    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: bez wybuchu
    Date: Thu, 3 Nov 2022 13:19:18 +0100
    <ycg8t2vpwdur$.1wik4rjo0464u$.dlg@40tude.net>
    <SK_6L.1538537$Eeb3.5968@fx05.ams1>
    <1x2z538dv1ln7.agcr3et92q5m$.dlg@40tude.net>
    <8DD8L.1774341$%q2.1760889@fx15.ams1>

    On Thu, 03 Nov 2022 00:07:32 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Będziesz mógł pomacać jak twarde. Nic to pewnie nie da, ale zawsze
    > dodatkowa informacja.

    > Tu chodzi, czy przy niedomiarze stechiometrycznym papka jest na tyle
    > płynna, aby dało się ją w dziurę wpakować.

    A przy nadmiarze nie bedzie za bardzo plynna i nie zwiąże, a potem
    wypchnie z otworu?

    Ale obliczenia i tak mnie fascynują ... w Ca(OH)2 atomy jakos dalej od
    siebie ustawione, ze papka CaO puchnie ?

    > Nie mam przekonania czy jakiekolwiek sztuczne spowalnianie jest
    > potrzebne. Każdy taki proces jest kontrolowany dyfuzyjnie. Na początku,
    > jak w ośrodku jest pełno małocząsteczkowych "reagentów", reakcja
    > zachodzi szybko. Czym więcej produktu, a mnie wyjściowych komponentów
    > (reagentów), tym reakcja bardziej zwalnia. Jeśli dodatkowo ten tworzący
    > się wodorotlenek jest krystaliczny, to też jest to kwestia wzrostu
    > kryształów w warunkach kontrolowanej dyfuzji.

    > Innymi słowy: to, że na początku reakcja zapierd.la, nie oznacza, że
    > dalej też tak się dzieje.

    Sugerujesz, ze sie tworzy na powierzchni CaO, i blokuje dostęp wody?
    No coz - cos w tym jest, tylko skad ostrzezenia starych chemikow,
    ze gaszenie wapna jest reakcją gwałtowną, i pryska ...

    W dodatku mamy tu jeszcze drobny proszek ...

    > A mówisz o konkretnych patentach tej frmy, o której tu mówimy? Całkiem
    > możliwe, że dodaje się środki spowalniające, ale też MZ, że nie.

    Raczej podobnych produktow.

    https://patents.google.com/patent/US20190153301A1/en

    pisza tu np "high range water reducing admixture (HRWR)"
    "The HRWR is preferably provided in the form of a sodium salt of
    naphthalene formaldehyde sulfonic acid."

    ale jeszcze "welan gum", "anhydrous accelerator component is provided
    in the form of CaCl2", oraz
    "The hydration of CaO in an SCDA is controlled by the initial rapid
    reaction of alite in the SCDA"

    > Ale ciśnienie. W miarę logiczne, że nie samo, bo jakby było samo, to
    > stojąc na lodzie byś weń pewnie z butami wjechał.

    No wlasnie.
    Ale zaleznosc temperatury topnienia od cisnienia jest znana,
    i tam sa grube atmosfery aby obnizyc jakos isotnie.

    Nie ma takich cisnien pod butami, nie ma pod nartami, podobno nie ma
    nawet pod łyżwami ... łyżwiarz na lodowisku sie nie zapada, a
    przynajmniej nie szybko.

    > DLaczego nieprawdopodobne? Tym bardziej, że rura metalowa, to
    > temperatura się naturalnie wyrównuje.

    Z natury najpierw zamarznie przy sciankach, a pewnie będą i inne
    fluktuacje, i zacznie zamarzac gdzies szybciej.

    J.