  • Data: 2014-06-08 17:29:32
    Temat: Re: czy tę foto-skan da się (znacząco) poprawić?
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > czy poza banalna poprawa (chocby w irfan,ale mam tez dostep do PS):
    >
    > kontrast, moze troche gamma, można jeszcze cos sensownego wykombinowac, zeby
    >
    > to cudo jednak poprawic jakosciowo?

    moim zdaniem nie bardzo da sie te fotke znaczaco poprawic.
    mozna usunac raster kosztem utraty szczegolow. Co jest wazniejsze w zdjeciu
    historycznym?

    w sumie masz dwie drogi:

    1. w trakcie skanowania uaktywnic funkcje descreen , ktorej zadaniem jest
    przytlumienie obrazu rastra (rowniez np od powierzchni papieru jedwabistego) . Nalezy
    droga prob dobrac rozdzielczosc skanowanie. niekoniecznie na najwyzszej dostaje sie
    najlepszy obraz.

    2. zastosowac na istniejacym juz zdjeciu filtr tlumiacy raster.
    takim jest np do bezplatnego gimp plugin g`mic.
    dziala na zasadzie analizy spectralnej zdjecia, identyfikacji wzoru rastra.
    Punkty rastra zostaja zastapione innymi poprzez interpolacje sasiednich.
    raster zanika , ale obraz jest troche zaciapciany , pojawiaja sie lekkie artefakty. w
    sumie trudno powiedziec co ma wiekszy sens - zostawic jak jest, czy usuwac raster i
    utracic szczegoly.

    obrobka na zasadzie usuniecia szumu , rozmycia , wyostrzania w takim samym stopniu
    gubi raster jak i szczegoly. Jest latwa do przeprowadzenia , ale moim zdaniem zysk
    jest taki jak straty , a wiec czy warto?

    moim zdaniem w tym zdjeciu raster jest usprawiedliwiony owczesna technika druku i
    zrozumialy. az tak bardzo nie przeszkadza. Nie odbieram tego jako blad scanowania.
    Wole w takim stanie , niz rozmyte i ostrzone i skalowane.
    To nie jest zdjecie artystyczne, gdzie jakosc waloru tonalnego mialaby istotne
    znaczenie.

    aktuanie jesli chcialbys rzeczywiscie cos zrobic to wyminionem pluginem g`mic , albo
    powtorka z zlaczona funkcja desreen , o ile taka mozliwosc istnieje.

    dwie male proby - nie jest znaczaco lepiej , moze tylko nieznacznie.

    http://spherapan.vot.pl/2a.tif

    http://spherapan.vot.pl/2b.tif