  • 1. Data: 2009-02-21 20:58:41
    Temat: Wideo Domofon jakie przewody ? (80m)
    Od: Rylen <r...@m...pl>

    Kupiłem taki Wideofon kolorowy RL-027BD (128 zdjęć w pamięci,
    wyświetlacz panoramiczny 7" -600zł dałem )
    Bardzo ładnie chodzi (na dołączonym 15to metrowym 6ciożyłowym
    przewodzie-linka) Problem w tym że do bramy mam 80m.
    W opisie pisze że "do 50m 6ciożyłowy o przekroju 0,65 mm2
    między 50 a 100m 6ciożyłowy o przekroju 0,75 mm2.
    Od instalatora dowiedziałem się że aby to chodziło bez zakłóceń
    przy 80ciu metrach to MUSI być LINKA przynajmniej 1.0mm2
    a drut to się nie nadaje
    Ja posiadam 80m przewódu 4x2,5 mm miedz, ale nie jest to linka
    ale drut.(taki typowy płaski do instalacji pod tynk)Do niego dokupił bym
    80 m dwużyłowego i miałbym 6 żył.
    Czy ktoś to "przerabiał" praktycznie?
    Kabel będzie puszczony po ziemi lub lekko zakopany.
    Podobno tylko linka się nadaje do tego celu bo w niej żyły
    "okręcają" się dookoła. A jakbym ten przewód płaski który mam
    włożył w wiertarkę i "skręcił" to pozbył bym się zakłóceń
    które podobno występują w kablach płaskich ?

    Rylen

  • 2. Data: 2009-02-21 22:25:57
    Temat: Re: Wideo Domofon jakie przewody ? (80m)
    Od: othello <b...@v...com>

    Rylen wrote:
> [...]
    > włożył w wiertarkę i "skręcił" to pozbył bym się zakłóceń
    > które podobno występują w kablach płaskich ?

    Ale to pogmatwales!
    Chodzi ci zapewne o roznice pomiedzy 2-zylowa skretka a 2 zylowym
    plaskim przewodem energetycznym.
    Generalnie, jesli chodzi o przewod w postaci linki, to nie ma zadnej
    roznicy pomiedzy jego odpowiednikiem wykonanym jako "solid" drut pod
    warunkiem ze pozostale parametry izolacji i wymiarow sa te same.
    Jeden jest bardziej 'gietki' niz drugi.
    Zwroc uwage ze tak dlugi 2-zylowy przewod jest jednoczesnie
    kondensatorem, ktorego pojemnosc zalezy m/in od odleglosci pomiedzy
    przewodami(zylami). Skretka 'w uproszczeniu' zachowuje sie jak przewod
    ekranowany o okreslonej impedancji. Twoj plaski energetyczny przewod
    bedzie mial o wiele wyzsza impedancje niz org. skretka, bo nawet wlasne
    skrecenie go jak to masz zamiar zrobic nie zmieni odleglosci pomiedzy
    tymi przewodami. Byloby to bez znaczenia dla niskich czestotliwosci
    przesylanych jak np: energia czy nawet audio. Ty masz zamiar przesylac
    nieporownyvalnie wyzsze zakresy czestotliwosci dla video, wiec nalezy
    dolozyc wiecej uwagi w doborze przewodnika. Zwykly energetyczny przewod
    bedzie mial wiecej strat i bedzie "lapal" wiecej zaklucen niz dobrze
    wykonana instalacja przewodem ekranowanym lub nawet 2-zylowa skretka
    rowniez ekranowana.

    emarcus

  • 3. Data: 2009-02-21 23:00:09
    Od: Rylen <r...@m...pl>

> [...]
    > bedzie mial wiecej strat i bedzie "lapal" wiecej zaklucen niz dobrze
    > wykonana instalacja przewodem ekranowanym lub nawet 2-zylowa skretka

    No to może inaczej spytam : czy ktoś z Was "praktycznie" ma
    WideoDomofon w odległości około 80m i na jakich przewodach mu to chodzi
    bez zakłóceń obrazu ?
    Rylen.

  • 4. Data: 2009-02-22 07:21:09
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Od instalatora dowiedziałem się że aby to chodziło bez zakłóceń
    > przy 80ciu metrach to MUSI być LINKA przynajmniej 1.0mm2
    > a drut to się nie nadaje

    Takie określenia jak linka i skrętka oznaczają coś zupełnie innego.
    W tym przypadki zapewne chodziło o skrętkę. Skrętka to para izolowanych
    przewodów (dwa przewody) skręconych ze sobą. Kable mogą się składać z
    jednej lub więcej takich par. Właściwości falowe takiej skrętki są
    całkowicie inne niż dwóch przewodów idących obok siebie.
    Linka natomiast to wiele cienkich drutów bez izolacji skręconych ze
    sobą. Robi się tak aby przewód był elastyczny.
    Tak więc powinieneś zastosować skrętkę o przekroju podanym przez
    instalatora. To czy skrętka będzie się składała z drutów czy z linek z
    elektrycznego punktu widzenia nie ma znaczenia.

    Paweł

  • 5. Data: 2009-02-22 08:31:10
    Od: grg12 <g...@c...at>

    Paweł pisze:

    > Tak więc powinieneś zastosować skrętkę o przekroju podanym przez
    > instalatora. To czy skrętka będzie się składała z drutów czy z linek z
    > elektrycznego punktu widzenia nie ma znaczenia.

    Oj niekoniecznie - dla sygnału 10MHz głębokość wnikania to (wg.
    http://www.feryster.pl/polski/pdf/feryster_cz3.pdf ) to tylko 0,02mm.
    Dlatego linka (przeznaczona do w.cz., z izolowanymi żyłami) będzie
    lepsza niż pojedynczy drut o tym samym przekroju. Sugerowałbym dopytać
    tego instalatora o jakim dokładnie przewodzie mówił i taki zastosować -
    a jeśli kolega koniecznie chce użyć przypadkowego, przetestować przed
    zakopaniem :)
    Pozdrawiam
    Grg

  • 6. Data: 2009-02-22 09:49:01
    Od: Rylen <r...@m...pl>

    Paweł pisze:

    > Takie określenia jak linka i skrętka oznaczają coś zupełnie innego.
    O tym to ja doskonale wiem!
    > W tym przypadki zapewne chodziło o skrętkę.
    NIE! Ten instalator powiedział mi wyraźnie (bo o to zapytałem go drugi
    raz-telefonicznie) że to musi być LINKA a nie drut.A to że być może
    chodzi o to że z reguły linki są skręcone a "druty" robi sie zwykle jako
    płaskie ,stąd "wykombinowałem" że należy z drutu zrobić skrętkę.
    Człowiek który mi udzielil informacji to człowiek z wieloletnią praktyką
    więc nie mogę go podejrzewać że nie wie co mówi.
> [...]
    > instalatora. To czy skrętka będzie się składała z drutów czy z linek z
    > elektrycznego punktu widzenia nie ma znaczenia.
    No właśnie ! Z jego wypowiedzi wynikało że ma duże znaczenie przy
    odległościach

  • 7. Data: 2009-02-22 10:49:32
    Od: pawell32 <p...@w...pl>

    Rylen pisze:

> [...]
    > Skrętka to para izolowanych
    > No właśnie ! Z jego wypowiedzi wynikało że ma duże znaczenie przy

    Dziwne ma podejście ten instalator, bo wiele razy słyszałem od
    telefonistów, że nie linka tylko drut, bo na większych odległościach
    niż kilka metrów nie będzie działał internet, więc chyba nie lepsza.
    Mój kolega jest elektrykiem, i kładzie kable pod telefon, videodomofon
    itp. i wszędzie kładzie skrętke kat.5, tam gdzie ponad 50 m kat.6
    i nigdy nie było problemów. Linki z kolei nie widziałem, by ktoś stosował.

    pawell

  • 8. Data: 2009-02-22 11:04:51
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Sat, 21 Feb 2009 21:58:41 +0100, Rylen napisał(a):

    > Od instalatora dowiedziałem się że aby to chodziło bez zakłóceń
    > przy 80ciu metrach to MUSI być LINKA przynajmniej 1.0mm2
    > a drut to się nie nadaje

    Pieprzenie. Może być zarówno linka jak i (lepiej) drut, choć dobrze by
    przewód był parowany i skręcony (czyli skrętka wieloparowa).
    --
    Jacek

  • 9. Data: 2009-02-22 11:52:27
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > chodzi o to że z reguły linki są skręcone a "druty" robi sie zwykle jako
    > płaskie ,stąd "wykombinowałem" że należy z drutu zrobić skrętkę.

    Skrętka to jest układ dwóch przewodów odpowiednio skręconych. Pomiędzy
    nimi znajduje się dielektryk o odpowiednich właściwościach. Całość ma
    założoną ściśle określoną impedancję falową i kilka innych ważnych
    parametrów. Skrętkę można bez większych problemów kupić w cenie
    zbliżonej do kabla płaskiego. Moim zdaniem nie ma więc sensu jej robić
    samemu.

    Paweł

  • 10. Data: 2009-02-22 11:57:28
    Od: Rylen <r...@m...pl>

> [...]
    > itp. i wszędzie kładzie skrętke kat.5, tam gdzie ponad 50 m kat.6
    > i nigdy nie było problemów. Linki z kolei nie widziałem, by ktoś stosował.

    Ponieważ powiedział mi to instalator zajmujący się wideodomofonami od
    dawna więc dlatego pytam i dodam że z wideodomofonem dostarczono
    (FABRYCZNE) 15 m Linki 6x1.0 mm a nie "drucianej skrętki".(co by ich
    taniej kosztowało)
    Jak kupowałem DOMOFON to dostarczono w komplecie 20m skrętki "drucianej"
    Jeszcze mogę spróbować sygnał video puścić kablem antenowym w ekranie,
    ale przestrzegano mnie żebym dobrze go obejrzał bo podobno w niektórych
    żyła w środku jest z żelaza i tylko pomiedziowana...
    No wiecie , to sie można załamać!

    Rylen