    From: Adam Dybkowski <a...@4...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie
    Date: Tue, 11 Aug 2009 22:58:08 +0200
    Sender: a...@a...neoplus.adsl.tpnet.pl

    Alojzy Zakalec pisze:

    > no właśnie, ciekawe jak wyglądają porównania poboru mocy matryc
    > świetlówkowych do LED-owych? oraz: ile jest w tym prawdy a ile
    > marketingu?

    Porównując strumień świetlny pojedynczych źródła światła wychodzi tak:

    - świetlówka kompaktowa 5W: 250lm (czyli 50lm/W)
    https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=2953

    - świetlówka liniowa (rura) 18W: 1350lm (czyli 75lm/W)
    http://www.luxmarket.pl/asortyment/rozny/swietlowki-
    trojpasmowe-18w/2809

    - lampa diodowa 5,2W biała ciepła: 400lm (czyli 76lm/W)
    http://www.halogen.pl/index.php?site=produkt&what=ka
    t&id_kat=162&id=3046

    - HID (lampa łukowa) 35W: 3500lm (czyli 100lm/W)

    - i jeszcze inna lampa metalohalogenkowa 2000W: 190000lm (czyli 95lm/W)
    http://www.luxmarket.pl/asortyment/osram/lampa-metal
    ohalogenkowa-hqi-t-2000n230v-e40/1546

    Wniosek z szybkiego porównania taki, że najlepszą sprawność mają lampy
    wysokociśnieniowe HID, ale i cenę kosmiczną. Dalej są zwykłe świetlówki
    liniowe na równym poziomie z LEDami (konsumenckimi, a nie w specjalnych
    "wyścigowych" wykonaniach) a na końcu świetlówki kompaktowe, chyba z
    racji miniaturyzacji trochę gorsze niż liniowe. Pod względem ceny do
    oświetlania większych powierzchni (np. biura) narazie nic nie przebije
    zwykłych świetlówek liniowych.

    Tu o lampach HID:
    http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_discharg
    e_lamp