eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaZawracanie gitary › Re: Zawracanie gitary
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!fu-berlin.de!newsfeed.xs4all.nl!newsfee
    d7.news.xs4all.nl!border2.nntp.ams1.giganews.com!nntp.giganews.com!newsfeed.neo
    strada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-01.news.neostrada.pl!news.neos
    trada.pl.POSTED!not-for-mail
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    References: <rsfqbt$pvd$1$opajak@news.chmurka.net>
    <5feb849b$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <rsj3do$8tp$1$Adam@news.chmurka.net>
    <5fed270e$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5fedbe4e$0$529$65785112@news.neostrada.pl>
    <hmctm717vjd1.1fwfl7mr01r2w$.dlg@40tude.net>
    <5ff02f27$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <4j82wotiy6is$.5bwxk92m6h3n.dlg@40tude.net>
    <5ff05d8d$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 2 Jan 2021 13:59:55 +0100
    Message-ID: <1ookiqblmwy03$.1m4z9osfg2hai$.dlg@40tude.net>
    Lines: 62
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 82.143.187.50
    X-Trace: 1609592297 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 512 82.143.187.50:55085
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:45082
    [ ukryj nagłówki ]

    Dnia Sat, 2 Jan 2021 12:48:31 +0100, cef napisał(a):
    > W dniu 2021-01-02 o 12:10, J.F. pisze:
    >> Dnia Sat, 2 Jan 2021 09:30:34 +0100, cef napisał(a):
    >>> W dniu 2021-01-02 o 01:36, J.F. pisze:
    >>>> Dnia Thu, 31 Dec 2020 13:04:31 +0100, cef napisał(a):
    >>>>> W dniu 2020-12-31 o 02:19, J.F. pisze:
    >>>>>> Użytkownik "Adam"  napisał w wiadomości grup
    >>>>>>> Nie wiem, jak gitara, ale fortepiany po przewietrzeniu pomieszczenia
    >>>>>>> przy mrozie na zewnątrz, odjeżdżały ponad sekundę małą.
    >>>>>>
    >>>>>> Ale podobnie - powinny odjezdzac rownomiernie, czyli gra sie prawie
    >>>>>> normalnie
    >>>>>
    >>>>> Jak ktoś głuchy jest, to tak.
    >>>>
    >>>> Masz na mysli sluch absolutny ?
    >>>> Bo ponoc wiekszosc ludzi nie zauwazy drobnej roznicy.
    >>>
    >>> Nie musi być absolutny - ja nie mam a grałem kiedyś na jednym instrumencie,
    >>> potrafię zagrać ze słuchu usłyszaną melodię czy zrobić zapis nutowy
    >>> i przeniesienie tonacji nie stanowi dużego problemu jeśli interwały są
    >>> zachowane.
    >>> Ale jeśli znasz jakąś melodię i chcesz ją zagrać tak jak zawsze (w tej
    >>> tonacji) i instrument
    >>> jest przestawiony o ponad sekundę, to nawet z drewnianym uchem sprawia to
    >>> problem.
    >>
    >> Nie rozumiem - przeciez melodie mozesz transponowac o dowolna ilosc
    >> poltonow i nie stanowi to problemu, z wyjatkiem moze palcowania na
    >> fortepianie.
    >
    > Dla mnie to podstawowa trudność.

    Podobno fachowym muzykom nie sprawia to trudnosci ...
    ale my przeciez o tym, ze nie trzeba zmieniac palcowania - naciskasz
    klawisze tak samo, a sluchacz i tak nie zauwazy, ze fortepian jest
    przestawiony.

    Gorzej, jesli wiecej instrumentow w orkiestrze, i kazdy inaczej
    odstrojony.

    >> I bedzie trudno odroznic od oryginalu.
    > Można przesunąć o tercję małą czy dużą
    > czyli zagrać w pokrewnej tonacji, ale akurat jeśli masz osłuchany
    > dany utwór, to ten jeden ton będzie znaczący w odbiorze.

    Moze sie nie rozumiemy - IMHO, kazdy utwor mozna przesunac o dowolna
    ilosc poltonow (czy nawet o dowolny mnoznik i odbior sluchaczy bedzie
    podobny. "pokrewna tonacja" to chyba jakas "nadbudowa" muzykow,
    ewentualnie zahacza o skale nierownomiernie temperowane.

    >> Aczkolwiek ... kiedys sprobowalem "Wlazl kotek" wzbogacic o akordy,
    >> i transponowac ... i to juz nie brzmialo.
    >
    > Bo trzeba wiedzieć jakie dźwięki możesz dodać bez zaburzenia harmonii
    > melodii. Są kompozytorzy i melodyści :-)

    Ale wzbogacone - o jakies proporcjonalne czestotliwosci typu 3:2 czy
    5:4 - bylo w miare dobre, dopiero po translacji sie zepsulo.
    Z kolei melodyjke bez akordow mozna transponowac do woli.

    J.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: