  • Data: 2021-01-06 17:02:40
    Temat: Re: Spieszmy się kochać Windows
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > To pytanie zadaj wobec R-PI który będzie miał złacze PCI-E i da się do
    > niego wsadzić kartę NVidi. Są sterowniki NVidi pod linuxa, na arm?

    Nie wiem, czy są. Ale wiem, że NVIDIA kupiła ARMa. Za 40B$. To było raptem 4 miesiące
    temu, mogłeś przeoczyć w kwarantannie
    (https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-to-acquir
    e-arm-for-40-billion-creating-worlds-premier-computi
    ng-company-for-the-age-of-ai).
    40B$ to jest wystarczająco dużo powodu, żeby spodziewać się sterowników do GPU dla
    ARMa i jednocześnie nie spodziewać się ich do RISC-V.
    Szansą dla RISC-V jest fakt, że niektórzy boją się dominacji NVIDII, bo nie traktują
    jej jako neutralnego gracza. Ale tam za duży hajs jest na stole, żeby to się łatwo
    zmieniło.

    system operacyjny (TI-RTOS). No i run-time, z "proprietarnymi" bibliotekami do
    peryferiów.
    > Innymi słowy wziął vendor-lockin? Przecież pisałem, ze zdrowy psychicznie.

    Oczywiście. To są bardzo racjonalne decyzje. A firma, która lepi swój system z kilku
    niepasujących do siebie vendor-lockinów, wcale nie jest przez to bardziej racjonalna.
    Do tego potrzebuje więcej taśmy klejącej i ma gorszy support. Sam pisałeś o "bardzo
    drogich projektach EDA" - one są drogie, bo? Wszystko darmowe i otwarte a projekty
    bardzo drogie. Ciekawe, nie?

    > Dodam też, że komunikacja z takimi biblitekami musi być napisana przez
    > abstrakcję, którą można łatwo podmienić. Nie została napisana przez
    > abstrakcję? Mówiłam przeciez że zdrowych...

    Ależ oczywiście, że przez abstrakcję. Przecież TI-RTOS ma interfejs POSIX. To bardzo
    dobra i sprawdzona abstrakcja (dlatego bardzo racjonalne było to wziąć). Szkoda
    tylko, że inne RTOSy tej abstrakcji nie mają i nie da się przenieść takiego
    "przenośnego" projektu na inne klocki, z innym RTOSem. Albo z innym stosem TCP. Itd.
    Pacz pan, przenośny program, a nie da się przenieść. Same abstrakcje, wszystko
    otwarte, a projekty dalej drogie. Ciekawe, nie?

    > Tak wygląda rynek laptopów: snoby oglądające pornole. Szczególnie Apple,
    > ich kompytery migrują w kierunku kompletnie bezuzytecznych do
    > profesjonalnej pracy

    Klikasz w złym miejscu. https://www.apple.com/pl/mac-pro/specs/
    Jak dla mnie, ma wystarczająco dużo złącz.

    > A co kupują jak chcą odpalić ModelSima?

    Windowsa. I nie ma w tym żadnego konfliktu, bo to nie są ci sami profesjonaliści.

    > Wystarczy zmienić kompilator w makefile.

    Ale tego makefile też nie mam.
    Problemem nie jest Twój czy mój kod. Problemem jest ten cudzy kod.

    > Sporo software ma pluginy pisane w pythone, tclu itd. I co teraz?

    Nie zrozumiałeś. Pluginy do obróbki dźwięku albo obrazu (albo video) nie są pisane w
    Pythonie.

    > Myślę że wyjąłeś sobie 1 mały detal z embedded i nazywać go
    > najważniejszym, olewając inne detale.

    A jakie są inne detale? Bo rozmawiamy o zmianie CPU, tak?
    Bo ja dorzucam jeszcze konieczność zmiany karty graficznej, która mi nie zadziała z
    RISC-V, bo NVIDIA ma 40B$ powodów, żeby nie zadziałała. To już drugi detal.