  • Data: 2021-03-08 12:55:15
    Temat: Re: koniec pandemii
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2021-02-25 o 11:19, J.F. pisze:
    [...]
> [...]
    >Znalazłem taki artykuł:
    >"Benzyna w Polsce tanieje już co najmniej 60 lat
    >1960. Sięgając dalej w pamięci cen: w roku 1960, "za Gomółki", litr
    >benzyny (tzw "niebieskiej" o liczbie oktanowej 78) kosztował 4,80 zł,
    >a benzyna "żółta"(94 oktany) kosztowała 6,50 zł gdy średnie
    >wynagrodzenie wynosiło 1560 złotych. W tych latach przeciętny samochó
    >zużywał więcej paliwa niż dzisiaj, więc zakładam, że zużywał
    >10l/100km. Aby więc przejechać w 1960 r. 300 km należało wlać w bak
    >30 litrów benzyny (94 oktany) za sumę 195 zł to było 12,5%

    Syrenka jezdzila na 78 oktan,

    >1970. W czasach "za Gierka" na początku lat siedemdziesiątych XX w.
    >za litr "żółtej" benzyny (E94) płaciłem 6,50 zł gdy wówczas, na
    >początku lat siedemdziesiątych dobra pensja wynosiła 2500 zł. Aby
    >przejechać 300 km popularnym wówczas samochodem Fiat 125p należało
    >wlać do baku co najmniej 30 litrów benzyny za sumę ok. 250 zł - czyli
    >ok. 7,8% dobrych zarobków.

    Popularny to sie zrobil 126p. A on palil 5 :-)

    Jest w tym jedna rzecz - ekonomia PRL byla "z kosmosu".
    Nie ma sie co patrzec jaki to % srednich zarobkow, to ile zostawalo w
    portfelu po oplaceniu podstawych potrzeb.

    A zostawalo dosc sporo, przynjamniej tym, ktorych bylo stac na 125p.

    Aczkolwiek ... jakos tak "protesty spoleczne" w 56 i 70 , 76, i 1980
    byly spowodowane podwyzkami cen miesa.
    A potem ... Jaruzelski musial walczyc z nawisem inflacyjnym.
    Ludzie za duzo zarabiali ... czy kartki, to nie wydawali na benzyne,
    papierosy i alkohol :-)

    Zreszta duza ilosc produktow potaniala - wez chocby odziez i buty.
    Skutek tanszych technologii czy kiepskich materialow ?

    >2009. Dla porównania w roku 2009 przy średniej płacy netto 2300
    >złotych litr E95 kosztował średnio 4,20 zł. Współczesny samochód
    >zużywa ok. 7l/100 km. Aby przejechać w 2009 r. 300 km należało wlać w
    >bak 21 litrów benzyny za sumę 88 zł to było 3,83% miesięcznego
    >wynagrodzenia.

    Niech napisze jak to wygladalo w 2007 czy na poczatku 2008 - gdy cena
    barylki ropy siegnela 150$.

    >2020. W roku 2020 średnie wynagrodzenie netto w Polsce wynosi netto
    >3665 zł. Cena benzyny E95 (sierpień 2020) wynosi ok. 4,40 zł. Aby
    >przejechać średnim samochodem (7l/100km) 300 km należy wlać do baku
    >paliwa za sumę ok. 92 zł to jest 2,5% miesięcznych zarobków.

    >Czyli nie jest aż tak źle z tą drożyzną! Benzyna w stosunku do siły
    >nabywczej tanieje! Korki na drogach są coraz większe i zaparkować nie
    >ma gdzie."

    Dokladnie.

    Aczkolwiek ... znow by trzeba policzyc, ile w portfelu zostaje, a
    mieszkania akurat podrozaly ... za PRL mieszkania niemal nie mozna
    bylo kupic - trzeba bylo czekac na przydzial.

    J.