  • 101. Data: 2020-08-16 18:52:56
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/08/2020 18:02, J.F. wrote:
    > A propos "zaglądania do srodka"
    > https://www.youtube.com/watch?v=S0EUGZMhIaU

    Tu jest ich więcej:

    https://youtu.be/AujuKud6O1I?t=597

    Przyznam że jedzie tandetą na kilometr i chyba to norma u produentów.
    Już nawet nie ma po co izolować czy podtrzymywać tych pająków, ot wiszą
    dzięki słowu honoru :D

    To ja już wole ten z Lidla...

  • 102. Data: 2020-08-19 07:19:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Aug 2020 09:51:20 +0200, Irek.N. napisał(a):
    > Tak, ale może dlatego, że są 2 firmy w obiekcie zarejestrowane.
    > Zużycie energii niewielkie, mogą szablonem wysyłać.
    > Zobaczymy czy przyjdą wymieniać licznik.

    Tak nawiasem mowiac - mieszkanie stalo puste pare dni, i biernej sie
    zliczylo wiecej niz czynnej.
    I to chyba bierna indukcyjna.

    Straszne kiepski ma cos fi ta lodowka.
    Bo chyba nie telewizor na czuwaniu ?

    J.

  • 103. Data: 2020-08-19 09:25:36
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 19.08.2020 o 07:19, J.F. pisze:

    > Tak nawiasem mowiac - mieszkanie stalo puste pare dni, i biernej sie
    > zliczylo wiecej niz czynnej.
    > I to chyba bierna indukcyjna.
    >
    > Straszne kiepski ma cos fi ta lodowka.
    > Bo chyba nie telewizor na czuwaniu ?

    Ile tej biernej było?
    TV do 0,5W w czuwaniu może pobierać w/g unijnej normy...
    --
    pzdr, j.r.

  • 104. Data: 2020-08-19 12:24:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rutkowski, Jacek" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Ile tej biernej było?

    Jesli nie pomylilem notatek, to w pare dni sie uzbieralo 9kWh czynnej
    i 15kVAr ... indukcyjnej chyba.

    >TV do 0,5W w czuwaniu może pobierać w/g unijnej normy...

    Smart chyba wiecej.
    Ale to czynnej, a o biernej norma cos mowi ?
    Licznik ma dwa liczniki kVAr, domyslam sie ze jedno to "indukcyjna", a
    drugie "pojemnosciowa".
    Ta druga nie drgnela, no ale przez lata 111kVA zliczyl.

    Kondensator w lodowce zamontowac ?

    J.

  • 105. Data: 2020-08-20 14:45:29
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 19.08.2020 o 12:24, J.F. pisze:
> [...]
    > drugie "pojemnosciowa".
    > Ta druga nie drgnela, no ale przez lata 111kVA zliczyl.

    W stanie wyłączenia dokładniej power off było niedawno 0,5W. źle to
    nazwałem a w czuwaniu smart to jak tuner TV potrafi brać kilkadziesiąt
    Wat niestety.

    W lodówce kondensator można by zastosować ale za termostatem żeby cały
    czas pojemnościowej biernej nie ciągnął...
    --
    pzdr, j.r.

  • 106. Data: 2020-08-20 16:10:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rutkowski, Jacek" napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]

    >W stanie wyłączenia dokładniej power off było niedawno 0,5W. źle to
    >nazwałem a w czuwaniu smart to jak tuner TV potrafi brać

    Wydaje mi sie, ze norma przewidywala i w czuwaniu.
    Ale - ktos zauwazyl, ze smarttv to nie tylko TV, tylko czasem cale
    domowe centrum rozrywki, i trzeba mu wiecej mocy takze na czuwanie

    >W lodówce kondensator można by zastosować ale za termostatem żeby
    >cały czas pojemnościowej biernej nie ciągnął...

    Dokladnie. Tylko co - z jakims termistorem, zeby stykow nie wypalil ?

    J.

  • 107. Data: 2020-08-21 12:41:59
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 19.08.2020 o 07:19, J.F. pisze:

    > Tak nawiasem mowiac - mieszkanie stalo puste pare dni, i biernej sie
> [...]

    Jak to jest, że kiedyś się zawsze operowało "cos fi", a przecież cosinus
    nie odróżnia znaku kąta fi? Założenie było takie, że moc bierna u
    odbiorcy jest zawsze indukcyjna? W czasach żarówki i odkurzacza pewnie
    słuszne, co niby miało tę moc pojemnościową wprowadzać...

    I cała praca poszła w kompensatory mocy indukcyjnej i dlatego teraz ta
    moc pojemnościowa im się nie podoba?

    MJ

  • 108. Data: 2020-08-21 14:56:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >bierna u odbiorcy jest zawsze indukcyjna? W czasach żarówki i
    >odkurzacza pewnie słuszne, co niby miało tę moc pojemnościową

    No wiesz, gdyby popatrzec na czesc oficjalna, ze bierna pracy nie
    robi, a siec transmisyjna obciaza, to znak kata nieistotny.

    Chyba jednak dobrze zgadujesz, mieli prawie zawsze do czynienia z
    indukcyjna i tak sie przyzwyczaili.

    I chocby w tym watku w linkach pare razy padlo "pobór mocy biernej" i
    "dostarczanie mocy biernej" ... moze sie tak przyzwyczaili, ze znaku
    kąta nie wspominaja, bo maja "lepsze" okreslenia ...

    >I cała praca poszła w kompensatory mocy indukcyjnej i dlatego teraz
    >ta moc pojemnościowa im się nie podoba?

    Mam wrazenie, ze to o cos wiecej chodzi.
    Poza tym oni chyba nie inwestowali w kompensatory - to niektorzy
    klienci inwestowali.

    Mam wrazenie, ze ta pojemnosciowa jest w jakis sposob grozna dla
    systemu.
    Chocby np wsrod zalet linii HVDC wymienia sie duza pojemnosc kabli
    AC - kabli np podmorskich, bo w liniach napowietrznych pojemnosc mała.

    A wydawaloby sie, ze taka pojemnosc to swietny kompensator.
    Rezonansow sie boją czy co ?

    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.baztech-76aaca73-0e31-4247-9410-e4596c611004/c/Naw
    rowski.pdf

    "Należy rozróżniać moc bierną indukcyjną i pojemnościową. W sieciach
    elektroenergetycznych niskiego napięcia, praktycznie zawsze,
    przesyłana i odbierana
    jest moc bierna indukcyjna. Moc ta jest dostarczana z sieci
    rozdzielczej średniego
    napięcia. Ta sieć jest z kolei zasilana z sieci przesyłowej o napięciu
    220 kV lub
    400 kV, połączonej bezpośrednio z elektrowniami. Generatory w
    elektrowniach są
    przystosowane do wytwarzania mocy biernej indukcyjnej. Ich znamionowy
    współczynnik mocy musi się mieścić w przedziale od 0.8 do 1, przy
    przewzbudzeniu. Aktualnie, w krajowym systemie elektroenergetycznym,
    tylko
    generatory w elektrowni Żarnowiec, które ze względu na współpracującą
    z nimi
    linię 400 kV zwykle pracują przy niedowzbudzeniu, co oznacza, że nie
    wytwarzają
    mocy biernej indukcyjnej.
    [...]
    Ponieważ
    urządzenia elektromagnetyczne takie jak maszyny elektryczne i
    transformatory
    potrzebują dla swego działania mocy biernej indukcyjnej, należy zawsze
    rozważać
    możliwość wytwarzania takiej mocy w miejscu jej zapotrzebowania, by
    odciążać
    generatory od jej wytwarzania a sieć od przesyłania mocy biernej.
    Ponieważ taka
    sytuacja nie zawsze jest technicznie możliwa i ekonomicznie
    uzasadniona, należy
    tak planować gospodarkę mocą bierną indukcyjną, by straty mocy czy
    energii były
    jak najmniejsze.
    Równocześnie należy mieć na uwadze, że przy wytwarzaniu
    mocy biernej indukcyjnej generatory pracują przy przewzbudzeniu, a
    zatem przy
    dużej wartości prądu wzbudzenia, która wpływa na zwiększenie momentu
    maksymalnego, czyli na powiększenie przeciążalności. Tak więc dla
    zwiększenia
    stabilności systemu elektroenergetycznego generatory powinny wytwarzać
    moc
    bierną indukcyjną.
    W takim przypadku jaki występuje w elektrowni w Żarnowcu,
    kiedy z konieczności generatory pracują przy niedowzbudzeniu, czyli
    przy małym
    prądzie wzbudzenia, trzeba się liczyć z możliwością niestabilnej pracy
    generatora
    w systemie elektroenergetycznym. "

    Połowe jakbym rozumiał, ale drugiej połowy nie :-)

    J.

  • 109. Data: 2020-08-21 16:07:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
> [...]
    >systemu.
    >http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.eleme
    nt.baztech-76aaca73-0e31-4247-9410-e4596c611004/c/Na

    i jeszcze maly cytat

    "Dla przykładu można podać, że np. generator o mocy 37,5 MVA, 6.3 kV
    podczas pracy w warunkach znamionowych, to jest przy współczynniku
    mocy 0.8
    indukcyjnym i przy znamionowym prądzie wzbudzenia wynoszącym 310 A
    oraz
    kącie mocy (obciążenia) 37.4 stopnia, kiedy oddaje do sieci 22.5 MVAr
    mocy
    biernej indukcyjnej ma przeciążalność 1.64,
    to przy małym niedowzbudzeniu,
    przy prądzie wzbudzenia 0.7 prądu znamionowego (217 A), przy kącie
    mocy 87.7
    stopnia i przy współczynniku mocy 0.9 poj. kiedy oddaje do sieci 16.35
    MVAr
    mocy biernej pojemnościowej ma przeciążalność tylko 1.0008."

    Na oko wydaje sie, ze jest to jakis powod aby z pojemnoscia walczyc.
    Ale czy on musi byc niedowzbudzony ?

    J.