  • 1. Data: 2009-08-01 20:33:52
    Temat: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie
    Od: "Wojciech_B" <w...@s...net.pl>

    Witam.Mam małego laptopa (FujitsuSiemens-B2154,matryca 10,4') który na
    baterii pracuje około godziny.Chciałbym ten czas zwiekszyć wiec pomyślałem
    czy nie dało by sie zmienic podświetlenia matrycy z lamp fluorescencyjnych
    na jakies diodowe.Nie wiem tylko czy ktos juz próbował cos takiego zrobić i
    czy dało by to pożądany efekt?Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-08-04 05:49:05
    Temat: Re: Zmiana podświetlenia matrycy w Laptopie
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On 1 Sie, 22:33, "Wojciech_B" <w...@s...net.pl> wrote:
> [...]
    > na jakies diodowe.Nie wiem tylko czy ktos juz próbował cos takiego zrobić i
    > czy dało by to pożądany efekt?Pozdrawiam

    Ewentualnie można by to zrobić na 2 sposoby.

    1.) Jakby znaleźć matrycę LED o identycznych wymiarach, to można by
    coś pokombinować żeby zastąpić inwerter jakąś własnej roboty
    przejściówką mającą z jednej strony wejście sygnału z karty graficznej
    + sterowanie do inwertera, a z drugiej strony taśmę do tejże matrycy
    LED.

    2.) Zamienić świetlówki baterią naprawdę wielu odpowiednio cienkich
    diod LED, oraz też zastąpić inwerter jakimś prostym w sumie
    układzikiem zasilającym te diody...

    Sądzę, że teoretycznie zarówno pierwsze jak i drugie jest wykonalne,
    tylko komu by się chciało zaprojektować stosowne układy?

  • 3. Data: 2009-08-04 09:22:56
    Od: Artur Stachura <s...@i...univ.szczecin.pl>

    On Sat, 1 Aug 2009 22:33:52 +0200, Wojciech_B <w...@s...net.pl> wrote:
> [...]
    > na jakies diodowe.Nie wiem tylko czy ktos juz próbował cos takiego zrobić i
    > czy dało by to pożądany efekt?Pozdrawiam

    Dużo dłubania a efekt trudny do przewidzenia... Może od drugiej strony -
    zwiększyć pojemność akumulatora? (wymiana na nowy albo podłączenie
    dodatkowego).
    To chyba dość stary laptop i akumulator ma pewnie już zajechany.

    Artur Stachura

  • 4. Data: 2009-08-04 20:24:40
    Od: "Wojciech_B" <w...@s...net.pl>

    W sumie myślałem,że to jest jakieś bardziej proste bo przecież usuwa się
    inwerter który własna sprawność posiada i eliminacja własnie inwertera mogła
    by poprawić ogólną wydajność.Baterie posiadam dwie o co najmniej dobrej
    kondycji ale jak mówiłem to laptop z 2000 roku posiadajacy fajna funkcję
    "ekran dotykowy" i jako mały,lekki i poręczny świetnie nadaje się do podróży
    wakacyjnych,przeglądania poczty itp. Procesor Celeron 450Mhz na gry nie
    pozwala ale ze Skypa można korzystać.Będę jeszcze czekał,moze juz ktoś coś
    takiego "przerabiał" i podzieli się swoimi doświadceniami.

  • 5. Data: 2009-08-04 23:07:17
    Od: Artur Stachura <s...@i...univ.szczecin.pl>

    On Tue, 4 Aug 2009 22:24:40 +0200, Wojciech_B <w...@s...net.pl> wrote:
    > W sumie myślałem,że to jest jakieś bardziej proste bo przecież usuwa się
    > inwerter który własna sprawność posiada i eliminacja własnie inwertera mogła
    > by poprawić ogólną wydajność.

    Może na początek zmierz, ile prądu pobiera obecne podświetlenie
    (n.p. mierząc pobór prądu z zasilacza przy włączonym i
    wyłączonym podświetleniu) i oszacuj, ile energii zaoszczędzi się
    wymieniając je na LEDy.

    > Baterie posiadam dwie o co najmniej dobrej kondycji

    Dobrej? A jak długo laptop powinien chodzić na baterii wg instrukcji?
    Pewnie dłużej niż godzinę...?

    Kiedyś przymierzałem się do takiego zabiegu, jaki chcesz zrobić,
    ale stwierdziłem, że zamiast kombinować (konstrukcja
    wyświetlacza jest dość upakowana a jej optyka dostosowana raczej
    do źródła światła o konkretnych parametrach) i w rezultacie
    zmniejszyć prąd pobierany o circa 200 mA prościej wstawić
    zamiast oryginalnego akumulatora nowy.

    Artur Stachura

  • 6. Data: 2009-08-11 02:20:28
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On 5 Sie, 01:07, Artur Stachura <s...@i...univ.szczecin.pl> wrote:

> [...]
    > (n.p. mierząc pobór prądu z zasilacza przy włączonym i
    > wyłączonym podświetleniu) i oszacuj, ile energii zaoszczędzi się

    no właśnie, ciekawe jak wyglądają porównania poboru mocy matryc
    świetlówkowych do LED-owych? oraz: ile jest w tym prawdy a ile
    marketingu?

  • 7. Data: 2009-08-11 11:25:07
    Od: "Wojciech_B" <w...@s...net.pl>

    Nie mierzyłem poboru prądu ale mam taką latarkę diodową (5 diod) rosyjskiej
    produkcji w której był akumulator kwasowy (żelowy 3.6V) i z powodu mojej
    nieuwagi akumulator ten uległ uszkodzeniu a próby jakiejś regeneracji nie
    dały rezultatu.Dlatego też, zamiast niego uzyłem baterii z tel.kom.Alcatel
    o poj.600mA. Latarka świeci doskonale, ładuję ja co jakies dwa miesiace a
    uzywam codziennie po ok.15-20 minut.Jasność świecenia napewno przekracza
    jasność świecenia świetlówek w wyświetlaczu tego laptopa a to już świadczy
    ,że całkowity pobór nocy jest niewielkiTa latarka funkcjonuje u mnie już
    ponad 2 lata i nigdy nie zauważyłem zmiany jasności swiecenia a ładuję
    raczej na "wyczucie" niż potrzebę.

  • 8. Data: 2009-08-11 20:58:08
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Alojzy Zakalec pisze:

    > no właśnie, ciekawe jak wyglądają porównania poboru mocy matryc
    > świetlówkowych do LED-owych? oraz: ile jest w tym prawdy a ile
    > marketingu?

    Porównując strumień świetlny pojedynczych źródła światła wychodzi tak:

    - świetlówka kompaktowa 5W: 250lm (czyli 50lm/W)
    https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=2953

    - świetlówka liniowa (rura) 18W: 1350lm (czyli 75lm/W)
    http://www.luxmarket.pl/asortyment/rozny/swietlowki-
    trojpasmowe-18w/2809

    - lampa diodowa 5,2W biała ciepła: 400lm (czyli 76lm/W)
    http://www.halogen.pl/index.php?site=produkt&what=ka
    t&id_kat=162&id=3046

    - HID (lampa łukowa) 35W: 3500lm (czyli 100lm/W)

    - i jeszcze inna lampa metalohalogenkowa 2000W: 190000lm (czyli 95lm/W)
    http://www.luxmarket.pl/asortyment/osram/lampa-metal
    ohalogenkowa-hqi-t-2000n230v-e40/1546

    Wniosek z szybkiego porównania taki, że najlepszą sprawność mają lampy
    wysokociśnieniowe HID, ale i cenę kosmiczną. Dalej są zwykłe świetlówki
    liniowe na równym poziomie z LEDami (konsumenckimi, a nie w specjalnych
    "wyścigowych" wykonaniach) a na końcu świetlówki kompaktowe, chyba z
    racji miniaturyzacji trochę gorsze niż liniowe. Pod względem ceny do
    oświetlania większych powierzchni (np. biura) narazie nic nie przebije
    zwykłych świetlówek liniowych.

    Tu o lampach HID:
    http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_discharg
    e_lamp

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2009-08-12 17:45:39
    Od: Alojzy Zakalec <a...@g...com>

    On 11 Sie, 22:58, Adam Dybkowski <a...@4...pl> wrote:
> [...]
    > liniowe na równym poziomie z LEDami (konsumenckimi, a nie w specjalnych
    > "wyścigowych" wykonaniach) a na końcu świetlówki kompaktowe, chyba z

    A czy te w matrycach LED to są "wyścigowe"? A jeśli tak to na ile %
    mają większą sprawność od świetlówek? A jeśli nie to by znaczyło, że
    więcej w tym marketingu niż realnej oszczędności?

  • 10. Data: 2009-08-12 18:32:27
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 11 Aug 2009 22:58:08 +0200, Adam Dybkowski wrote:
    >Porównując strumień świetlny pojedynczych źródła światła wychodzi tak:
    >- świetlówka kompaktowa 5W: 250lm (czyli 50lm/W)
    >https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=2953

    Male maja mniejsza sprawnosc. Zarowki tez
    https://www.hurt.com.pl/?o=shpp&i=2940

    1500lm/23W = 65 lm/W

> [...]
    >http://www.luxmarket.pl/asortyment/rozny/swietlowki
    -trojpasmowe-18w/2809

    >- HID (lampa łukowa) 35W: 3500lm (czyli 100lm/W)

    samochodowa D2S ma 3200lm/35W.

> [...]
    >
    >Wniosek z szybkiego porównania taki, że najlepszą sprawność mają lampy
    >wysokociśnieniowe HID, ale i cenę kosmiczną. Dalej są zwykłe świetlówki

    Jak grzebie w pamieci to dawniej bylo troche inaczej - najlepsze byly
    niektore sodowki - do 160lm/W, ale wiadomo - zolte. Kolejne byly
    swietlowki - ale 100lm/W to bym raczej szukal w 40W rurach.
    HID/metal halide im troche ustepowaly.
    Moze postep, a moze kwestia mocy lampy i zrodla danych. No i typu -
    jak sie chce miec "cieple swiatlo" o rownomiernym widmie, to sprawnosc
    cierpi.

    >na równym poziomie z LEDami (konsumenckimi, a nie w specjalnych
    >"wyścigowych" wykonaniach)

    Konsumenckie moga zawierac inne diody i miec sporo mniej.

    >a na końcu świetlówki kompaktowe, chyba z
    >racji miniaturyzacji trochę gorsze niż liniowe

    troche sie rurki przeslaniaja .. a moze byc jeszcze kwestia pomiaru
    mocy - na zaciskach rury, czy razem z dlawikiem/przetwornica.

    Ale to dotyczy wszystkiego oprocz zarowek na napiecie bezposrednio
    zasilania :-)

    >Pod względem ceny do
    >oświetlania większych powierzchni (np. biura) narazie nic nie przebije
    >zwykłych świetlówek liniowych.

    Z tym ze jak pomyslec to HID powinny byc calkiem tanie, moze nawet
    tansze niz duze swietlowki ..

    A nawiasem mowiac ciekawa jest technologia lamp wyladowczych .. na
    przyklad jarznik pakuje sie w banke ktora wyglada na prozniowa, bo z
    getterem.

    J.