  • Data: 2021-08-04 02:04:14
    Temat: Re: lepiące obudowy
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2021-08-02, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Urządzenie typu komora klimatyczna, wyprodukowana jeszcze w XX wieku. Na
    > obudowie były odboje, zrobione z lepiącego się tworzywa sztucznego,
    > które po 25 latach od wyprodukowania po prostu spłynęły sobie po obudowie.

    25 lat to ujdzie. Tyle to te typowe gumy na popularnych standardowych
    kauczykach typu NR wytrzymują (choć jak mówisz, że spłyneło to nie wiem
    czy to nie inne tworzywo). Gumy opon też w końcu parcieją. Po bardziej
    intensywnej jeździe można dotkąć bieżnika i zobaczyć, że się odrobinę
    klei. To podobny proces z tym, że tutaj mamy depolimeryzację czynnikiem
    mechanicznym. Gorzej jak coś wytrzymują parę lat. Właśnie widze, że
    nóżki pralki mi się sypią i zostawiają czarne ślady.

    Nb. jak bardzo tlen w tym wszystkim bruździ można się przekonać
    ściskając np. płaski kawałek gumy pomiędzy dwiema metalowymi płytkami
    (tak aby odciąć dostęp powietrza do powierzchni). Można to potem
    podgrzać do 250-300C i nic się dramatycznego tej gumie nie stanie (tak
    do 10 min). Powierzchnia będzie wciąż ok.

    Albo inny eksperyment. Zwykły, gumowy (lateksowy) balonik. Zostawić na parę
    tygodni na dachu, lub gdzieindziej wystawiony na działanie słońca.
    Tylko odradzam, na czymkolwiek użytkowym.

    --
    Marcin