    From: "Wojciech Apel" <w...@p...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: przyszlosc ?
    Date: Tue, 23 Jan 2007 22:58:59 +0100

    > ja mam takie dziwne wrażenie - że popadamy jak muchy lub...
    > podupadniemy. Może by tak Pani Prezes UKE jednak zainteresowała się
    > mniejszymi ISP (pozdrowienia dla pani Anny - wiemy że Pani czyta to co
    > piszemy :)) ?

    Oto moje 8 groszy:

    1) Tak się składa, że pierwsze Trzepaki stawiałem i wspierałem od 1997 roku.
    Wtedy ich sens był uzasadniony - po prostu jedynym wyjsciem na stały, dobry
    net bylo kupienie dobre łacza i podzielenie go na blok, osiedle. Ale to było
    1997 roku. 10 lat temu !

    2) Od około 2000 roku wieszczę upadek tych sieci i nie robię tego na
    podstawie fusów, tylko patrząc na inwestycje wielkie TP a ostatnio też na
    inwestycje kablówek. Dziwie się tym, którzy patrzą krótkowzrocznie i myśla:
    TP ma małe transfery, albo im się modemy wieszają.... to prawda. Np. dziś
    przełączanie kanałow w WideoStradzie to między 8 a 20 sekund! Kto będzie
    chciał takiej usługi? Ale za 6 miesięcy to będzie dobra usługa i do tego
    będzie świadczona prawie wszędzie. Dziwię się, że własciwiele małych ISP nie
    myślą strategicznie, tak na 3 lata, na 5 lat, na 10 lat do produ..... Dziwię
    się. Myslałem, że moje czarnowidztwo sprowokuje do myślenia ...

    3) Ale oprócz wieszczenia coś tu na Śląsku próbujemy czynic. W 2002 roku
    rzuciłem pomysł Gigabitowego Trzepaka i co ciekawe, teraz po 5 latach (bo
    inicjatywie 3S.pl własnie strzeliła piątka) idea zaczyna działać. Wpięci do
    nas ISP nie tylko mają tani i dobry internet naprawdę grubej rury ale mogą
    mieć strategię wprowadzenia do swoich sieci usług będących odpowiedzią na
    działania TP oraz kablówek.

    4) Braki kapitałowe? Dla ISP o trudnej strukturze prawnej, włascicielskiej,
    o małych obrotach jest i będzie problemem nawet kredyt w banku - ale jak się
    takich 10 ISPów skrzyknie, uporządkują papiery, zredukują koszty, ustala
    strategie i wyłonią lidera - może to nie jest 2000 rok, ale ja widze, że
    kapitał czeka. Ale nie rozmawiajmy o neostradzie na 30 mieszkań ani o 3*DSL
    na 500.

    5) UKE to urząd dbający o rynek usług - a więc de facto o konsumentów.
    Regulowane jest zachowanie operatorów tak aby konsument miał dobrze, miał
    wybór, dobrą usługe, akceptowalną cene. Nie proście p. Ani aby sie wstawiała
    za małymi (no chyba, że wzniesienie modły do św. Anny) bo fakt istnienia,
    lub nieistnienia trzepaków w sytuacji rynkowej niewiele zmieni.

    6) Dostęp do łacz to w Polsce rzeczywiście problem - ale zastanówcie się
    jakie firmy w tym kraju _budują_ łacza? To wazne, bo gdzies kupując net
    zostawiacie Wasze pieniądze. A co poza masztami z antenami zbudował taki GTS
    albo Crowley? Za to GTS za chwile będzie konkurencją trzepaków i co możliwe,
    bardziej agresywną niż TP. Choć może przesadzam: GTS się skupi na biznesie,
    konkurencją będzie Netia, Dialog i może jakies Tele2 albo cos podobnego,
    również bez sieci.

    7) Operatorów ze Śląska zapraszam do współpracu [koniec kryptoreklamy]. Mimo
    mojego czarnowidztwa idea trzepaków jest mi bliska i tak jak do teraz, w
    swoim biznesie mogę ją jakoś wspierać, mimo iż czasy "stowarzyszeń
    obywatelskich realizujacych idee powszechnego dostępu do informacji" to się
    już skończyły. Ale Strategia Lizbońska, podnoszenie jakości życia, budowa
    społeczeństwa informacyjnego to hasła ciagle aktualne.

    8) A może idee ze Śląska da się zrealizować jeszcze w innych miejsach kraju?
    W małych miasteczkach wystarczy czasem przeciągnąć 5-10 km kabla, byle
    zaczepić go w miejscu gdzie są włókna Exatela, Pioniera, TKT albo co lepiej
    Have. Ważne, żeby były grube rury w świat od operatora, co nie uprawia
    polityki deptania i wazne, aby do budynków dojść z czasem po szkle. Było
    głośno o Nysie, we Wrocku tyle szkła się marnuje, w Krakowie na tramwajach
    tyle już wisi a w ściekach jeszcze więcej wrzucono, w Trójmiescie jest linia
    średnicowa. Główkujcie, główkujcie... Jak by co to na www.trzepak.pl mogę
    coś doradzić, zaopiniować. Chciało Wam się do tej pory to walczcie dalej - w
    końcu dlaczego polscy internauci mają paść francuskich i amerykańskich
    emerytów?

    Wojtek

    prywatnie: www.pp.org.pl/wojtek
    służbowo: www.3s.pl