    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Sat, 8 Aug 2020 22:08:52 +0200

    Dnia Fri, 7 Aug 2020 21:11:58 +0200, heby napisał(a):

    > To moc bierna. Nie chcemy jej własnie.

    > Ogólnie idealny przypadek to generowanie przez falownik sinusa o
    > amplitudzie odpowiednio większej niż elektrowni, z 0 przesunięciem
    > fazowym. Brak odkształceń, czysta moc do sieci.

    Owszem, ale widzisz co sugeruja - przy wysokim napieciu w sieci mozna
    do niej wcisnac moc wprowadzajac prad z przesunieciem fazowym, przez
    co napiecie w sieci sie mniej podnosi.
    Prawda, nieprawda - musialbym policzyc sam, a wczesniej doszukac sie
    jakie maja zalozenia.

    > No ale co to a róznica czy wkładam czy wyjmuje? Całościowo moje osiedle
    > zasysa pewnie zimą z 100kW i spadki napięcia na kablach są pomijalne z
    > punktu widzenia konsumenta.
    > Skoro da się wyssać 100kW to wsadzić się da,

    Tylko jak kiedys szacowalem, to mi wychodzily zadziwiajaco spore
    spadki, rzedu kilkunastu V.
    Czyli to by musialo byc tak, ze trafo daje np 245V, zeby do ciebie
    doszlo 230. Wiec jak falownik da 245V, to nic nie wypchnie ...

    > a przecież z mojego 10kW
    > wkładanego do sieci latem prawie nic nie leci do elektrowni,
    > przypuszczalnie konsumowane jest lokalnie.

    Pewnie tak, ale jak sasiedzi tez zainstaluja ?

    > Nie wiem o ile dpowyższam
    > napięcie swoim falwonikiem, ale to są pewnie jakięs ułamki V. Na
    > wykresach widać że napięcie jest stabilne, czy ciemno czy świeci. W
    > zasadzie falownik prawie nie wpływa na poziom U w sieci (w sensie: na
    > oko nie widać użych zmian).

    To moze zle liczylem.

    > Ja mówie o tym że gdzieśatm wyczytałem że stawiają *dedykowane*
    > elektrownie solarne tylko po to aby kompensować moc bierną. Nie wiem jak
    > to robią, albo inaczej: mogę sobie wyobrazić kompensację ale pod
    > warunkiem że napięcie będzie odkształcone, co ponoć jest nielegalne.

    A ja sobie policzylem, i wyszlo mi, ze przy 3 fazach nie trzeba
    magazynowac. Co sie cofa w jednej fazie, to trzeba wepchnac w inne.

    Czyli jak najbardziej ma to sens ... a moze nawet by sie dalo taki
    falownik kompensujacy bez zasilania - niech przepompowuje miedzy
    fazami.

    J.