  • 51. Data: 2020-08-08 22:09:36
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/08/2020 20:01, Michal wrote:
    > https://drive.google.com/file/d/1lTRTy98b05EFfdNA9G_
    wOwXXGC2JRLHW/view?usp=sharing
    > https://drive.google.com/file/d/1Wcxe-CtMlQ3okTbtvbd
    WYNFuGBGRk4XR/view?usp=sharing

    To ten falownik co o nim takie fajne dyskucje w necie ;) ?

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3682645.html

  • 52. Data: 2020-08-08 22:25:02
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/08/2020 22:08, J.F. wrote:
    > Owszem, ale widzisz co sugeruja - przy wysokim napieciu w sieci mozna
    > do niej wcisnac moc wprowadzajac prad z przesunieciem fazowym, przez
    > co napiecie w sieci sie mniej podnosi.

    Prościej było by nie wciskać nic - skoro takie kary za moce
    pojemnościowe że strach się bać uruchamiać interes.

    > Tylko jak kiedys szacowalem, to mi wychodzily zadziwiajaco spore
    > spadki, rzedu kilkunastu V.

    Bo ja wiem ... nie obserwuje większych zmian w cyklu dobowym. Teraz
    kilka klim pracuje w okolicy i też nie widzę nic niepokojącego, napięcie
    sobie pływa o może 4 V w te i nazad i nawet nie ma jakiegoś sensu w tym
    pływaniu, w sensie cieżko mi to uzasadnić.

    > Czyli to by musialo byc tak, ze trafo daje np 245V, zeby do ciebie
    > doszlo 230. Wiec jak falownik da 245V, to nic nie wypchnie ...

    Wypchnie. Do sąsiadów. Do trafa może nawet nie doleci.

    > Pewnie tak, ale jak sasiedzi tez zainstaluja ?

    Pewnie jakieś 20% sąsiadów docelowo będzie miało. Pozostali mają rózne
    powody:
    1) nie opłaca się
    2) szwagier ma i nie działa
    3) pompy ciepła to ściema, nie można przekroczyc 100%
    4) solary lepiej zbierają ciepło
    5) Janusze rzuciły się na dotację, hehehe
    6) nie bo nie
    7) e-ste-ty-ka
    8) psują się
    9) widziałeś filmach na yt jak się zapaliło?

    > A ja sobie policzylem, i wyszlo mi, ze przy 3 fazach nie trzeba
    > magazynowac. Co sie cofa w jednej fazie, to trzeba wepchnac w inne.

    Czy to nie powoduje właśnie asymetrii? Bo ja nie widzę problemu z
    wpychaniem na wprost, bokiem i pod kątem, ale pod warunkiem że na to
    oficjalnie pozwolą.

    > Czyli jak najbardziej ma to sens ... a moze nawet by sie dalo taki
    > falownik kompensujacy bez zasilania - niech przepompowuje miedzy
    > fazami.

    Chyba to już było, jakieś silnikoprądnice sterowane wzbudzeniem. Kiedyś
    nawet widziałem, miał absurdalny rozmiar ;)

  • 53. Data: 2020-08-09 11:38:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    On 2020-08-07 20:56, heby wrote:

    >szczęściarz ;-P
    >U mnie wygląda to tak:
    >- dzisiaj:
    >napięcie fazowe:
    >https://drive.google.com/file/d/1Wcxe-CtMlQ3okTbtvb
    dWYNFuGBGRk4XR/view?usp=sharing
    >napięcie międzyfazowe:
    >https://drive.google.com/file/d/1lTRTy98b05EFfdNA9G
    _wOwXXGC2JRLHW/view?usp=sharing

    >przykładowe dane z lipca pokazujące napięcie w sieci i związane z tym
    >działanie członu Q=f(U)

    >20 lipca:
    >https://drive.google.com/file/d/1SZP9aoC4ogFWCl33wY
    q_PiXelwbFuV7J/view?usp=sharing
    >https://drive.google.com/file/d/11wwabCZORTYSNVdVIy
    txDBpztZ6f-PZs/view?usp=sharing

    I co na to elektrownia ? Nic, bo masz taryfe prywatna, czy przy okazji
    prosumenta wcisneli ci oplate od mocy biernej ?

    Ale czegos tu nie rozumiem - w tym IRiESD byly jakies umiarkowane
    wartosci - cos fi chyba 0.9
    A u Ciebie jakies 3.6kW mocy "łącznej" i 2.8kVar biernej w szczycie ?

    A o poranku - moc łaczna ponizej 400W, moc bierna 0.4-1.6kVar,
    wspolczynnik mocy rzedu 0.25 ... o co tu chodzi ?

    A co mowi licznik energetykow lub rachunek - ile tej mocy biernej
    zliczyl ?

    J.

  • 54. Data: 2020-08-09 13:54:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 08/08/2020 22:08, J.F. wrote:

    >Prościej było by nie wciskać nic - skoro takie kary za moce
    >pojemnościowe że strach się bać uruchamiać interes.

    Owszem ... ale moze to oni powinni placic kary, za uniemozliwienie
    wciskania ekologicznej energii :-)

    A jesli dzieki mocy biernej daje sie wcisnac czynna bez podnoszenia
    napiecie ... to moze swietnie.
    Tylko ja glupi ciagle nie rozumiem jak to dziala :-)

> [...]
    >napięcie sobie pływa o może 4 V w te i nazad i nawet nie ma jakiegoś
    >sensu w tym pływaniu, w sensie cieżko mi to uzasadnić.

    Klimy male, niech wlacza podgrzewacze wody po 7 kW :-)

    Widziales wykresy Michała - u niego takie skoki po 15V sie zdarzaja.

    A licze sobie tak ... jakie druty sie rozchodza od transformatora ?
    500m drutu miedzianego fi 10mm ma ok 0.1 ohm.
    Jak trafo ma 100kW, ~150A na faze, to w sam raz mamy 15V spadku przy
    pelnym obciazeniu.
    Oczywiscie niektorzy mieszkaja blizej i spadek powoduja tylko na
    kawalku - i mniejszy.

    Jeszcze przypominam, ze prad plynie w obie strony, wiec sa dwa spadki
    ... ale przy 3 fazach to chyba ma mniejsze znaczenie.

    >Wypchnie. Do sąsiadów. Do trafa może nawet nie doleci.

    A sasiedzi akurat nie biora ...

> [...]
    >1) nie opłaca się
    >2) szwagier ma i nie działa
    >3) pompy ciepła to ściema, nie można przekroczyc 100%

    A tu akurat maja troche racji.

> [...]

    >Czy to nie powoduje właśnie asymetrii? Bo ja nie widzę problemu z
    >wpychaniem na wprost, bokiem i pod kątem, ale pod warunkiem że na to

    Policzylem tylko sume mocy w 3f, przy jednakowym cos fi w kazdej
    fazie.
    Stała.
    Czy takie przesuniecie pradu do napiecia mozna nazwac asymetria ?
    IMO mozna, ale ja sie nie znam.
    Tym niemniej jest to stan normalny.
    I jak widac- drobne przesuniecie indukcyjne elektrowni nie
    przeszkadza, grube to juz chcieliby kompensowac - i falownik moze to
    zrobic bez przechowywania energii.

    >Chyba to już było, jakieś silnikoprądnice sterowane wzbudzeniem.
    >Kiedyś nawet widziałem, miał absurdalny rozmiar ;)

    Pojedynczy silnik synchroniczny potrafil kompensowac.
    W sumie, to gdzies tam w srodku przenosi energie miedzy cewkami :-)

    J.

  • 55. Data: 2020-08-09 17:57:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/08/2020 13:54, J.F. wrote:
    > A tu akurat maja troche racji.

    Ale tylko troche, do momentu dołożenia pompki ciepła. Wtedy solary są do
    tyłu.

    > Czy takie przesuniecie pradu do napiecia mozna nazwac asymetria ?

    Chyba kwestia definicji. Nie znam się na energetyce i normach w tym
    kierunku, ale tak sobie myślę: jesli odbiornik i falownik to jesten
    *zespół* to czy elektrownia ma prawdo wciskać swoje przepisy w sam
    środek tego urządzenia? Ich marudzenie nie powinno zakończyć się na
    zaciskach w skrzynce?

    > I jak widac- drobne przesuniecie indukcyjne  elektrowni nie przeszkadza,

    Chyba nie mają wyjścia.

    > Pojedynczy silnik synchroniczny potrafil kompensowac.
    > W sumie, to gdzies tam w srodku przenosi energie miedzy cewkami :-)

    Mam wrażenie że takie numery na poziomie mechniki powodują wzruszenie
    ramionami, ale dokładnie za takie same elektronicznie od razu spuszczają
    prawników z łańcucha.

  • 56. Data: 2020-08-09 18:17:31
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-08-07 o 15:55, J.F. pisze:
    > Użytkownik "heby"  napisał w wiadomości grup

    > No wlasnie - wobraz sobie duza instalacje, i okolicznych odbiorcow, co
    > sie uparli brac duza moc bierna ... jak ma ten falownik dostarczac tylko
    > czynna ?

    Wcześniej pisałem głupoty, ale przemyślałem trochę temat i ma podobne
    pytania:
    - skoro sąsiad wpycha/wyciąga prąd niezgodnie z fazą napięcia, to znaczy
    że zaburza napięcie w sieci (bo bez różnicy napięcia nie ma przepływu
    prądu).
    - czy w takiej sytuacji falownik ma "bronić" napięcia czy pilnować
    własnego prądu. Czyli czy ma generować ładną sinusoidę napięcia czy
    ładną sinusoidę prądu (kosztem odkształcenia napięcia)? (pewnie ma dbać
    o kształt napięcia)
    - czy elektrownia jest w stanie na liczniku odróżnić czy moc bierna
    pochodzi np. od naszego silnika czy to jest kompensacja silnika u
    sąsiada przez nasz falownik? (chyba tak bo kierunek prądu jest przeciwny)
    - czy w takim razie może jednoznacznie stwierdzić że to my produkujemy
    energię z przestawionym cos fi czy to nasz falownik dopasowuje się do
    sytuacji w sieci (chyba nie, no może jakby każdemu założyć dokładnie
    zsynchronizowany licznik i badać prądy w każdym okresie).
    - czy dla elektrowni lepiej że moc bierna kompensuje się lokalnie między
    sąsiadami czy lepiej jest przepychać ją przez linię do podstacji i dalej
    do sieci średniego napięcia? (chyba lepiej lokalnie, mniejsze straty i
    mniejsze trafo w stacji można zainstalować)
    Nie da się przekierować tej kompensacji tylko do elektrowni, więc tak
    czy inaczej kompensują też sąsiedzi, tyle że wcześniej nikt ich za to
    nie obciążał. To znaczy były przypadki opłat za moc bierną u drobnych
    klientów z nowymi licznikami i PV, sprawa była odkręcona ale nie wiadomo
    czy kiedyś nie wróci. Może być tak że za przysługę (kompensacja mocy
    biernej) elektrownia jeszcze dowali opłaty, tym bardziej że jak
    wcześniej pisałem nie znalazłem dokumentów jak traktowana jest moc
    bierna w kontekście produkcji, zawsze podaje się przykłady i przypadki
    mocy odbieranej.

    > Tak czy inaczej - wydaje mi sie, ze w falowniku mozna zaprojektowac od
    > poczatku ustawialne przesuniecie, a jak widac - wiele jest tak
    > zrobionych, przepisy wymagaja, moze i siec naprawde wymaga ...
    >
    > hm, wrocmy do mojego przykladu - jak falownik dostarczy tylko czynną, to
    > bierną do okolicznych odbiorcow bedzie musiala dostarczyc elektrownia i
    > siec, wiec wcale sie nie dziwie, ze sie chca podzielic obowiazkiem :-)

    To że się dzielą obowiązkiem to pół biedy, gorzej że oni jeszcze za to
    obciążą ludzi kosztami i będą palić głupa że wszystko jest OK.

    Dla uczciwości trzeba dodać że falownik bez zasilania ze strony słońca
    potrafi wygenerować obciążenie pojemnościowe, ludzie na elektrodzie
    pisali że dla świętego spokoju odcinają na noc falownik od sieci.

    Piotrek

  • 57. Data: 2020-08-09 19:27:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Dmochowski" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >- skoro sąsiad wpycha/wyciąga prąd niezgodnie z fazą napięcia, to
    >znaczy że zaburza napięcie w sieci (bo bez różnicy napięcia nie ma

    Owszem, zaburza, ale jesli prad bierze sinusodalny, to i napiecie w
    sieci sie ustali sinusoidalne.

    Gorzej, ze moze zaburzac niesinusoidalnie.

> [...]
    >własnego prądu. Czyli czy ma generować ładną sinusoidę napięcia czy
    >ładną sinusoidę prądu (kosztem odkształcenia napięcia)? (pewnie ma

    dobre pytanie.
    Niewatpliwie pilnowanie napiecia ma swoje granice - wiecej sasiadow
    wlaczy cos dziwnego, i falownikowi grozi przeciazenie.

> [...]
    >pochodzi np. od naszego silnika czy to jest kompensacja silnika u
    >sąsiada przez nasz falownik? (chyba tak bo kierunek prądu jest

    Sluszne pytanie ... i na liczniku az tak dokladnie raczej nie.
    Bo te odchylki napiecia od sinusoidy sa niewielkie, a ewentualne
    odchylki pradu - wielkie.
    Czyli wychodzi na to, ze falownik powinien pilnowac pradu.

    Co zreszta i tak musi robic, jesli mocy ogniw nie chce przekroczyc -
    jako musi dobrac prad ktory chce generowac do mocy paneli i napiecia w
    sieci.

    Ale to dochodzi kolejne pytanie - jak licznik mierzy te moc bierna.
    W przypadku sinusoid jest to w miare latwe, w przypadku przebiegow
    odksztalconych - wydaje mi sie trudne bardzo.

> [...]
    >dopasowuje się do sytuacji w sieci (chyba nie, no może jakby każdemu
    >założyć dokładnie zsynchronizowany licznik i badać prądy w każdym

    I znow - w przypadku sinusoid wydaje mi sie to latwe dla licznika.
    Tylko czy celowe ? falownik dostarczy czystą czynna, siec bedzie
    musiala dostarczyc sasiadowi bierną ..

    Osobna sprawa to problem decyzyjny - jak zakwalifikowac moc bierna z
    falownika, gdy dostarcza tez czynnej - w sensie pojemnosciowa czy
    indukcyjna, szkodliwa czy dobra,
    "pobiera" czy "oddaje".

> [...]
    >podstacji i dalej do sieci średniego napięcia? (chyba lepiej
    >lokalnie, mniejsze straty i mniejsze trafo w stacji można

    Teoretycznie powinno byc lepiej.
    A tu widzisz - taryfa taka, zebys przypadkiem nie pobral za duzo
    pojemnosciowej i nie skompensowal sasiada, na falowniki nalozony
    obowiazek dopasowania mocy biernej do napiecia - najwyrazniej ta moc
    bierna indukcyjna potrzebna i czegos sie boja ...

    Tak z natury

> [...]
    >wiadomo czy kiedyś nie wróci. Może być tak że za przysługę
    >(kompensacja mocy biernej) elektrownia jeszcze dowali opłaty, tym

    Bo "elektrownia" w **** ma takie instalacje - klient od tego, zeby
    placil za prad, a nie sam produkowal :-P

    >To że się dzielą obowiązkiem to pół biedy, gorzej że oni jeszcze za
    >to obciążą ludzi kosztami i będą palić głupa że wszystko jest OK.

    Owszem.
    Tylko kwestia czy licznik nie jest dobry, moze nie liczy mocy biernej
    gdy jest dostarczana czynna ...

    Trzeba sprawdzac liczniki :-)

    J.

  • 58. Data: 2020-08-09 21:16:24
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-09 19:27, J.F. wrote:

    > Niewatpliwie pilnowanie napiecia ma swoje granice - wiecej sasiadow
    > wlaczy cos dziwnego, i falownikowi grozi przeciazenie.

    nie grozi - ZTCW falownik to sterowane źródło prądowe

    > Ale to dochodzi kolejne pytanie - jak licznik mierzy te moc bierna.
    > W przypadku sinusoid jest to w miare latwe, w przypadku przebiegow
    > odksztalconych - wydaje mi sie trudne bardzo.

    dlaczego trudne? definicja matematyczna na pewno jest a taki obecny
    licznik to próbkuje i potem liczy - obecne potrafią mieć całkiem niezłe
    MCU w środku..

    > Bo "elektrownia" w **** ma takie instalacje - klient od tego, zeby
    > placil za prad, a nie sam produkowal :-P

    z trego co piszą, to taki prosument to tylko problem dla OSD - jest
    gdzieś dostępna w sieci analiza, z której wynika, że aby OSD wyszło na
    zero przy swoich kosztach, to musieliby co najmniej 40% (30% dla PV
    10kW<x<50kW) energii jako haracz pobierać, a nie 20% (dla PV <10kW) jak
    w tej chwili

    > Trzeba sprawdzac liczniki :-)

    albo nie kupować tanich chińskich falowników..

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 59. Data: 2020-08-09 21:22:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 09/08/2020 21:16, Michal wrote:
    > albo nie kupować tanich chińskich falowników..

    Ale mój tani chiński falownik chodzi jak w zegarku :P

  • 60. Data: 2020-08-09 21:47:43
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

    On 2020-08-09 13:54, J.F. wrote:

> [...]
    > pelnym obciazeniu.
    > Oczywiscie niektorzy mieszkaja blizej i spadek powoduja tylko na kawalku

    Jarku - u mnie od słupa (stoi w narożniku u sąsiada przy granicy ze mną)
    do domu najkrótszą drogą idzie 5x10mm^2 (standardowe 14kW mocy
    przyłaczeniowej), ale jak załatwiałem papiery na budowę domu, to
    energetyka zażyczyła sobie postawienia mojej skrzynki jakieś 60m od
    słupa, w połowie przeciwległej dłuższej granicy działki i podłaczenia
    skrzynki do słupa przewodem 5x120mm^2. Oczywiście na mój koszt. I
    oczywiście posłałem ich na drzewo.

    > A sasiedzi akurat nie biora ...

    zależy od okolicy. Ja mieszkam obecnie na małopolskiej wsi, 400m od
    trafo, jestem 7 na linii od trafo. Pomiędzy mną a trafo są dwie
    instalacje PV, jedna tak z 5kW, druga jakieś 6-7kW, do trzeciej sąsiad
    tuż obok mnie się już szykuje. Zaraz za mną będzie za jakiś czas
    kolejna.. 350 m za mną jest dom, na którym jest jakieś 40kW w panelach.
    Rolnictwem tak naprawdę to mało kto się zajmuje, więć w ciągu dnia pobór
    prądu niewielki, a trafo chyba jeszcze z czasów, gdy w zagrodzie było
    parę żarówek, jakaś cyrkulatka i może jakiś bojler elektryczny. Jedynie
    linia obok mnie jest sprzed 4-5 lat, bo w poprzedniej się słupy
    poskładały ze starości i szadzi której zimy.
    Z drugiej strony parę kilometrów dalej mam kolegę z PV na osiedlu domków
    na granicy administracyjnej miasta Krakowa - on jeszcze takich problemów
    nie ma, tam ma kto konsumować.

    więcej..
    jak idę z dzieckiem na spacer to od wiosny w zasadzie co tydzień/dwa na
    jakiejś kolejnej zagrodzie pojawiają się panele
    Teraz jest "Mój prąd", "czyste powietrze", ulga termomodernizacyjna plus
    programy dotacji gminnych. Jak dają to brać, jak biją to uciekać ;-)

    --
    Pozdr.
    Michał