    From: "sundayman" <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: czym wiercicie PCB + płytka metodą fotochemiczną
    Date: Wed, 27 Apr 2011 02:16:27 +0200

    > płytka z emulsją światłoczułą z TME,
    i słusznie, bo to znacznie lepsze niż psikanie positivem.

    > żelaza. Ponieważ długo to trwało zacząłem co jakiś czas podgrzewać roztwór
    > wraz z PCB (około 200 ml.) w mikrofali (co jakiś czas po 30-40 sek.) i

    Jeżu Kolczasy - w mikrofali podgrzewałeś RAZEM Z PCB ???
    No stary, weź się zastanów - ja się dziwię, że Ci tego wszystkiego szlag nie
    trafił.
    Nie wiesz, że do mikrofali NIE WOLNO wkładać niczego metalowego ???

    Mam nadzieję, że to pomyłka w pisaniu była...

    Teraz tak : dobrze naświetlona PCB, przez porządną, kontrastową folię jest
    dość odporna na błędy przy wywoływaniu.
    Ale istotna jest jakość naświetlenia. Zrób tak :

    zrób sobie testową folię do naświetlania ; zawierającą np . 10 czy coś koło
    tego takich samych małych "PCB", jedna przy drugiej.
    Nie mam teraz zdjęcia , ale chodzi o to , żeby zrobić wzór ("fikcyjny", nie
    jakiś rzeczywisty) PCB, o rozmiarze np. 1 na 3 cm.
    Użyj tam ścieżek o kilku szerokościach, jakichś padów itp.
    Potem powiel to obok siebie np. 10 razy.

    Wykorzystujesz to do zrobienia testowego naświetlenia (jeśli zmieniasz
    warunki naświetlania, bo jak nie to zrobisz to w sumie raz).
    W tym celu bierzesz małe PCB z emulsją, kładziesz ten wzór testowy, ale
    zasłaniasz go w taki sposób, aby wystawione na światło UV był tylko
    1 z tych 10 "płyteczek" - resztę zasłaniasz np. czarnym papierem.

    Naświetlasz toto np. 5 minut, czy tam 10.
    potem wyłaczasz lampkę, odsłaniasz następną "płyteczkę" na tej folii. i
    naświetlasz następne 10 minut.
    Czyli potem masz już naświetlone 2 wzorki, z czego jeden 10minut, a drugi
    10+10 minut.
    Powtarzasz to sobie kilka razy, i otrzymasz płyteczkę z kilkoma "PCB" z
    czego każdy naświetlony dłużej o te 10 minut.

    Wywołujesz, i widzisz, gdzie jest najlepiej - część okaże się
    "niedoświetlona" - emulsja po prostu zostanie na płytce,
    inne - ewentualnie prześwietlone (czyli spłynie całość). Chociaż, jeśli
    użyjesz np. kliszy z naświetlarni, to
    o prześwietlenie trudno. Najwyżej jest niedoświetlenie.

    I potem, już prawdziwe PCB naświetlasz tyle, ile Ci wyszło. Wtedy, przy
    wywoływaniu , jak zobaczysz wzór na PCB, to warto obrobinę jeszcze
    potrzymać,
    czasem delikatnie "pogłaskać" paluszkiem, to czasem jakiś "oporny" element
    zejdzie i tyle.
    Ale dobrze naświetlone PCB raczej nie spłynie przy nieco zbyt długim
    wywoływaniu.

    Oczywiście, jeśli potem naświetlasz w tych samych warunkach, nie zmieniając
    lampy, odległość i szyby, to po prostu naświetlasz "z pamięci",
    a nie musisz robić za każdym razem prób.

    I tyle. Ważna jest folia - jednak klisza z naświetlarni jest najlepsza,
    jeśli masz jakąś naświetlarnię pod ręką, to skorzystaj - cena to
    kilkanaście zł za A4.
    A jakość zawodowa, jakiej nie osiągniesz z termotransferem (albo z trudem).