  • 21. Data: 2009-08-15 20:17:33
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Zgrywus <j...@t...pl>

    On 14 Sie, 23:46, Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl> wrote:
> [...]
    > podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być
    > jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera
    > stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie
    > zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
    > wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
    > jakiś mostek prostowniczy...
    > Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
    > Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
    Witam!
    Prezentowany uklad nie ma zabezpieczenia przed zbyt wysokim napieciem
    a mianowicie wystarczy ze wtyczka wyskoczy z gniazda nawigacji lub
    ja wylaczysz i napiecie nie obciazonego dynama skoczy do takich
    wartosci ze ulegnie zniszczeniu kondesatory stabilizator !
    Powtorne zalaczenie nawigacji prawdopodobnie ja zniszczy,

    Krzysztof

  • 22. Data: 2009-08-15 20:22:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 15 Aug 2009, Zygmunt M. Zarzecki wrote:

    > Dynamo dynamie nierówne.

    Hm... widziałeś choć *jedno* masowo dostępne dynamo, które działa
    inaczej?

    pzdr, Gotfryd

  • 23. Data: 2009-08-15 20:56:17
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Hm... widziałeś choć *jedno* masowo dostępne dynamo, które działa
    > inaczej?

    Nie!
    Chodzi o napięcie!

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 24. Data: 2009-08-15 21:12:39
    Od: Zgrywus <j...@t...pl>

    On 15 Sie, 22:56, "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> wrote:

    > Nie!
    > Chodzi o napięcie!
    >
    > zyga
    > --
    > A fe, A psik, A ha

    Mysle ze wystarczy wstawic diode 5W zenera lub podobny uklad zastepczy
    na tranzystorach
    pomiedzy mostek gretza a stabilizator , tam gdzie jest 1 kondesator.

    Krzysztof

  • 25. Data: 2009-08-16 07:39:54
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    Zgrywus pisze:
> [...]

    Jeśli chodzi o HUB dynamo to ono potrafi generować i ponad 100V bez
    obciążenia,
    ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki.
    Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie
    będziemy go mocno obciążać prądem.
    Dlatego dobrym rozwiązaniem jest przetwornica, która będzie miała
    ograniczenie prądu na wejściu do ok. 0,45A dla dynama 3W 6V.
    Ponadto w takich warunkach jest dosyć trudno zabezpieczyć przed wzrostem
    napięcia na wejściu powyżej bezpiecznej wartości. Nagle okazuje się
    bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo
    ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to sprytnie zrobić?
    --
    Pozdr
    EM

  • 26. Data: 2009-08-16 07:57:15
    Od: gdL <j...@g...com>

    On 16 Sie, 09:39, EM <e...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo
    > ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to sprytnie zrobić?

    Przycisk mechaniczny, zamykający obwód przetwornica/stabilizator <->
    dynamo, na żądanie. Przełączasz w pozycję "1", PO podłączeniu
    ładowarki. Nieobciążone dynamo, będzie minimalnie zwiększało opory
    toczne, więc tym lepiej rozewrzeć jego zaciski, kiedy nie jest
    używane.

  • 27. Data: 2009-08-16 08:17:03
    Od: "keramp z interii" <k...@i...pl>

    Nagle
    > okazuje się bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest
    > tak łatwo ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to
    > sprytnie zrobić?

    Witam
    Kiedyś pracowałem w Tonsilu, wiadomo co oni produkowali. Był sobie taki
    zestaw głosnikowy i w nim w ramach zabezpieczenia hmm "nad pradowego"
    wsadzona została w zwrotnice zwykła samochodowa żarówka od kierunkowskazu
    o ile pamietam. Gdy zestaw zostawał przeciążony, żarówka zjadała nadmiar
    poprzez świecenie. Prosty ten pomysł działał, może w dziedzinie zasilania
    z dynama też by się dało ten nadmiar "zbocznikować" na żarówce ;)
    Zdrówka

    --
    sporadycznie się odzywający wesołek
    keramp(fikołek)interia.pl

  • 28. Data: 2009-08-16 09:14:35
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "keramp z interii" <k...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > o ile pamietam. Gdy zestaw zostawał przeciążony, żarówka zjadała nadmiar

    A to w Zeusach jest taka żarówka, która może uratować kolumę, gdy na jednym
    z kanałów we wzmacniaczu pojawiła się składowa stała. :-)

  • 29. Data: 2009-08-16 10:28:33
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > ale raczej nie przy prędkościach rowerowych, no może z dużej górki.
    > Bez trudu da się z niego wyciągnąć ok. 10W, pod warunkiem, że nie

    Pod warunkiem?
    Co ty bredzisz?!

> [...]
    > bowiem, że dynamo daje nie 3W ale 10 i to już nie jest tak łatwo
    > ewentualnie rozproszyć. Ma ktoś jakiś pomysł jak to sprytnie zrobić?

    Ale o co Ci chodzi?
    Jeśli wspomniany przeze mnie układ będzie nonstop podłączony do dynama,
    to nic się nie stanie i będzie git.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 30. Data: 2009-08-16 10:35:43
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Aug 2009 20:08:18 +0200, jacek duma napisał(a):

    > Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
    > impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)
    Spoko. Zyga po prostu ma taki nadmiar mocy w nogach, ze potrzebuje
    dyssypatora dodatkowo :)

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski