  • Data: 2021-03-07 12:02:41
    Temat: Re: koniec pandemii
    Od: "T." <k...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-02-25 o 11:19, J.F. pisze:
    > Użytkownik "szod"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > To jest jedna sprawa, ale nie zapominajmy, ze rok temu ropa kosztowala
    > ~$70, w kwietniu spadla do $20 a nawet ujemnej ceny, a dzis $67.
    >
    > Tyle, ze rok temu 1$ kosztowal ~3.80, w kwietniu 4.20, a teraz ... 3.70
    > PLN.
    > Mamy silna gospodarke :-)
    >
    > J.

    Ale wzrasta też siła nabywcza. Od lat ceny paliwa się bujają między 4 a
    5 zł, a pensje rosną (nie wszędzie jednakowo, ale jednak). Znalazłem
    taki artykuł:

    "Benzyna w Polsce tanieje już co najmniej 60 lat
    1960. Sięgając dalej w pamięci cen: w roku 1960, "za Gomółki", litr
    benzyny (tzw "niebieskiej" o liczbie oktanowej 78) kosztował 4,80 zł, a
    benzyna "żółta"(94 oktany) kosztowała 6,50 zł gdy średnie wynagrodzenie
    wynosiło 1560 złotych. W tych latach przeciętny samochó zużywał więcej
    paliwa niż dzisiaj, więc zakładam, że zużywał 10l/100km. Aby więc
    przejechać w 1960 r. 300 km należało wlać w bak 30 litrów benzyny (94
    oktany) za sumę 195 zł to było 12,5% miesięcznego wynagrodzenia.

    1970. W czasach "za Gierka" na początku lat siedemdziesiątych XX w. za
    litr "żółtej" benzyny (E94) płaciłem 6,50 zł gdy wówczas, na początku
    lat siedemdziesiątych dobra pensja wynosiła 2500 zł. Aby przejechać 300
    km popularnym wówczas samochodem Fiat 125p należało wlać do baku co
    najmniej 30 litrów benzyny za sumę ok. 250 zł - czyli ok. 7,8% dobrych
    zarobków.

    2009. Dla porównania w roku 2009 przy średniej płacy netto 2300 złotych
    litr E95 kosztował średnio 4,20 zł. Współczesny samochód zużywa ok.
    7l/100 km. Aby przejechać w 2009 r. 300 km należało wlać w bak 21 litrów
    benzyny za sumę 88 zł to było 3,83% miesięcznego wynagrodzenia.

    2016. W roku 2016 średnie wynagrodzenie netto w Polsce wynosi ok. 3000
    zł. Cena benzyny E95 (styczeń 2016) wynosi ok. 4,10 zł. Aby przejechać
    średnim samochodem (7l/100km) 300 km należy wlać do baku paliwa za sumę
    ok. 86 zł to jest 2,86% miesięcznych zarobków.

    2020. W roku 2020 średnie wynagrodzenie netto w Polsce wynosi netto 3665
    zł. Cena benzyny E95 (sierpień 2020) wynosi ok. 4,40 zł. Aby przejechać
    średnim samochodem (7l/100km) 300 km należy wlać do baku paliwa za sumę
    ok. 92 zł to jest 2,5% miesięcznych zarobków.

    Czyli nie jest aż tak źle z tą drożyzną! Benzyna w stosunku do siły
    nabywczej tanieje! Korki na drogach są coraz większe i zaparkować nie ma
    gdzie."

    T.