    Subject: Re: Światłowód między budynkami
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Sat, 9 Jan 2021 18:53:14 +0100

    On 09.01.2021 16:48, Mirek wrote:

    > Nic się nie dzieje, jeśli się to zrobi z głową. W razie czego spali się
    > switch za klikadziesiąt PLN.

    Albo switch zarządzalny za kilkaset. :)
    Bo generalnie w planach mam też ogarnięcie domowej sieci przy okazji
    najbliższego remontu. ;) Mimo wszystko jednak wolałbym uniknąć
    rozwieszania albo zakopywania skrętki. Zwłaszcza, że światłowód i
    konwertery przy takiej odległości chyba nie wyjdą za drogo...

    > To zależy czy do wkopania czy powieszenia, ale ilość włókien ma małe
    > wpływ na cenę. 2,4 włókna spokojnie wystarczą. Jednomodowy 9/125.

    Wolałbym jednak zakopać ten kabel. Mniejsze ryzyko, że ktoś go przetnie
    celem unieszkodliwienia kamer albo zwyczajnie zwali się na niego gałąź
    podczas wichury. :)
    Jak rozumiem mówimy o 2 albo czterech parach, bo Ethernet wymaga chyba
    kabla duplex?

    > Wkop rurę wodną ~2-3cm - przy takiej odległości to nie koszt. Nie musi
    > być głęboko byleś to nie zasypywał bezpośrednio gruzem (byle ją nie
    > zgniotło).

    Rura PCV czy metalowa? Nie będzie problemy na zagięciach, Typowe
    "kolanko" zapewni odpowiedni promień skrętu? Jaki jest "poprawny sposób"
    prowadzenia takiego światłowodu po elewacji budynku? Bo przecież przez
    co najmniej kilka metrów też będzie to konieczne...

    No i w kontekście dalszych planów przychodzi mi do głowy jeszcze jedno
    pytanie: czy jest możliwe bezpośrednie zakopanie takiego kabla w
    gruncie? Rura wodna na dystansie 30 metrów nie będzie problemem, trochę
    gorzej przy 350, gdybym kiedyś chciał podciągać takie połączenie do
    drugiego budynku.

    > Degraduje się jak wszystko, ale w przewidywalnej przyszłości nie
    > będziesz go musiał wymieniać.

    Można liczyć na to, że taki światłowód obsłuży też przyszłe techniki
    transmisji danych, gdyby w przyszłości na rynku konsumenckim za
    niewielkie pieniądze miało się pojawić coś szybszego niż 1 Gbps/10 Gbps?