  • 21. Data: 2011-05-30 08:14:13
    Temat: Re: Uwaga na Vectre [przynajmniej w W-wie]
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-05-30, o godz. 09:47:04
    Andrzej Banach <a...@g...pl> napisał(a):

    > Oferta na to jest - w paczce - nazywa sie "lacze biznesowe". Sa tam
    > takie bajery jak zestawienie sesji BGP, ustawianie revdns'ow, pula
    > "zew" adresow ip itp itd.
    > Wybierz lacze dostosowane do Twoich potrzeb - dostaniesz to co chcesz
    > w "gratisie". Nie wymagaj od lacza "domowego" by mial uslugi
    > przeznaczone do lacza "biznesowego".

    Ale nie zawsze musi to być ścisły podział na łącza "biznesowe" i łącza
    "domowe". Raczej łącza SOHO i "biznesowe". Część funkcjonalności w
    różnych ofertach się po prostu zazębia. Np. w przytaczanym tu Asterze
    dla łącza "domowego" możesz mieć revDNS czy stały publiczny adres IP. I
    starczy to do jakichś drobnych zastosowań biznesowych w sektorze SOHO.
    W domu mam sobie tak właśnie to zrobione - typowo domowo plus mały
    prywatny serwerek. W innym miejscu (mały biznes żony) mam także Astera
    "domowego" z takimi samymi usługami gdzie wisi kilka kamer IP, mały
    serwer WWW i pocztowy (kilka kont do obsługi firmy), 2 komputery
    biurowe, serwer systemu sprzedaży plus darmowy AP dla klientów.
    Oczywiście dla wielu klientów nie ma nawet takiej potrzeby - serwer www
    czy poczty może być hostowany gdziekolwiek i wystarczy tylko jakiś DSL
    czy coś innego do dostępu klienckiego. Oczywiście dla małych operatorów
    lepszy jest podział (z ich punktu widzenia) na "dom" i "biznes" bo za
    "biznes" można drożej policzyć a roboty często specjalnie więcej z tym
    nie ma. No ale świadomy klient szuka tego co mu potrzeba jak
    najtaniej. ;-) Z drugiej strony łącze "domowe" czasami specjlanei
    kupuje się do biznesu. Mam np. w pewnej firmie taką sieć gdzie mam
    20/20 Mbps symetryk do GTS ale ruch jest mocno niesymetryczny bo
    większość ruchu to dane idące do firmy. I świadomie mam tam dodatkowo
    podpięte do routera 2 Neostrady "do 20Mbps" mimo że to nie przeznaczone
    do "biznesu" tylko do "domu" i duża część danych przychodzi przez
    nie.

    Zdrówko

    Zdrówko

  • 22. Data: 2011-05-30 08:56:50
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:20110530101413.2c02df97@babcia-workstation...

    > Oczywiście dla małych operatorów
    > lepszy jest podział (z ich punktu widzenia) na "dom" i "biznes" bo za
    > "biznes" można drożej policzyć a roboty często specjalnie więcej z tym
    > nie ma.

    Zasadniczo tak, ale dla w ten sposób wykorzystywanych łącz operator nie może
    już przyjąć nadsubskrybcji dla typowego łącza domowego. I rzecz nie tyczy
    sie IMO tylko małych operatorów, dużych również. Przykład? Pierwszy z
    brzegu: Na neostradzie nie ma opcji stałego IP, a na DSL nie ma opcji
    zestawienia sesji BGP. Podział jest widoczny bardzo wyraźnie.

> [...]
    > podpięte do routera 2 Neostrady "do 20Mbps" mimo że to nie przeznaczone
    > do "biznesu" tylko do "domu" i duża część danych przychodzi przez

    Ok, natomiast odwrotnie już byłoby gorzej, gdyby to OD Ciebie mieli pobierać
    dane. Na taki sposób dawno temu wpadły urynanety - mały symetryk od
    GTS/Atamana/Pioniera/whatever + 'dopalacze' na WWW w postaci DSLi 15M.

    --
    Ślązak

  • 23. Data: 2011-05-30 09:44:58
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-05-30, o godz. 10:56:50
    Tomasz Śląski <t...@k...org.pl> napisał(a):

> [...]
    > Przykład? Pierwszy z brzegu: Na neostradzie nie ma opcji stałego IP,
    > a na DSL nie ma opcji zestawienia sesji BGP. Podział jest widoczny

    No ale powiedz mi ile procent odbiorców najtańszych pakietów
    "biznesowych" którzy często wiszą na DSL-ach ma potrzebę/chce zestawić
    sesje BGP? Ja obserwuje że firmie SOHO czasami (bo i to nie zawsze)
    potrzeba stałego IP do jakiegoś ich serwera albo np. zestawienia
    jakiegoś VPN-a. Jak pisałem często nawet stałe IP nie jest konieczne
    gdy wszelkie ich usługi to firmowe www i parę kont pocztowych gdzieś
    hostowane.

> [...]
    > pobierać dane. Na taki sposób dawno temu wpadły urynanety - mały
    > symetryk od GTS/Atamana/Pioniera/whatever + 'dopalacze' na WWW w

    Dlatego napisałem że czasami a nie zawsze się tak przydaje. Gdybym tam
    miał udostępniać zasoby polityka w sprawie łącza byłaby inna.

    Ja po prostu jestem przeciwny nazywaniu łącza "domowym" czy "biznesowym"
    bo to bardzo zaciemnia sytuację. Np. ktoś prowadzi z domu mały sklep
    internetowy stojący na wykupionym hostingu a łącze służy mu do jego
    obsługi i łączności z klientami (mail/voip/komuniaktory/etc.). Ma
    najtańsze Neo czy jego odpowiednik od dowolnego operatora. I teraz to
    jest łącze "domowe" czy "biznesowe"? Z punktu operatora "domowe" ale dla
    użytkownika "biznesowe". Ja jednak wolę precyzyjniej - nawet jak opis
    jest ciut dłuższy niż jedno słowo.

    Zdrówko

  • 24. Data: 2011-05-30 09:45:12
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Sun, 29 May 2011 22:46:26 +0000, Tomek Kańka napisał(a):
    /.../

    > To wyceń i wstaw do oferty.
    Szkolenia pracowników, wprowadzenie i serwisowanie tego etc etc. Nie
    opłaca się wprowadzać.

  • 25. Data: 2011-05-30 09:48:54
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Mon, 30 May 2011 10:14:13 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):

> [...]
    > Neostrady "do 20Mbps" mimo że to nie przeznaczone do "biznesu" tylko do
    > "domu" i duża część danych przychodzi przez nie.

    A jak przedłużałeś umowę z Asterem to Cie nie trafiło?
    Poza tym piszesz o małych dostawcach a tu wyciągasz Neostradę, która jest
    duża i dlatego żadnych bajerów nie ma.

  • 26. Data: 2011-05-30 09:55:25
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Mon, 30 May 2011 11:44:58 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):
    /.../
    /..../

> [...]
    > jest łącze "domowe" czy "biznesowe"? Z punktu operatora "domowe" ale dla
    > użytkownika "biznesowe". Ja jednak wolę precyzyjniej - nawet jak opis

    Właśnie operator decyduje, co za usługę oferuje. Mały Sklep Internetowy
    to może być firma, jasne, ale jakaś taka słaba. Natomiast jak mu ta
    Neostrada legnie to straty są spowodowane jego brakiem staranności.

  • 27. Data: 2011-05-30 09:58:44
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-05-30, o godz. 09:48:54
    Smok Eustachy <s...@w...pl> napisał(a):

    > A jak przedłużałeś umowę z Asterem to Cie nie trafiło?

    Nie trafiało. Zadzwoniłem na numer z ulotki poniewierającej się na
    klatce schodowej. Umówiłem się z handlowcem, przylazł, ustaliłem co
    trzeba i tyle.

    > Poza tym piszesz o małych dostawcach a tu wyciągasz Neostradę, która
    > jest duża i dlatego żadnych bajerów nie ma.

    Może przeczytaj cytat na który odpowiadam w pierwszym poście w wątku:

    "Zakładając że kupiłeś łącze domowe po przystępnej cenie , jak by ci
    revDNS dla twojego ip zmienili na łączu klienckim to by było
    bynajmniej dziwne. I jak by to którykolwiek duży op zrobił też było
    by dziwne :)"

    Zdrówko

  • 28. Data: 2011-05-30 11:22:31
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użytkownik "Maciek Babcia Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:20110530114458.65130ee2@babcia-workstation...

    > No ale powiedz mi ile procent odbiorców najtańszych pakietów
    > "biznesowych" którzy często wiszą na DSL-ach ma potrzebę/chce zestawić
    > sesje BGP?

    Gdyby TP dawała opcję BGP na DSLach, to (prawie) nikt z małych ISP nie
    kupiłby MetroEthernetu, ATM, czy eVPN. Szufladkowanie typu łącza i co do
    zasady brak pewnych usług w wariantach 'domowych' czy SOHO w oczywisty
    sposób zabezpiecza interesy operatora - zarówno ekonomiczne jak i
    techniczne: ekonomiczne, bo marża na kliencie detalicznym jest wyższa,
    techniczne, bo wyższą marżę można osiągnąć za pomocą overbookingu. Żaden
    operator nie jest - moim zdaniem - świadczyć usług o pełnych prarametrach,
    jeśli pewnien z góry założony procent użytkowników końcowych zacznie
    wykorzystywać łącza ponad miarę. I efekt skali operatora jest równie
    wyrażnie widoczny - jeśli np. średnia utylizacja łącz klienckich skoczy z
    10% do 15%, to ilość backhauli, które nagle zaczną mieć problem z
    przepływnością będzie rosnąć w postępie geometrycznym wraz z kolejnym
    procentem realnej utylizacji łącz przez klientów końcowych.

    [...]

> [...]
    > jest łącze "domowe" czy "biznesowe"? Z punktu operatora "domowe" ale dla
    > użytkownika "biznesowe". Ja jednak wolę precyzyjniej - nawet jak opis

    Dlatego - że nadal się czepię usług TP - DSL jest droższy od Neostrady,
    mimo, że to (prawie) taka sama usługa, która różni się stałością IP. Stałe
    IP = realna mozliwość większej utylizacji łącza = mniejszy overbooking. Idąc
    dalej - jak ktoś chce rev DNS, znaczy to, że prawdopodobnie pojawi się
    serwerek, który zje więcej, niż statystyczny Kowalski bez serwerka.

    --
    Ślązak

  • 29. Data: 2011-05-30 12:05:09
    Od: Maciek "Babcia" Dobosz <b...@j...org.pl>

    Dnia 2011-05-30, o godz. 13:22:31
> [...]

    > Gdyby TP dawała opcję BGP na DSLach, to (prawie) nikt z małych ISP
    > nie kupiłby MetroEthernetu, ATM, czy eVPN. Szufladkowanie typu łącza

    Nie do końca odpowiadasz na moje pytanie. Ja nie pytam o to czy Tepsa
    mogłaby oferować BGP na DSL-ach. Ja pytam jaki procent użytkowników
    tych DSL-i potrzebuje BGP czy chociażby wie co to jest. Natomiast sama
    nazwa "domowe"/"biznesowe" wprowadza mało wprawnego użytkownika w błąd.
    Mam np. okazję oglądać w jednej firmie w skali właściwie całej Polski
    kilkanaście biur gdzie łącza zamawiał 60-letni telefoniarz bo on się
    zajmuje kontaktami z Tepsą. I efekt jest taki że te biura maja usługę
    DSL Tepsy która do niczego tam nie jest potrzebna bo ruch to poczta i
    przeglądarka WWW. Na dodatek brak dostępu do netu w taki sposób nie jest
    problemem krytycznym bo w razie czego jest backup via modem komórkowy.
    Czyli coś na co spokojnie starczałoby najtańsza Neostrada czy jej
    odpowiednik innego operatora. A są droższe DSL-e bo to "biznesowe".

> [...]
    > mniejszy overbooking. Idąc dalej - jak ktoś chce rev DNS, znaczy to,
    > że prawdopodobnie pojawi się serwerek, który zje więcej, niż

    Hmmmm... Jak dla mnie nie ma różnicy w zjadaniu. Powiedziałbym nawet że
    możliwe ruch mniejszy bo odpada duża część ludzi backupujących internet
    np. za pomocą p2p co na domowych łączach jest normą - wszytko zależy od
    tego co jest robione po stronie klienta. Firma która stawia swoje www
    na DSL-u raczej wielka nie jest więc ten ruch wielki też nie jest.
    Ewentulanie może lecieć dużo poczty ale czy to Neo czy DSL to raczej
    bez różnicy. Dlatego zamiast sztucznego nazewnictwa "dom"/"biznes"
    wolałbym np. łącze DSL plus dodatkową opłatę za stałe IP, revDNS czy co
    tam potrzeba. Po prostu czytelniejsze dla klienta.

    Zdrówko

  • 30. Data: 2011-05-30 12:41:19
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Mon, 30 May 2011 14:05:09 +0200, Maciek "Babcia" Dobosz napisał(a):
    .../
> [...]
    > np. łącze DSL plus dodatkową opłatę za stałe IP, revDNS czy co tam
    > potrzeba. Po prostu czytelniejsze dla klienta.

    Dla takiego, co do biznesu potrzebuje łącza domowego na pewno. Pomysł
    nieczytelny - od drugiej strony. Bo zamiast 2 etykietek masz konieczność
    żmudnego definiowania.