowo czy
    > w pełnym zakresie, ale pozwalają.
    > Natomiast ROM w slangu androidowców to firmware(oprogramowanie
    > układowe, system operacyjny itp), firmware zapisuje się w pamięci
    > Flash, więc w pamięci, którą jak najbardziej można modyfikować mając
    > odpowiednie uprawnienia.

    > Oczywiście uprościłem, więc proszę się nie czepiać, to na potrzeby Trybuna.

    Na potrzeby Trybuna musiałbyś jeszcze mocniej uprościć.
    [a i tak byłoby zbyt trudne, gdyż Trybun być może czyta, ale nie ,,trawi'']

    -=-

    O ROMach i RAMach opowiadał mi kolega z ogólniaka ~40 lat temu.
    (tyle tylko, że źle rozwijał skrót RAM)

    Nieustannie opowiadał ;) o: 'ROMach' vs 'RAMach'; 'FIFO' vs 'FILO';
    'bajtach' vs 'komputerowych słowach'; 'odwrotnej notacji polskiej'
    vs 'notacji polskiej'; 'nazistach', 'faszystach', 'komunistach';
    motoryzacyjnych nowinkach; systemach redukcji szumu typu 'DOLBY';
    'logarytmicznej skali' itd... ;)

    -=-

    https://eduinf.waw.pl/inf/alg/002_struct/0045.php

    ROM, PROM, EPROM, EEPROM... Flash...

    -=-

    Od kilku lat są pamięci RAM, których zawartość nie wymaga
    podtrzymywania. Szybkie i trwałe jak RAM -- nieulotne jak HDD...
    Nie znam ceny i nie słyszałem o masowej produkcji.

    -=-

    BTW szybkości -- ~w tym samym czasie kupiłem nowy SSD NVMe i używki
    SO-DIMM DDR2. Pamiętam, że transfery są podobne. ;) Nie pamiętam,
    jak z czasem dostępu. Najnowsze SSD są zdecydowanie szybsze niż
    DDR2... Ale nie są tak samo trwałe...

    --