    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Fri, 16 Sep 2022 03:45:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Sterownik rolet - trochę nietypowo.
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 16 września 2022 o 09:34:47 UTC+2 heby napisał(a):

    > Stop. Zapędziłem się. Na C00x nie działa, to x86. Jest masa innych, na
    > których działa.

    Ale nie działa, bo to x86, a nie x64?
    Czy może dlatego, że to x86, a nie ARM?

    A, i jeszcze zajebiście ważne pytanie - czy to jest bezwentylatorowe? A te "masa
    innych"?

    Te zabytki co można dostać za chrobrego to mają problem nie tyle z PATA, co bardziej
    z (relatywnie) niewielką ilością max. RAMu - a nawet jak można rozbudować ponad to,
    co dostaniesz w zestawie, to trudno będzie znaleźć odpowiednią kość RAMu.

    W tramwajach na większości z ponad 550 jeżdżą ciągle 686 233MHz cyrixa ze 128MB RAM
    (a to i tak wielki
    postęp, że się udało do tej wielkości ustandaryzować, na początku było 32MB, hmmm,
    16MB to chyba nie,
    16MB miały najmniejsze CF, tu już ciężko było zmieścić maksymalnie okrojony zipslack
    z slackware 10.1,
    musiała być jedna partycja, dopiero na CF 32MB - tak, ciągle jest mowa o megabajtach
    - dało się
    to zrobić lepiej - hmm, choć może wtedy bazowałem jeszcze na zipslacku ze slackware
    8.1 - a potem
    udało się zestandaryzować na 128MB - tzn. tyle nagrywam nawet na 2GB, sam Linux
    potrzebuje z tego ok. 60%),
    niektóre jeżdżą z 256MB i działa, choć w instrukcji jest o max. 128MB.
    Na nieco ponad 100 jest kolejna generacja najtańszego komputera Advantecha, trudno
    powiedzieć,
    jaki to odpowiednik procesora, w każdym razie 500MHz i 128kB cache - i te mają
    wszystkie
    min. 512MB, a niektóre 1GB (też ponad instrukcję).
    Tutaj trzeba było już dać slackware 13.37 i minimum 1GB flash (tutaj sam Linux ponad
    90%).

    Działający system z programem urządzenia zajmują na starszych 30MB, na nowszych 70MB
    RAM.
    Dziwne to, bo robią to samo.
    I to jest ten problem z RAMem, o którym pisałem wyżej.
    Bo możesz próbować uruchamiać np. chirpstacka na starym Linuxie - ale okaże się, ze
    brakuje
    jakiejś tam funkcji w bibliotece.
    Nadziałem się na to ostatnio z firefoxem - na slackware bodajże 14.1 ostatnią wersją,
    która działa,
    jest 89.0.2 - w 90.0 jest już wywyłanie jakiejś nowej funkcji z GDK przez jakąś ich
    libxcośtam.
    A jak podstawisz firefoxowi ten libxcostam z 89.02 to wypisuje brak zgodności
    wersji...
    Oczywiście ta funkcja potrzebna na plaster.

    Trzecia generacja niestety nie poszła, bo nie wyszedł przetarg - tu jest proc 615MHz
    i wg instrukcji obsługa do 4GB - hmm, chyba nawet testowałem, czy 4GB działa,
    bo mam chyba 2*4GB SODDR3 w innym advantechu, ZTCP działało, ale nie obsługiwało
    całości 4GB RAM, bo się w przestrzeni adresowej nie mieściło...
    Modułu 8GB SODDR3 nie mam.
    SDD zmienili z CF na (bodajże, jeśli to jest to - złącze takie samo jako miniPCIe?)
    na mSATA,
    dyski mam eleganckie, jeden "zwykły" 32GB (nawet jakieś windows ce na nim było, o
    matko,
    ależ to jest tragedia ;) i 4 "przemysłowe" 16GB.
    ubuntu działa bez problemu.

    Wszystkie generacje bez wentylatorów - ale ta ostatnia ma mega radiator na całą
    wielkość płytki (biscuit pc 3,5"),
    ledwo na brzegach jest miejsce na złącza, w tym PC-104, ale np. zakrywa dwa otwory
    montażowe w środku
    (kłopot, bo w naszej obudowie są w tym miejscu słupki - a w płytce zamiast otworów są
    śrubki, których
    łby wystają "w dół" - i albo trzeba wyjąć śrubki z płytki albo wyrwać słupki z
    obudowy).
    A okazało się, że i to nie wystarcza - w pierwszej wersji tych komputerów ten
    radiator był
    płaski - ale w drugiej (dostałem nową sztukę w zamian za popsutą) kombinowali jak
    mogli
    i podwyższyli go tak w 1/3 powierchni - tam, gdzie mogli, czyli tam, gdzie nie
    zachodzi płytka PC-104.