    From: "dzimi" <k...@d...com.pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: przyszlosc ?
    Date: 23 Jan 2007 01:03:09 -0800

    Mateo napisał(a):
    > tak z ciekawosci - jak sobie wyobrazacie przyszlosc jesli chodzi o
    > klienta "domowego" ?
    >
    > tak jak np. w .de ?
    > 5-10 ISP dostepnych wszedzie
    > ceny niskie
    > przepustowosc wysoka
    > maly limit
    > ?
    >
    > BSA i dostep do ostatniej mili otwiera de facto droge do takiego rozwiazania

    ja mam takie dziwne wrażenie - że popadamy jak muchy lub...
    podupadniemy. Może by tak Pani Prezes UKE jednak zainteresowała się
    mniejszymi ISP (pozdrowienia dla pani Anny - wiemy że Pani czyta to co
    piszemy :)) ?
    My może nie jesteśmy micro operatorem - bo w swoim mieście mamy
    spory rynek lecz już widzę "podkradanie", a co będzie dalej ?

    Z jednej strony jako lokalny ISP (z tym zgodzą się zapewne wszyscy)
    mamy plusy w postaci dobrego kontaktu z klientem (jesteśmy lokalnie i
    blisko, zawsze jest gdzie wpaść (jako klient) i na odpowiednie osoby
    nakrzyczeć jeśli trzeba :P). Jesteśmy również elastyczni i nie ma
    wpadek - gdzie klient czeka po kilka dni na zjawienie się serwisu (co
    w przypadku TP trwa nawet do 2 tygodni...)

    Z drugiej strony mamy wady. Brak nam środków na modernizacje i
    przebudowy. Idealnie było by wkopać się w ziemię, pociągnąć
    światełko na lokalizacje i spać spokojnie. Ale na to potrzeba
    funduszy. Nie znam się na funduszach unijnych - może tędy droga ? W
    końcu rozwój technologiczny to plus na korzyść innowacyjności
    usług (szczególnie w mniejszych miastach, gdzie VoD czy inne tego
    typu usługi tak szybko nie trafią, przecież TP interesują centra
    dużych miast i tam zapewne będą inwestycje...) w staraniu się o
    środki unijne; Już nie chcę wspominać jak wielu z Nas drży w
    okresie Czerwiec - Sierpień (okres burzowy).

    Spadek cen na usługi dostępu do Internetu ? Hmm. U nas średnia cena
    dostępu do internetu to 41 zł brutto. Odliczając VAT (który trzeba
    odprowadzić) robi się z już z tego cena dużo mniejsza. Za tą cenę
    trzeba utrzymać biuro, samochody, pracowników (serwis), łacza
    (idealnie jest mieć redundancję), etc.
    Dla typowego osiedlowego ISP spadek ceny z poziomu ~41 brutto do ~30
    butto dla 1000 abonentów to strata rzędu 10 tyś zł. Nie sądzę by
    operatorzy dostarczający Nam łącza (którzy defacto sami szykują
    się do świadczenia usług dla klienta indywidualnego) obniżyli nagle
    o 1/3 cenę łącz.

    Mam rację ?

    --
    dzimi