eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaZawracanie gitary › Re: Zawracanie gitary
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.lodz.pl!newsfeed.pionier.net.p
    l!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neostrada.pl!unt-spo-b-01.news.neostrad
    a.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
    Subject: Re: Zawracanie gitary
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    References: <rsfqbt$pvd$1$opajak@news.chmurka.net>
    <5feb849b$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <rsj3do$8tp$1$Adam@news.chmurka.net>
    <5fed270e$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <rsrvlp$20dpq$1@portraits.wsisiz.edu.pl>
    <d...@g...com>
    <60007d9a$0$531$65785112@news.neostrada.pl>
    <f...@g...com>
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Fri, 15 Jan 2021 23:29:29 +0100
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; Win64; x64; rv:78.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/78.6.1
    MIME-Version: 1.0
    In-Reply-To: <f...@g...com>
    Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Content-Language: pl
    Lines: 73
    Message-ID: <60021741$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    Organization: Telekomunikacja Polska
    NNTP-Posting-Host: 5.173.97.86
    X-Trace: 1610749761 unt-rea-a-01.news.neostrada.pl 524 5.173.97.86:4413
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.sci.inzynieria:45217
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 2021-01-15 o 21:13, Konrad Anikiel pisze:
    >> Ale to nie to samo. Biorąc nawet najlepszy instrument elektroniczny,
    >> brzmi on całkiem inaczej od prawdziwego fortepianu.
    >>
    >> Do remizy na chałturę - jak najbardziej, ale w filharmonii to już nie
    >> uchodzi, bo nawet najlepsze nagłośnienie nie odda charakteru brzmieniowego.
    >>
    >> Sam wiele lat grałem na instrumentach elektronicznych i potrafię
    >> rozpoznać kilka marek keyboardów z którymi miałem do czynienia (Roland,
    >> Yamaha, Korg, Ketron), słuchając tylko ich brzmienia.
    >>
    >> Co ciekawsze nawet słysząc nowe modele, z którymi jeszcze nie miałem
    >> styczności, brzmią bardzo charakterystycznie i każda z ww firm ma swój,
    >> niepowtarzalny charakter brzmienia.
    >>
    >> Tak samo odróżniam czy w danym utworze użyto instrumentów tradycyjnych
    >> czy też elektronicznych, a nie jestem jakimś wybitnym muzykiem czy
    >> artystą. Ot po prostu grało się po weselach i zabawach.
    > Po to napisałem "ja uważam". Dobrze wiem że inni uważają inaczej.

    Ale to nie jest kwestia "uważania" czy wiary, lecz obcowania i osłuchania.

    > Zresztą te wszystkie instrumenty mają wyjście midi, dźwięk wcale nie musi być
    generowany w środku.

    Ale nie ma znaczenia czy będzie generowany przez wewnętrzny moduł
    brzmieniowy czy zewnętrzny i tak mamy doczynienia tylko z czymś co ma
    naśladować oryginał.

    >> Poza tym w instrumentach elektronicznych największym wyzwaniem jest
    >> odtworzenie typowej reakcji klawiatury i mechanizmu młoteczkowego. Póki
    >> co nie ma jeszcze na rynku instrumentu w którym reakcja klawiatury
    >> byłaby identyczna z klawiaturą fortepianową.
    > A znasz jakiś miarodajny, znormalizowany test? Ile taki klawisz ma parametrów i w
    jakich granicach te parametry są uznawane za "fortepianowe", a kiedy są "pianinkowe"?
    Bo wiesz, tu jest inżynieria :-)

    Obawiam się, że nikt nie jest w stanie określić liczby parametrów, skoro
    póki co jeszcze nie udało się idealnie odtworzyć dźwięków instrumentów
    akustycznych. Oczywiście każda nowsza generacja instrumentów
    elektronicznych brzmi coraz lepiej i coraz bliższa jest ideału, ale i
    tak jeszcze daleko do oryginału. Poza tym są jeszcze tak specyficzne
    niuanse gry na instrumentach akustycznych, że trudno to nawet zamknąć w
    elektronicznym pudełku.

    Najbardziej zbliżone do ideału mają instrumenty typu sampler, których
    brzmienie uzyskuje się poprzez zarejestrowanie autentycznych dźwięków
    zagranych na danym instrumencie akustycznym. Jednak problem polega na
    tym, że w zależności od siły uderzenia w instrumentach akustycznych
    zmienia się nie tylko poziom dźwięku, ale także i barwa. Dwa uderzenia
    nigdy nie generują takiego samego dźwięku. W przypadku instrumentów
    elektronicznych wykorzystywana jest jedna próbka dźwięku niezależnie od
    użytej dynamiki klawisza.

    Instrumenty elektroniczne wyposażane są w dynamikę czyli reagują w
    zależności od siły uderzenia oraz systemy mono lub poly afertouch, które
    reagują na docisk klawiszy, ale nadal brakuje wielu czynników, które
    modelują brzmienie instrumentów akustycznych.

    Dla przykładu w fortepianie na barwę ma np. wpływ rezonansu zarówno
    obudowa instrumentu jak i rezonans strun, które nie zostały pobudzone.
    Aby to wszystko symulować potrzeba zaangażować naprawdę potężne zasoby
    nie tylko hardware-owe jak i software-owe instrumentu oraz technologię
    zajmującą się analizą dźwięku.

    W odróżnieniu od instrumentów akustycznych w których dwa np. uderzenia w
    klawisz powodują wygenerowanie niepowtarzalnych różniących się znacznie
    od siebie dźwięków, instrumenty elektroniczne generują dokładnie taki
    sam dźwięk. Bardzo łatwo to zauważyć, kiedy w instrumencie zawrócimy
    komunikaty midi czyli podamy sygnał z MIDI OUT do MIDI IN przy
    załączonym trybie LOCAL ON lub w zapisie MIDI (SMF) nałożymy na siebie
    dwa dźwięki. Wtedy dźwięki te zaczynają się znosić i powstają takie
    charakterystyczne, dziwne  zniekształcenia brzmienia. W przypadku
    instrumentów akustycznych jest to w ogóle niemożliwe do uzyskania, nawet
    jak zarejestrujemy te dźwięki i w nagraniu nałożymy je na siebie.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: