  • Data: 2021-01-05 21:06:46
    Temat: Re: Spieszmy się kochać Windows
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Softu, który nie da się przekompilować na nową architekturę, nie szkoda.
    > Albo kiepski albo stary.

    Ćwiczenie.
    1. NVIDIA znana jest z tego, że sterowniki do kart daje w formie binarnego bloba, a
    nie w postaci źródeł. Bo "IP protection", oczywiście. To oczywiście nie dotyczy tylko
    tego producenta, to jest powszechna praktyka.
    2. NVIDIA kupuje ARMa.
    Pytanie do ćwiczenia: kiedy NVIDIA będzie rozdawać sterowniki do swoich kart dla
    procesorów RISC-V?

    No i teraz hipisi od RISC-V będą musieli jeszcze karty graficzne robić, żeby te
    cudowne procesory kogokolwiek zainteresowały. I tyle było z "urywania rynku x86".

    > Bo nie musi: języki wyższego poziomu zapewniły abstrakcję.

    Ale ja kupuję programy już skompilowane.

    > Ogólnie industry jest
    > zaskoczone że "z niczego" w ciągu zaledwie kilku lat wyrosła
    > konkurencja, wydawało by się z najdoskonalszym procesorom embedded.

    Język C od dekad ma konkurencję w postaci doskonalszych języków, których nikt nie
    używa. DOS miał konkurencję w innych systemach, których nikt nie używał. Itp. Względy
    merytoryczne są drugorzędne. Albo i trzeciorzędne.

    > desktopowce muszą uważać, RISC-V ma zacięcie na pokonanie ich w wersjach
    > bardzo wielo rdzeniowych, do centrów obliczeniowych.

    Ciekawe, co NVIDIA sądzi na ten temat. Zwłaszcza na ten temat bardzo wielo rdzeniowy.

    > Jak będzie darmowy to RISC zrobi robotę. Postraszy.

    I dobrze, bo presja jest dobra. Ale zobacz, jak Linux postraszył Windowsa, to masz
    teraz Linuksa w Windowsie i... dalej Windows jest na każdym komputerze w biurze. A
    Microsoft zarabia miliardy sprzedając przestrzeń w chmurze, w której wykorzystuje
    darmowe Linuksy. Microsoft zarabia na darmowych Linuksach.
    Myślę, że ze strachu NVIDIA też będzie zarabiać miliony dzięki darmowym RISC-V.

    > Całośc rynku obecnie skupia się na produkcji narzędzi,

    Nie szkodzi. CPU to nie jest jedyna rzecz, którą trzeba kupić. Zwykle kupuje się
    więcej różnych rzeczy. I wtedy kupuje się u takiego producenta, który da ogólnie
    dobrą cenę za ogólną lojalność. Np. jak kupujesz cały silikon u Texasa, to pewnie
    lepiej (w pieniądzach) kupić u Texasa też CPU. I wtedy to Texas decyduje, jakie CPU
    sprzeda. I jeszcze narzędzia dorzuci.
    W projektach przemysłowych liczy się Total Cost of Ownership, a nie to, kto ma o
    centa taniej jedną część, która nie pasuje do całej reszty.

    > Jesli team od software jest zdrowy psychicznie to każe
    > sie że całą ta migracja zakończy się poprzez zmianę kompilatora w
    > makefile i puszczenia testów.

    Nie. Bo ten jak najbardziej zdrowy psychicznie team wziął też od Texasa ich system
    operacyjny (TI-RTOS). No i run-time, z "proprietarnymi" bibliotekami do peryferiów.
    To, że Twoje kilka linijek kodu na wierzchu tego wszystkiego jest "przenośne", bo
    napisałeś je sobie w "języku wysokiego poziomu", który "zapewnia abstrakcje", to jest
    złudzenie optyczne.

    > Przed chwilą nie był. Demonizujesz. Apple doskonale sobie poradziło z
    > przejściem z x86 na ARM,

    Apple to już ćwiczył, więc ma wprawę - wcześniej przechodzili z PowerPC na x86. Ale
    wbrew temu co sądzisz o snobach oglądających pornole, akurat te prawdziwe snoby
    kupują te komputery raczej po to:

    https://new.steinberg.net/cubase/

    albo po to:

    https://www.apple.com/final-cut-pro/

    itp., jest tego oczywiście więcej.
    I o ile widzę oczami wyobraźni jak ci producenci portują swoje produkty na nowe
    procki Apple'a, to entuzjazmu na portowanie na RISC-V się nie spodziewam. I nie, nie
    chodzi tylko o "przekompilowanie i puszczenie testów". Te produkty mają za sobą całe
    ekosystemy pluginów, od tzw. "firm trzecich". Pierdyliony pluginów. I weź teraz
    przekonaj ich twórców, że mają zrobić osobne wersje na RISC-V, bo jacyś hipisi chcą
    robić "rewolucję".

    > Całośc RISC-V opiera się o dominacje w
    > embedded

    Dominację w embedded mają producenci silikonu, tacy jak przykładowy Texas. Bo to u
    nich się robi zakupy a nie na GitHubie. I to od nich zależy, czy RISC-V zrobi
    rewolucję, czy nie zrobi.