  • Data: 2020-10-16 02:10:16
    Temat: Re: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2020-10-14, pioruns <w...@w...com> wrote:

    > Właśnie tak zrobiłem. Zakupiłem jedną kość 16GB 2666MHz DDR4 ECC CL19
    > DIMM marki Kingston Server Premier:
    > https://www.ebuyer.com/834676-kingston-server-premie
    r-ksm26ed8-16me-16gb-2666mhz-ddr4-ecc-cl19-dimm-ksm2
    6ed8-16me

    > Zobaczymy jak przyjdzie, czy działa :)

    Też jestem ciekaw :)

    > A możesz przybliżyć co masz na myśli z tworzeniem tych plików, dokładniej?

    Jakiś skrypt, który skanuje dyski, jeśli znajdzie nowy plik to zapuszcza
    par2 i robi plik korekcyjny. Wczesniej oczywiście sprawdza czy ten już
    nie istnieje. Jak potem stwierdzisz uszkodzenie to będzie łatwo
    odtworzyć. Miejsca przy niskiej redundancji tez to nie zajmie.

> [...]
    > dysków raportuje się tak:
    >
    > Model Family: Seagate Barracuda 3.5
    > Device Model: ST2000DM006-2DM164
    > Serial Number: Z4Z9VCVN
    > LU WWN Device Id: 5 000c50 0a5def0ef
    > Firmware Version: CC26
    > User Capacity: 2,000,398,934,016 bytes [2.00 TB]
    > Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical
    > Rotation Rate: 7200 rpm
    > Form Factor: 3.5 inches
    > Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
    > ATA Version is: ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
    > SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)

    E, chyba się zgubiłem, to powyższe nie wygląda jak prawie padły dysk?

    Moja 1TB Toshiba 2.5" z 2x dłuższym godzinowo przebiegiem ma tu 2x 0.
    Też pracuje w serwerze 24/7, ram zwykły.

    > 240 Head_Flying_Hours: 11119h+37m+20.737s
    > 241 Total_LBAs_Written: 226553923475
    > 242 Total_LBAs_Read: 464637728080

    > Nie wiem jak czytać "Total_LBAs_Written" i "Total_LBAs_Read", ale jeśli
    > przyjąć, że LBA to 512 bajtów, to dyski zapisują 36 TB na rok i czytają
    > 283 TB na rok, po przeliczeniu ile pracowały. A mają po 2 TB pojemności.
    > Gdyby to były SSD to już by się dawno zajechały, mam wrażenie :)

    Przyjmując rozmiar sektora 512 powyższe oznacza że w ciągu 14599h
    zapisano ca 100TB. Wychodzi ca 2.1MB/s. Przyjmując dalej, że
    nieuśredniona prędkość zapisu była w granicach 70MB/s, oznacza to, że w
    ciągu roku dysk zapisywał 12 dni więc te dane dla błędów RAMu należałoby
    przemnożyć przez 12 i podzielić przez 365.

    To tego jeszcze operacje dyskowe nie korzystają z pełnego RAM, a zapewne
    z jakiejś niewielkiej jego częsci, więc to się też tak nie przekłada, że
    czym masz więcej ramu, tym większe prawdopodobieństwo błędu na dysku a
    jest to raczej proporcjonalne do statystycznej zajętości RAMu przez
    jakiś dyskowy cache czy inny bufor wykorzystywany do zapisu. To są
    pewnie dziesiątki-setki MB niż GB, więc i prawdopodobieństwo, że
    dziabnie taki fragment jest pomniejszoneo dalszy rząd wielkości.

    Czyli przy 1bit/miesiac/1GB wychodzi mi pi x drzwi, ze powinieneś mieć z
    tego błędów na dysku w granicach 1 bit na 30 lat.

    --
    Marcin