  • 1. Data: 2009-06-18 13:14:50
    Temat: taki klucz usb
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Mam pytanie do szanownych elektroników.
    Ile kosztowało by wyprodukowanie czegoś podobnego do takiego klucza usb.
    http://yubico.com/home/index/

    Chciałbym aby to można było samodzielnie oprogramować ,czyli wymienić
    firmware. Powiedzmy działało by to jako przejściówka do innego USB lub
    karty pamięci na którym byłby plik obrazu pod konkretny procesor.
    Dodatkowo miały jeden przełącznik i przycisk.

    Klucz taki generuje na podstawie godziny i daty i zawartych w sobie
    danych pewne hasło do systemu. Ale potrafi tez uzyć i innego hasła =
    stałego. Po to właśnie ten przełącznik. Kiedyś wskazywałem podbny
    projekt http://groups.google.com/group/opencryptotoken ale chyba nic w
    nim sie nie zmienia.

  • 2. Data: 2009-06-18 16:37:34
    Temat: Re: taki klucz usb
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Mam pytanie do szanownych elektroników.
    > Ile kosztowało by wyprodukowanie czegoś podobnego do takiego klucza usb.
    > http://yubico.com/home/index/

    Co dokładnie rozumiesz pod pojęciem "wyprodukowanie" ?

    Paweł

  • 3. Data: 2009-06-18 17:15:42
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Jeremiasz Kafelski pisze:

    > Mam pytanie do szanownych elektroników.
    > Ile kosztowało by wyprodukowanie czegoś podobnego do takiego klucza usb.
    > http://yubico.com/home/index/

    Płytka drukowana (10-20 zł?) plus dowolny mikrokontroler z USB i
    zabezpieczoną przed odczytem z zewnątrz pamięcią. Np. AT91SAM7S256 (30
    zł). Do tego jakieś drobiazgi, złącze USB, stabilizator do zasilania.
    Łączny koszt części wyjdzie z 60-70 zł (przy zakupach detalicznych).
    Plus obudowa ale tu będzie duży rozrzut w zależności od wielkości
    produkcji (forma do wtryskarki na zamówienie: od 20 do 50 tys. zł, same
    obudowy plastikowe potem poniżej 1 zł/szt).

> [...]
    > karty pamięci na którym byłby plik obrazu pod konkretny procesor.
    > Dodatkowo miały jeden przełącznik i przycisk.

    No to się robi bardziej skomplikowanie bo potrzebny jest większy
    procesor z kontrolerem USB Host, do którego możnaby podłączyć
    pendrive'a. Czyli procesor licz lekką ręką 100 zł (cena detaliczna).
    Ew. dotychczasowy proc plus układ FTDI Vinculum (40-50 zł).

    > Klucz taki generuje na podstawie godziny i daty i zawartych w sobie
    > danych pewne hasło do systemu. Ale potrafi tez uzyć i innego hasła =
    > stałego. Po to właśnie ten przełącznik.

    No to się zdecyduj - czy ten "klucz" ma sam z siebie generować jakieś
    dane (wystarczy wtedy tylko komunikacja z komputerem przez USB), czy
    jeszcze przesyłać (i deszyfrować?) dane z podłączonego dalej pendrive'a.
    Projekt mocno by się skomplikował, jeżeli do tego "klucza" chciałbyś
    podłączyć i komputer, i pendrive'a.

    A i tak zresztą dokładne rozwiązanie zależy od wagi informacji, którą
    chcesz zabezpieczać. Sporo bezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby użycie
    procesora dedykowanego do takich celów, z którego praktycznie niemożliwe
    jest wyciągnięcie softu/danych - takie stosuje się w kartach SIM, można
    też kupić w postaci scalaka w normalnej obudowie. Albo chociażby
    mikrokontroler Atmela z bezpiecznej serii SC (spełniający wymagania do
    certyfikacji EAL4+):
    http://www.atmel.com/dyn/products/devices.asp?family
    _id=667

    Podsumowując: nie da się zrobić taniej niż "klucze" USB tłuczone masowo.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 4. Data: 2009-06-18 17:40:52
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Adam Dybkowski wrote:

> [...]
    (30
    > zł). Do tego jakieś drobiazgi, złącze USB, stabilizator do zasilania.

    Obudowa może być standardowa np. z czytnika kart.

> [...]
    > pendrive'a. Czyli procesor licz lekką ręką 100 zł (cena detaliczna).
    > Ew. dotychczasowy proc plus układ FTDI Vinculum (40-50 zł).

    Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale myślę sobie, że taki czytnik kart nie
    jest specjalnie skomplikowany. Ale faktycznie sie nie znam. Czy to musi
    byc Host? Tez nie wiem, czy przejsciowka musi miec host? W koncu nic
    innego nie bedzie robic. Tyle, ze przeniesc prad i sama troche pobrac.

> [...]
    > dane (wystarczy wtedy tylko komunikacja z komputerem przez USB), czy
    > jeszcze przesyłać (i deszyfrować?) dane z podłączonego dalej

    Ten pendrive to był pomysł na podanie firmware. Jeśli to będzie jakiś
    system plików do którego wgrywam jak na normalny dysk to może i nie
    mieć przejściówki/karty/co kolwiek.

    Chodzi o to, ze wymiana firmawre to jest dodatkowy sprzet. Nie moge ot
    tak sobie wetknac do komputera i zmienic softu. A wlasnie tak bym
    chcial ;)

    Moze to dyletancko brzmi, ale nie znam sie zabardzo. Chce tylko moc
    napisac w C firmware i wymieniac.

    Po wcisnieciu ma generowac pewien kod z klawiatury. Oczywiście pewne
    dane trzeba tam jakoś wgrywać. Trzeba wgrać jakies haslo, albo klucz
    prywatny. Czyli jak kolwiek trzeba jednorazowo umiec wgrac tam dane.
    Dlatego mowilem o jakims prostym (dla uzytkownika) sposobie
    uaktualnienia.

    Czy teraz jest jasniej?
    Nie umiem dokladnie tlumaczyc.

    > A i tak zresztą dokładne rozwiązanie zależy od wagi informacji, którą
    > chcesz zabezpieczać. Sporo bezpieczniejszym rozwiązaniem byłoby
    użycie
    > procesora dedykowanego do takich celów

    Zalozenia sa super otwartosci lacznie z hardware.

    > Podsumowując: nie da się zrobić taniej niż "klucze" USB tłuczone
    masowo.

    Nikt nie mowi, ze ma byc taniej. Ten projekt bez klawiatury HID i AT8
    kosztowal wg. autora 30-40zł. Do tego ma ECC a nie AES. Nie ma klawiszy
    i ma bardzo malo pamieci.
    Kwoty, ktore napisales rzedu ponad 100zl sa do zaakceptowania.

    > Co dokładnie rozumiesz pod pojęciem "wyprodukowanie" ?
    > Paweł

    Przepraszam. Chcialem napisac stworzenie kilku egzemplarzy do testow.

  • 5. Data: 2009-06-18 18:15:28
    Od: MKi <e...@t...op.pl>

    > usb.
    > (30
    >
    > Obudowa może być standardowa np. z czytnika kart.

    Widziałem ofertę firmy produkującej w małych (100 szt) seriach
    pendrive'y w obudowie zaprojektowanej przez zleceniodawcę.
    Pewnie taki klucz też by wsadzili.

> [...]
    >
    > Chodzi o to, ze wymiana firmawre to jest dodatkowy sprzet. Nie moge ot
    > tak sobie wetknac do komputera i zmienic softu. A wlasnie tak bym

    Czy dobrze rozumuję: Na przykład można by napisać na peceta
    program "tajny", tzn taki, który by po tym samym USB
    przeprogramowywał hasło czy co tam? I właściciel peceta
    by go uruchamiał, zapisywał nowe hasło i już?

    Czyli po USB by latały dwie odrębne funkcjonalności
    - jedna ta chroniąca, druga tajna - do przeprogramowywania.
    Słowo "tajny" używam w tym sensie, że jakby na
    przykład był jawny system plików to każdy wgra, co będzie
    chciał.

    Na to wystarcza wersja ze zwykłym procesorkiem USB,
    jak pisał Adam. Ja się bawię z C8051F340 firmy Silicon Laboratories
    - klon 8051, USB tylko Low i Full speed, w cenie ok. 20 zł.
    Próbki wysyłają za darmo.
    Zasilane wprost z USB - w zasadzie oprócz płytki, przycisku,
    ferrytu, procesora, wtyczki i obudowy nic nie jest potrzebne.

    > Po wcisnieciu ma generowac pewien kod z klawiatury.

    Się znaczy ma udać klawiaturę i symulować naciśnięcie
    paru klawiszy? Czemu nie, zwykły HID.

    Pozdrowienia,
    MKi

  • 6. Data: 2009-06-18 18:23:07
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Moze to dyletancko brzmi, ale nie znam sie zabardzo. Chce tylko moc
    > napisac w C firmware i wymieniac.

    Wydaje mi się, że mało wiesz na temat procesorów i USB. Jak więc chcesz
    napisać ten firmware ?

    Paweł

  • 7. Data: 2009-06-18 18:41:48
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

> [...]
    > Słowo "tajny" używam w tym sensie, że jakby na
    > przykład był jawny system plików to każdy wgra, co będzie

    Tak tajny firmware i tajny klucz prywatny bylby 'jakos' wgrywany do
    urzadzenia. Jak ? Nie wiem. Moze przez system plikow, moze przez karte
    (czyli czytnik kart dodatkowo), moze jakos inaczej. Wazne by bylo to mozliwe
    tylko na wyrazna prosbe uzytkownika ;) po to ten przelacznik.

    Natomiast jawnie by pisal z klawiatury po przycisnieciu guzika. Pisalby za
    kazdym razem inne haslo oczywiscie.

> [...]
    > ferrytu, procesora, wtyczki i obudowy nic nie jest potrzebne.

    > Się znaczy ma udać klawiaturę i symulować naciśnięcie

    Tak wlasciwie zwykly hid, tak jak na obrazku. Tylko pare klaiwszy wiecej.
    Jeden do 'pisania' hasla, jeden do aktualizacji oprogramowania i jeden do
    wyboru hasla. Moze byc nawet 3 stanowy przelacznik.

    Kwestia by to bylo latwe w aktualizacji i testach.

  • 8. Data: 2009-06-18 18:43:12
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Paweł wrote:

    > Wydaje mi się, że mało wiesz na temat procesorów i USB. Jak więc chcesz
    > napisać ten firmware ?

    Wydaje mi sie, ze skoro bedzie jakis przyklad to go tylko poprawię.
    Wpisanie funkcji skrotu i moze jeszcze kilku drobiazgow zwiazanych z czasem
    nie powinno byc trudne.

  • 9. Data: 2009-06-18 18:46:13
    Od: Paweł <p...@n...pl>

    > Wydaje mi sie, ze skoro bedzie jakis przyklad to go tylko poprawię.
    > Wpisanie funkcji skrotu i moze jeszcze kilku drobiazgow zwiazanych z czasem
    > nie powinno byc trudne.

    Nie bardzo mogę zrozumieć co chcesz dokładnie osiągnąć.
    Zobacz może nada się się coś gotowego:
    http://www.systherm-info.pl/index.php?k=katalog&w=&d
    =2&d1=20&m=40

    Paweł

  • 10. Data: 2009-06-18 19:09:36
    Od: Jeremiasz Kafelski <j...@j...pl>

    Paweł wrote:

    > Nie bardzo mogę zrozumieć co chcesz dokładnie osiągnąć.
    > Zobacz może nada się się coś gotowego:
    > http://www.systherm-info.pl/index.php?k=katalog&w=&d
    =2&d1=20&m=40

    Fajne, ale zamkniete. A musi byc otwarte. Do tego nie moge zmienic
    funkcjonalnosci.

    Co chce osiagnac? Juz podalem przyklad takiego klucza. Nawet adres www.
    Czytales moze co taki klucz HID robi? Po prostu generuje haslo jednorazowe.

    Oczywiscie idealem bylo by polaczenie takiej funkcjonalnosci jaka
    proponujesz z tym generatorem, ale to juz chyba dosc trudne by bylo. Ale kto
    wie. Moze i takie cos by sie dalo zrobic. W koncu pisze z takiej klawiatury
    usb, ktora ma porty host usb ;) Pytanie czy bedzie to proste i tanie.