  • Data: 2021-10-15 16:16:13
    Temat: Re: Transformator centralowy
    Od: "Marek" <l...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Skoro na 2 zwojach jest 1,55 V to już wiesz ile nawinąć dla dowolego
    napięcia, choć ja bym użył przynajmniej 10 zwojów do próby. Nie
    zapomnij nawinąć na wtórnym jakieś 5% więcej zwojów żeby uwzględnić
    spadek napięcia pod obciażeniem. Zawsze łatwiej odwinąć niż dowijać.
    Co do pomiaru mocy (prądu) biegu jałowego to wydaje mi się mocno
    przesadzony. Nie umiem wskazać źródła błędu ale IMO prąd biegu jałowego
    powinien być rzędu parudziesięciu do paruset mA. Zmierz innym miernikiem
    czy multimetrem.

    > Sprawdziłem, na 10 zwojach jest 7,2 V. Jeszcze raz zmierzyłem prąd jałowy
    > na pierwotnym dwoma różnymi miernikami i jest 6,7 A cęgowym i na drugim
    > 6,6 A multimetrze na zakresie 20A AC. Następnie włączyłem w szereg starą
    > żarówkę 200W i świeciła pełnym światłem, potem podłączyłem zamiast żarówki
    > grzejnik 900 W który nieźle się zagrzał. Bez grzejnika bezpośrednio prąd
    > na trafo 6,7 A, w szereg z grzejnikiem 3,5 A. Sam grzejnik bezpośrednio do
    > gniazdka normalna praca pokazuje 4,2 A przy 232 V.
    Wiem już ile zwojów, jakie napięcie jałowe powinno być dla 12 V pod
    obciążeniem ? Czy 15 V wystarczy ? Druga sprawa jaka ma być średnica drutu
    nawojowego aby trafo znamionowo wykorzystać. Jak bym znał jego moc to bym
    sobie obliczył prąd na wtórnym przy tych 12 V i z tablic odczytał średnicę
    czy przekrój drutu ?

    Ps. Trafo czasem ciężko załączyć bezpośrednio do sieci, wybija bezpieczniki
    :D