    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 23 Jan 2021 09:18:51 -0800 (PST)
    Subject: Re: Sieci raz jeszcze: PoE, światłowody, gigabit ethernet.
    From: Jacek Radzikowski <j...@g...com>

    On Saturday, January 23, 2021 at 8:26:28 AM UTC-5, Atlantis wrote:
    > Chciałbym zająć się następującymi kwestiami:
    > 1) Zastąpienie większości małych switchy rozsianych po domu (w
    > większości na jednej kondygnacji) gigabitowym switchem np. z 24 portami
    > i podciągniecie osobnych kabli do niektórych urządzeń.

    To jest bardzo dobry pomysł. Ja zbieram się do pociągnięcia kabli u siebie w domu.
    Ponieważ wiem że nie będę wykorzystywać wszystkich gniazdek, kable z pomieszczeń na
    drugim piętrze mem zamiar pociągnąć na strych, gdzie będzie dodatkowy patch panel, na
    którym będzie można podłączyć co potrzeba. Od niego pociągnę do głównego węzła 8-10
    (może trochę więcej? nie wiem jeszcze) skrętek, tyle powinno wystarczyć na
    podłączenie wszystkich możliwych sprzętów. Switch(e) (zarządzane), router, itp będą w
    jednym miejscu. Z nich będzie też szło zasilanie do AP powieszonych na sufitach.

    > 2) Zamontowanie szafki sieciowej.

    Zdecydowanie. I zamówi większą niż ci się wydaje ze potrzebujesz. Unikniesz kłopotu w
    przyszłości. A jak już będziesz zmawiać, zwróć uwagę na głębokość, i na to czy jest
    dostęp do tyłu urządzeń. Niektóre szafki można całe odchylić i nie trzeba kombinować
    z wyciąganiem urządzeń.

    > 3) Wymiana części okablowania, puszczenie kablu w korytkach,
    > zamontowanie gniazdek.

    Jak już będziesz ciągnąc nowe kable, wymień cały osprzęt na cat6e. Koszt jest
    niewiele wyższy, a będziesz mógł bezproblemowo puścić 10GbE. Podziękujesz sobie w
    przyszłości, jak postawisz dyski sieciowe.

    > Po głowie chodzi mi jednak kilka pytań, które chciałbym rozwiać.
    > 1) Jak wygląda kwestia PoE? Już teraz mam w domowej sieci kilka
    > urządzeń, do których zasilanie jest puszczone za pomocą wolnych par
    > skrętki. Niektóre z nich to proste kamery Overmax, gdzie zasilanie 12V
    > jest podawane z pomocą pary prostych przejściówek. Kolejne to moduły
    > Ubiquiti, mające własne zasilacze PoE 24V.

    IIRC W urządzeniach trzymających się standardów urządzenia się dogadują. W tanich
    injectorach zasilanie może być podłączone na krótko do transformatorków, albo nawet
    do żył nie wykorzystywanych w FE.

    Można.

    Jacek.