  • 101. Data: 2009-01-05 19:22:14
    Temat: Re: Zmiana ISO - jak działa?
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Mateusz Ludwin rzecze:

    > To wgram jutro, OK? Jak nie zapomnę. Postaram się wybrać coś sensownego, ale
    > to są testowe pstryki w okolicy domu, bo pogoda ciągle jest okropna.

    Tutaj wgrywam 7 rawów:

    http://ds5.agh.edu.pl/~mathu/s5raw/

    Mają zapisane profile DNG więc trzeba kliknąć na default po wczytaniu, żeby
    się zresetowały.
    Niestety tak naprawdę ciężko dobrać jakąś sensowną scenę z dużą dynamiką...
    Proponuję znaleźć najjaśniejsze elementy na zdjęciach i popatrzeć co się z
    nimi dzieje przy korekcji.

  • 102. Data: 2009-01-05 21:11:09
    Od: McArti <a...@o...pl>

    On 2 Sty, 00:07, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:
    > Na jakiej zasadzie działa zmiana ISO w matrycach cyfrowych? Poprzez zmianę
    > wzmocnienia _odczytu_ z matrycy po zamknięciu migawki?
    > --
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    dokładnie tak.

    pomijajac wielość technologii odszumiania (szczególnie analogowego
    tutaj Sony chyba w alfach nakombinował najbardziej) to podstawowy
    schemat ISO wygląda tak:

    zamknięcie migawki, zczytanie zawartości studni potencjału pixela poza
    matryce, wzmocnienie prądowe, wzmocnienie napięciowe do poziomów
    pełnego zakresu skali przetwornika AD, wzmocnienie napięciowe o
    krotność ISO, konwersja A/D.

    krytyczna w tej całej zabawie jest pojemność studni potencjału pixela
    i w lustrzankach ma ona wartość 20-40tyś fotonów.
    szerokości pixela ok.4-7um.
    co za tym idzie dla liniowego przetwornika AD 12 bit i minimalnego ISO
    na zmiane jasności pixela o jeden przypada 40 000/ 2^12 = 10 fotonów.
    jeżeli jest to iso100 to dla iso1600 przypada 16x mniej czyli poniżej
    1fotonu co jest oczywoście nierozróżnialne bez względu na jakość i
    dokładność przetwornika AD.

    dla tego przykładu i iso1600 studnia potencjału wypełniona ilością
    fotonów 2500-40000 bedzie interpretowana jako przepalenie a dynamika
    zostanie stworzona tylko na podstawie 2500 poziomów jasności.

    jak widać iso1600 piekne nie jest, bo być nie może, za mała studnia
    potencjału.

  • 103. Data: 2009-01-05 21:26:06
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    McArti rzecze:

> [...]
    > zostanie stworzona tylko na podstawie 2500 poziomów jasności.
    >
    > jak widać iso1600 piekne nie jest, bo być nie może, za mała studnia

    Ale w moim pomyśle ISO1600 nie byłoby aż tak rozjaśnione, więc ten szum
    byłby minimalny i niezauważalny. Obecnie po prostu na ISO100 tak małych
    wartości nie ma w ogóle, jest czerń, złożenie kilku odczytów w jeden plik
    pozwoliłoby je odzyskać.

  • 104. Data: 2009-01-05 22:47:24
    Od: McArti <a...@o...pl>

    On 5 Sty, 22:26, Mateusz Ludwin <n...@s...org> wrote:

> [...]
    > Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment
    >
    > Mateusz Ludwin                             mateuszl [at] gmail [dot] com

    stakowanie całych dwóch rawów 12bitowych mija sie troche z celem, bo
    to jest dodanie szumu z ISO1600 w 1/16 zakresu z ISO100. ale zależy co
    kto lubi. w każdym razie trzeba to robić na przestrzeni 48bit. Dla
    zacięgnięcia szumu najlepiej by było zestakować w CFA całą serię od
    iso100 przez 200,400,800 i 1600 z odpowiednimi wagami i taki raw
    dopiero wywołać.

    przy aparatach z 14bit rejestracją problem sie nieco rozwiązuje sam.
    zapewne dożyjemy do aparatów 16bit i kaskadowych studni potencjału i
    problem rozwiąże się całkowicie wtedy już wogóle nie bedzie ISO na
    poziomie hardware.

  • 105. Data: 2009-01-06 08:26:25
    Temat: Re: [OT] Zmiana ISO - jak działa?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> napisał:

    >[...]
    > Cóż, tak samo moon cokolwiek zrobi, jak Olki serii E mają dobry wizjer.
    >[...]

    Zależy które. Większość faktycznie ma kiepski, ale wizjer E3 jest
    nadspodziewanie dobry - porównywalny z najlepszymi wizjerami lustrzanek
    APSC. Do tej pory się zastanawiam jak im się udało wycisnąć takie połączenie
    jasności i rozmiarów obrazu z bardzo małej przecież matówki.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 106. Data: 2009-01-06 11:14:10
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 6 Jan 2009 09:26:25 +0100, Marek Wyszomirski napisał(a):

> [...]
    > APSC. Do tej pory się zastanawiam jak im się udało wycisnąć takie połączenie
    > jasności i rozmiarów obrazu z bardzo małej przecież matówki.

    Wiesz, to dalej jest 'ujdzie w tłoku'. Niestety, wizjera byle lustrzanki
    małoobrazkowej na klisze nie przeskoczy, a jak się porówna z takim nikonem
    F90.... O MF już nie wspomnę ;)

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 107. Data: 2009-01-06 11:22:23
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Wiesz, to dalej jest 'ujdzie w tłoku'. Niestety, wizjera byle lustrzanki
    > małoobrazkowej na klisze nie przeskoczy, a jak się porówna z takim nikonem
    > F90.... O MF już nie wspomnę ;)

    Ale jak to się ma do twojego zdjęcia z wieliczki które tu pokazałes i o którym
    zapluwasz się, że nie da się go zrobić cyfrą?

  • 108. Data: 2009-01-06 11:42:13
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    > Wiesz, to dalej jest 'ujdzie w tłoku'. Niestety, wizjera byle lustrzanki
    > małoobrazkowej na klisze nie przeskoczy, a jak się porówna z takim nikonem
    > F90.... O MF już nie wspomnę ;)

    Owszem, praw fizyki się nie przeskoczy i zgadzam się, że do wizjera dobrej
    lustrzanki małoobrazkowej (najlepiej MF, gdyz przy AF tracimy część światła
    odprowadzanego do czujników AF) wizjerowi każdej lustrzanki APSC czy 4/3
    będzie daleko. Niestety życie jest brutalne - mniejsza matówka oznacza, że
    albo obraz będzie mniejszy, albo ciemniejszy wskutek powiększania. Tym
    niemniej nie da się ukryc faktu, że gdy pierwszy raz spojrzałem w wizjer E3
    (znając wizjery poprzednich kilku Olków 4/3) przeżyłem opad szczęki.
    Konstruktorzy wycisnęli z tej matówki chyba wszystko, co się dało i na tym
    obrazie naprawdę daje się ostrzyć. Jak na tę kategorię sprzętu jest to
    świetny wizjer. A że na matówce średnioformatowca widać lepiej, to juz
    zupełnie inna inszość.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 109. Data: 2009-01-06 12:39:15
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 06 Jan 2009 12:22:23 +0100, Mateusz Ludwin napisał(a):

    > Ale jak to się ma do twojego zdjęcia z wieliczki które tu pokazałes i o którym
    > zapluwasz się, że nie da się go zrobić cyfrą?

    Mateuszku, znowu kłamiesz.

    --
    ___________/ GG: 3524356

  • 110. Data: 2009-01-06 13:06:21
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Adam Płaszczyca wrote:

    > Mateuszku, znowu kłamiesz.

    ">> Może dla kontrastu powiedz o tym:

    Zrób podobną. Od razu powiem Ci, że głównym problemem będzie ogniskowa - do
    Olka będziesz potrzebował ogniskowej 14mm..."