    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <rt1516$3a0r0$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <5ff42f6c$0$532$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5ff4991d$0$522$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <1...@4...net>
    <3...@g...com>
    Date: Thu, 7 Jan 2021 20:32:33 +0100

    Dnia Thu, 7 Jan 2021 07:42:10 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Uzasadnienie każdego handlu jest proste: ja mam coś do sprzedania, Ty masz
    pieniądze i chcesz to kupić, ewentualnie jest jakiś trzeci koleś który jest
    pośrednikiem, kupcem, handlowcem, czy jak tam chcesz go nazwać. Czasem jest jakieś
    ułatwienie, w postaci regulacji prawnych, policji czy tam kogoś kto chroni tego
    porządku przed osobami nieuczciwymi. Czasem są przeszkadzajki, w postaci celników,
    zbójców, ruskich hakerów itd. Czego nie rozumiesz?

    I tak bardziej obrotni lapali mneij obrotnych i odstawiali do Niemiec?
    Przed 966 czy po ?

    > Nie było pojęcia wolności jako towaru. Nie mogłeś zastawić swojej
    > wolności, sprzedać jej, wydzierżawić itd.

    Ale krol czy jego urzednik mogl obywatela zamienic w niewolnika ?

    > A w Polsce mogłeś, pry
    > czym w Europie niewolników brano z Afryki, a w Polsce to byli
    > lokalsi.

    Pierwsze slysze, ale kto wie.
    No i kto sprzedawal swoja wolnosc ?

    Przy czym ... czy sie myle, czy ustroj feudalny to zaimportowalismy z
    tegoz zachodu ?

    A jak sie poczyta Dickensa ... jak sie nie splacalo dlugow, to
    zamykali w wiezieniu. Az dobra rodzina splacila ...

    5%82op%C3%B3w_w_Polsce#/media/Plik:Chenstokhov.jpg

    > Polacy. Za wolność.

    Ale ktorzy Polacy? Chlopi za wolnosc ?
    Moze i doceniali, ale gdzie chlop mogl ten pomnik postawic ...

    > A kto to będzie oceniał?

    Ci, co pomniki stawiali. Po paru latach, albo ich dzieci ...

    J.