  • Data: 2022-01-05 13:13:05
    Temat: Re: Zwiększenie tarcia
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:d345fe09-8563-472b-b59b-bd9beec66a4bn@g
    ooglegroups.com...
    On Wednesday, 5 January 2022 at 08:10:11 UTC+1, Wharton wrote:

    >Kiedyś miałem podobny temat, projektowałem obrotnik do spawania
    >obwodowego stalowych zbiorników. Ponieważ przewidziałem że tarcie na
    >rolkach napędowych będzie za słabe, od razu dałem tam dwa największe
    >i najszersze zębate koła pasowe jakie znalazłem w katalogach, na nie
    >jebitny pas zębaty pokryty miękką gumą.
    >W efekcie uzyskałem powierzchnię styku na ponad 1/3 obwodu, na
    >szerokości zdaje się 100 mm, zamiast punktowych styków z rolkami.
    >Używane to było do seryjnej produkcji, kilkadziesiąt zbiorników na
    >zmianę, przez ileś tam lat. Zero poślizgu.

    Szkolna fizyka mowi, ze sila tarcia nie zalezy od powierzchni, i sie
    to dosc dobrze sprawdza.

    Przy podparciu na kilku rolkach natomiast:
    a) moze byc jedna mniej obciazona, szczegonie ze surowy odlew
    nierowny. Naped musi byc wiec na kilka,
    no chyba ze jedna napedzana i jakis system wyrownywania naciskow -
    sprezyny, dzwignie, silowniki hydrauliczne ...

    b) przy 15t to rolki moga byc miejscowo przeciazone, wiec lepiej duze.

    J.