  • Data: 2009-06-18 17:15:42
    Temat: Re: taki klucz usb
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jeremiasz Kafelski pisze:

    > Mam pytanie do szanownych elektroników.
    > Ile kosztowało by wyprodukowanie czegoś podobnego do takiego klucza usb.
    > http://yubico.com/home/index/

    Płytka drukowana (10-20 zł?) plus dowolny mikrokontroler z USB i
    zabezpieczoną przed odczytem z zewnątrz pamięcią. Np. AT91SAM7S256 (30
    zł). Do tego jakieś drobiazgi, złącze USB, stabilizator do zasilania.
    Łączny koszt części wyjdzie z 60-70 zł (przy zakupach detalicznych).
    Plus obudowa ale tu będzie duży rozrzut w zależności od wielkości
    produkcji (forma do wtryskarki na zamówienie: od 20 do 50 tys. zł, same
    obudowy plastikowe potem poniżej 1 zł/szt).

    > Chciałbym aby to można było samodzielnie oprogramować ,czyli wymienić
    > firmware. Powiedzmy działało by to jako przejściówka do innego USB lub
    > karty pamięci na którym byłby plik obrazu pod konkretny procesor.
    > Dodatkowo miały jeden przełącznik i przycisk.

    No to się robi bardziej skomplikowanie bo potrzebny jest większy
    procesor z kontrolerem USB Host, do którego możnaby podłączyć
    pendrive'a. Czyli procesor licz lekką ręką 100 zł (cena detaliczna).
    Ew. dotychczasowy proc plus układ FTDI Vinculum (40-50 zł).

    > Klucz taki generuje na podstawie godziny i daty i zawartych w sobie
    > danych pewne hasło do systemu. Ale potrafi tez uzyć i innego hasła =
    > stałego. Po to właśnie ten przełącznik.

    No to się zdecyduj - czy ten "klucz" ma sam z siebie generować jakieś
    dane (wystarczy wtedy tylko komunikacja z komputerem przez USB), czy
    jeszcze przesyłać (i deszyfrować?) dane z podłączonego dalej pendrive'a.
    Projekt mocno by się skomplikował, jeżeli do tego "klucza" chciałbyś
    podłączyć i komputer, i pendrive'a.

    A i tak zresztą dokładne rozwiązanie zależy od wagi informacji, którą
    chcesz zabezpieczać. Sporo bezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby użycie
    procesora dedykowanego do takich celów, z którego praktycznie niemożliwe
    jest wyciągnięcie softu/danych - takie stosuje się w kartach SIM, można
    też kupić w postaci scalaka w normalnej obudowie. Albo chociażby
    mikrokontroler Atmela z bezpiecznej serii SC (spełniający wymagania do
    certyfikacji EAL4+):
    http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family
    _id=667

    Podsumowując: nie da się zrobić taniej niż "klucze" USB tłuczone masowo.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/