    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Zagar cyfrowy
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    <607711b8$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <607736a9$0$551$65785112@news.neostrada.pl>
    <607a103e$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <pNUmI.405437$PPIc.285638@usenetxs.com>
    <s7h5vo$37k$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1...@4...net>
    <s7j6i9$7jm$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    Date: Thu, 13 May 2021 14:56:29 +0200

    On Thu, 13 May 2021 14:37:32 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > Jak robiłem wtedy ten chronokomparator to kalibrowałem go moim zegarkiem
    > który też miał coś rzędu 1s na miesiąc, ale pod warunkiem, że codziennie
    > spędzał 2/3 doby na mojej ręce i 1/3 na półce.
    >
    > To mogła być kwestia ceny.

    Fakt, ze to byl dosc wypasiony model ... ale to tylko Casio :-)

> [...]
    > i Włoskich zatrzymaliśmy się w Wiedniu [...]
    > Było mnóstwo sklepów 'dla Polaków' z zegarkami. Zegarki były od około
    > $5, ale te były strasznie grubaśne. Znaleźliśmy sklep w którym były
    > znacznie cieńsze (duży wyświetlacz, kalendarz, stoper) ale i znacznie
    > droższe. Codziennie zachodziliśmy targować się o cenę. W końcu kupiliśmy
    > 4 jednakowe (to na pewno) i chyba wytargowaliśmy $13 za sztukę (tego już
    > nie jestem pewien).
    >
    > Te po $5 zapewne nawet nie miały trymerka (bo takie do wlutowania
    > trymerka trafiały do mnie przez tego rzemieślnika co tam opisałem).

    Jest mozliwe. Ale w tym nie krecilem, wiec widac producent dobrze
    ustawil.

    > A takie po chyba wywoławczej cenie $17 na 100% miały trymerek, a może
    > też producent zadał sobie na tyle trudu, aby każdy kalibrować i może
    > umiał to zrobić tak, żeby ustawić go dokładnie zakładając 16h na ręku i
    > 8h na półce. Wystarczyło zapewne kalibrować w odpowiednio dobranej
    > temperaturze.

    Nie jestem pewien, czy nie da sie tego zoptymalizowac odpowiednio tnac
    kwarc ... ale teoretycznie jest jeszcze mozliwosc kalibracji
    programowej - tzn zmierzyc temperature i zmienic dzielnik.
    Wydaje mi sie, ze w zadnym zegarku tego nie ma ... ale kto wie -
    teoretycznie prosta sprawa.

    A swoja droga, to musze sie kiedys zmobilizowac, zrobic urzadzonko jak
    opisywales i zmierzyc czestotliwosc kwarcow.
    Bo mnie intryguje jaka maja czestotliwosc zegarki ze stoperem do 0.01s
    lub 0.1s.

    Hm ... co to tego ciecia ... czy to nie dziala dobrze przy kwarcach
    "plytkowych", na MHz - a w zegarku jest "fork" ...

    J.