  • Data: 2021-05-18 10:07:20
    Temat: Re: Synchronizacja z DCF przestała działać
    Od: kilokitu <k...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Miałem podobny przypadek. Moja "zwykła" stacja pogodowa z Biedronki za 20 zł od lat
    działała poprawnie. Zegar w tej stacji wewnątrz bloku z płyty synchronizował się bez
    problemu. Zmiana czasu też była automatyczne wykrywana. Można było zapomnieć, że
    zegar czasami trzeba skorygować. Niestety pewnego razu zegar pokazał jakąś
    przypadkową godzinę i datę. Oczywiście śmiało nacisnąłem na przycisk "zsynchronizuj
    teraz"... ale bez rezultatów. Kilka razy naciskałem i nadal brak synchronizacji.
    Załączyłem radio na 77.5 kHz a tam ktoś co kilka sekund nadaje jakieś szumy. Typowa
    transmisja cyfrowa odbierana jako AM - tylko szumy. Szukając w Google znalazłem, że
    na tym zakresie częstotliwości energetyka robi zdalny odczyt liczników elektrycznych.
    Hmmm... Na szybko nawinąłem na rdzeniu do anteny ferrytowej obliczoną ilość zwojów
    DNE, połączyłem z kondensatorem, nawinąłem parę zwojów na sprzężenie do UPconvertera
    i sygnał odbierałem ręcznym odbiornikiem IC-R2. Ze słuchawkami wyszedłem na zewnątrz.
    Obszedłem dom dookoła i zauważyłem, że w jednym miejscu te zakłócenia są szczególnie
    silne. Oddalając się od domu, chodząc zygzakiem dokładnie... z dokładnością ze 2
    metry mogłem określić którędy te zakłócenia dochodzą do mojego bloku. Idąc tak przez
    osiedle doszedłem do stacji TRAFO. Odpisałem jej numer. Porozmawiałem ze znajomym w
    Tauronie, a on dał mi emalia do osoby zajmującej się zdalnym odczytem liczników.
    Napisałem długi e-mail z załącznikami gdzie było video z widmem zakłóceń jakie mam w
    mieszkaniu. Odpowiedź była typowa: "mamy zezwolenie na zdalny odczyt i co nam
    zrobisz"? Odpisałem, że owszem mają zezwolenie na PLC ale nie na radiodyfuzję. DCF77
    jest szeroko wykorzystywane w gospodarce i jego zakłócanie może stwarzać wiele
    niebezpieczeństw i ze sprawę zgłoszę do UKE.
    Po dwóch tygodniach dostałem następnego e-maila. A w nim kilka wykresów z
    analizatora widma, które pokazywały poziom sygnału PLC na przyłączu do budynku. Z
    tych wykresów wynikało, że nie przekraczają dopuszczalnego poziomu sygnału. Hmmm...
    załączyłem odbiornik ,a 77,5 kHz a tam czysty sygnał z Mainflingen. Widać naprawili
    swoją usterkę. Jak te wykresy wyglądały przed naprawą to nie pokazali.
    Od tego czasu moja stacja pogodowa już kilka razy poprawnie przełączyła się na czas
    letni i zimowy.Na YouTube umieściłem film nagrany telefonem z ekranu komputera.
    Odbrane przez UPconverter + 100 MHz i odbiornika RTL2832, program SDRSharp:
    https://youtu.be/OQ0K1t5sQDU