    From: othello <b...@v...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wideo Domofon jakie przewody ? (80m)
    Date: Sat, 21 Feb 2009 17:25:57 -0500

    Rylen wrote:
    > Kupiłem taki Wideofon kolorowy RL-027BD (128 zdjęć w pamięci,
    > wyświetlacz panoramiczny 7" -600zł dałem )
    > Bardzo ładnie chodzi (na dołączonym 15to metrowym 6ciożyłowym
    > przewodzie-linka) Problem w tym że do bramy mam 80m.
    > W opisie pisze że "do 50m 6ciożyłowy o przekroju 0,65 mm2
    > między 50 a 100m 6ciożyłowy o przekroju 0,75 mm2.
    > Od instalatora dowiedziałem się że aby to chodziło bez zakłóceń
    > przy 80ciu metrach to MUSI być LINKA przynajmniej 1.0mm2
    > a drut to się nie nadaje
    > Ja posiadam 80m przewódu 4x2,5 mm miedz, ale nie jest to linka
> [...]
    Ale to pogmatwales!
    Chodzi ci zapewne o roznice pomiedzy 2-zylowa skretka a 2 zylowym
    plaskim przewodem energetycznym.
    Generalnie, jesli chodzi o przewod w postaci linki, to nie ma zadnej
    roznicy pomiedzy jego odpowiednikiem wykonanym jako "solid" drut pod
    warunkiem ze pozostale parametry izolacji i wymiarow sa te same.
    Jeden jest bardziej 'gietki' niz drugi.
    Zwroc uwage ze tak dlugi 2-zylowy przewod jest jednoczesnie
    kondensatorem, ktorego pojemnosc zalezy m/in od odleglosci pomiedzy
    przewodami(zylami). Skretka 'w uproszczeniu' zachowuje sie jak przewod
    ekranowany o okreslonej impedancji. Twoj plaski energetyczny przewod
    bedzie mial o wiele wyzsza impedancje niz org. skretka, bo nawet wlasne
    skrecenie go jak to masz zamiar zrobic nie zmieni odleglosci pomiedzy
    tymi przewodami. Byloby to bez znaczenia dla niskich czestotliwosci
    przesylanych jak np: energia czy nawet audio. Ty masz zamiar przesylac
    nieporownyvalnie wyzsze zakresy czestotliwosci dla video, wiec nalezy
    dolozyc wiecej uwagi w doborze przewodnika. Zwykly energetyczny przewod
    bedzie mial wiecej strat i bedzie "lapal" wiecej zaklucen niz dobrze
    wykonana instalacja przewodem ekranowanym lub nawet 2-zylowa skretka
    rowniez ekranowana.

    emarcus