    From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: czym wiercicie PCB + płytka metodą fotochemiczną
    Date: Wed, 27 Apr 2011 13:48:22 +0200

    Użytkownik "Marcin Kulas" <h...@k...net> napisał w wiadomości
    news:slrnirfkug.n5o.hit@kropka.net...

    [...]

    Dzięki za cenne uwagi nt. wiercenia otworów.

    > Ja zaczynam od 7 g/litr i odrobinę dosypuję. Na oko wychodzi 9 g/litr.
    > Jeśli przesadzisz, rozpuści się cała emulsja. Ważne, by wywoływać
    > roztworem w temperaturze pokojowej i wypłukiwać rozpuszczającą się
    > emulsję, potrząsając płytką. Wychodzi idealnie. Po kilku razach
    > dojdziesz do perfekcji.

    Ja wyszedłem z założenia, że jeśli roztwór ma być 0,7%, a ten kret z
    TESCO ma około 50% NaOH, to należy dać tego 2x więcej niż wynika z
    przelicznika wagowego. Ale, że nikt z tego strzelał nie będzie, a proces
    wywoływania następuje bardzo szybko (w odniesieniu do czasu trawienia), to
    pewnie i w roztworze 0,1% by się to bez problemu wywołało.

    > Odradzam podgrzewanie wytrawiacza w kuchenkach mikrofalowych. Zwłaszcza
    > z płytką w środku. Po pierwsze prądy wirowe mogą poprzepalać ścieżki,
    > jeśli już jakieś się powytrawiały,

    Wydaje mi się, że w roztworze soli dobrze przewodzącym prąd raczej nic
    nie ma się prawa wyindukować,

    > a po drugie opary rozejdą się po kuchence i zacznie korodować od środka.

    A ten aspekt do mnie dość mocno przemawia...

    Aspekty spożywcze pomijam.

    Ja również, jak ktoś się bawił za młodu ruskim zestawem typu "Młody
    Chemik", to raczej niewiele go potrafi przerazić. ;)