  • Data: 2020-10-14 15:09:46
    Temat: Re: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Od: pioruns <w...@w...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 14/10/2020 00:26, Marcin Debowski wrote:

    > Nie masz czegoś co może istotnie zakłócać, nie wiem, jakieś silne,
    > zmienne pola EM, albo jakieś źródło promieniowania? :) Swoją drogę, te
    > komunikaty o błędach (chksum) nie dotyczą braku "symetryczności" na obu
    > pulach tego Raid 1? Inaczej mówiąc, czy ten Raid 1 naprawia indywidualne
    > błędy zupełnie transparentnie, czy może ten błąd to własnie wynik
    > niezgodności obu kopii?

    W PC jest oczywiście zasilacz PC a także obok, stykając się obudowami,
    jest UPS ze swoim zasilaczem. Czyli standardowe urządzenia komputerowe,
    które mają jakąś tam odporność na ESD.

    m391a2k43bb1-ctd-ddr4-workstation-ram-pc4-21300-2666
    -ecc-unbuffered-cas-19-dual

    -pc4-21300-2666mhz-cl17-12v-ecc-udimm-server-memory

    > Nie mogę tam wleźć, bo str. uważa, że ją atakuję :)
    > A nie masz możliwość zakupu tech kości aby sprawdzić i jeśli nie działają,
    > zwrócić?

    Właśnie tak zrobiłem. Zakupiłem jedną kość 16GB 2666MHz DDR4 ECC CL19
    DIMM marki Kingston Server Premier:
    https://www.ebuyer.com/834676-kingston-server-premie
    r-ksm26ed8-16me-16gb-2666mhz-ddr4-ecc-cl19-dimm-ksm2
    6ed8-16me

    Zobaczymy jak przyjdzie, czy działa :)

    > ECC są generalnie bardzo drogie. Chyba mimo wszystko próbowałbym to
    > jakoś ogarnąć programowo. Nie wiem, zrobić automatyczne tworzenie plików
    > par2 z bardzo niską redundancją (0.1-0.5%) z okresowym spradzaniem?

    A możesz przybliżyć co masz na myśli z tworzeniem tych plików, dokładniej?

    Wyczerpały mi się pomysły, dlatego wziąłem się za pamięć ECC, bo serwer
    chodzi 24/7, to fakt. A dane odnośnie statystycznej ilości bitów
    uszkodzonych na miesiąc na 1 GB zwykłego RAM mnie powalił. Dalej myślę,
    czy to czasem nie dyski, czy kontroler czy coś. Przykładowo, jeden z
    dysków raportuje się tak:

    Model Family: Seagate Barracuda 3.5
    Device Model: ST2000DM006-2DM164
    Serial Number: Z4Z9VCVN
    LU WWN Device Id: 5 000c50 0a5def0ef
    Firmware Version: CC26
    User Capacity: 2,000,398,934,016 bytes [2.00 TB]
    Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical
    Rotation Rate: 7200 rpm
    Form Factor: 3.5 inches
    Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
    ATA Version is: ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
    SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)

    ID# ATTRIBUTE_NAME: RAW_VALUE
    1 Raw_Read_Error_Rate: 125205888
    3 Spin_Up_Time: 0
    5 Reallocated_Sector_Ct: 0
    7 Seek_Error_Rate: 1829851896660
    10 Spin_Retry_Count: 0
    183 Runtime_Bad_Block: 1
    184 End-to-End_Error: 0
    187 Reported_Uncorrect: 0
    188 Command_Timeout: 0
    189 High_Fly_Writes: 130
    190 Airflow_Temperature_Cel: 29
    191 G-Sense_Error_Rate: 0
    192 Power-Off_Retract_Count: 16
    193 Load_Cycle_Count: 147909
    194 Temperature_Celsius: 29
    197 Current_Pending_Sector: 0
    198 Offline_Uncorrectable: 0
    199 UDMA_CRC_Error_Count: 3
    240 Head_Flying_Hours: 11119h+37m+20.737s
    241 Total_LBAs_Written: 226553923475
    242 Total_LBAs_Read: 464637728080

    Jest to jeden z gorszych dysków, drugi ma lepsze staty. Ten miał 3 błędy
    checksum na kablu (drugi miał 1), a więc kable chyba spoko. 0 realokacji
    czy oczekujących sektorów, 0 command timeout (to dobrze, bo nigdy nie
    wywaliły requestu systemu o jakiś sektor), ale 1 "runtime_bad_block".
    Wszelkie testy Read-InvertWrite-Verify-InvertWrite-Read-Verify (czyli
    Spinrite level 4), scruby btrfsem przechodzą te dyski 100% idealnie w
    tym momencie, wszystkie SMART self testy też. Dyski bardzo dużo piszą i
    czytają, bo mam przeróżne usługi na tym serwerze włącznie ze swapem i
    całym /home i /var (a więc /var/www i /var/cache, /var/log też, a tam w
    nich duża mielonka jest).

    Nie wiem jak czytać "Total_LBAs_Written" i "Total_LBAs_Read", ale jeśli
    przyjąć, że LBA to 512 bajtów, to dyski zapisują 36 TB na rok i czytają
    283 TB na rok, po przeliczeniu ile pracowały. A mają po 2 TB pojemności.
    Gdyby to były SSD to już by się dawno zajechały, mam wrażenie :)

    --
    pozdrawiam, pioruns