  • 1. Data: 2023-12-27 00:13:06
    Temat: zasilanie dysków zewnętrznych
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Dobry wieczór,

    Mam takie układ jak na schemacie tutaj: https://ibb.co/qC9Mwkx
    Problem polega na tym, że jak jeden z dysków jest włączony i włączę
    drugi, to ten pierwszy jest na moment odłączany i komputer krzyczy, że
    dysk nie został poprawnie odłączony.

    Co trzeba zrobić, żeby włączenie kolejnego dysku nie powodowało
    odłączenia już podłączonego? Zasilacz to DELL DA-2 12V, 18A.

    Z góry dziękuję bardzo.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2023-12-27 00:37:50
    Temat: Re: zasilanie dysków zewnętrznych
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:umfm84$dj6$1$michal@news.chmurka.net>
    user Mchal M. Lechanski pisze tak:

> [...]
    >
    > Co trzeba zrobić, żeby włączenie kolejnego dysku nie powodowało
    > odłączenia już podłączonego? Zasilacz to DELL DA-2 12V, 18A.

    To dyski mechaniczne pewnie. Być może ten zasilacz wykrywa podłączenie
    dysku jako zwarcie i na chwilę wyłącza się. Najszybciej zdiagnozujesz
    podłączając inny zasilacz. Poza tym grubsze kable lepsze włączniki.
    Kondensatory blisko dysków, diody prostownicze odcinające.

    a najprosciej trzy osobne zasilacze 12v 3A

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 3. Data: 2023-12-27 12:27:22
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 27.12.2023 o 00:37, PiteR pisze:
> [...]
    > podłączając inny zasilacz. Poza tym grubsze kable lepsze włączniki.
    > Kondensatory blisko dysków, diody prostownicze odcinające.

    A jak to wszystko nie pomoże to mocniejszy zasilacz.

    --
    Janusz

  • 4. Data: 2023-12-27 13:52:33
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > podłączając inny zasilacz. Poza tym grubsze kable lepsze włączniki.
    > Kondensatory blisko dysków, diody prostownicze odcinające.

    Chyba, cieńsze kable :-) Jeśli zasilacz nie wyrabia z powodu obciążenia
    podłączanym dyskiem to trzeba zrobić coś by go tak gwałtownie nie
    obciążać. Więc nie ma sensu pogrubianie kabli które ten prąd odbierają.
    Wręcz dodanie rezystora miałoby jakiś sens. I wtedy też kondensator za
    tym rezystorem (czy cienkim kablem), przed dyskiem, ale za
    przełącznikiem, ma sens. Może same diody by pomogły. A może diody z
    kondensatorami.

  • 5. Data: 2023-12-27 13:54:36
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 26/12/2023 23:37, PiteR wrote:
    > in <news:umfm84$dj6$1$michal@news.chmurka.net>

    > To dyski mechaniczne pewnie.

    Tak, SATA 3.5 cala.

    > Być może ten zasilacz wykrywa podłączenie
    > dysku jako zwarcie i na chwilę wyłącza się. Najszybciej zdiagnozujesz
    > podłączając inny zasilacz.

    Dzięki, spróbuję.

    > Poza tym grubsze kable

    W tej chwili wszystkie połączenia to kabelki o średnicy 1mm.

    > lepsze włączniki.

    jakieś sugestie? teraz mam włączniki wytrzymujące (według sprzedawcy)
    35V i 6A

    > Kondensatory blisko dysków, diody prostownicze odcinające.

    Jak je podłączyć?

    > a najprosciej trzy osobne zasilacze 12v 3A

    docelowo dysków będzie więcej, stąd pomysł żeby zastosować jeden
    zasilacz i zmniejszyć ilość kabelków wokoło.

    Dzięuję.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2023-12-27 18:27:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:umh6cc$u74$1$michal@news.chmurka.net>

    > Jak je podłączyć?

    Trzy diody Schottky (albo z zasilaczy impulsowych wydłub 4 podwójne)
    anodami do zasilacza a katodami do włączników
    i od każdej katody do masy elektrolit jakiś duży np 4700uF.

    Tak, że dyski nie będą sobie podbierały prąd w chwili włączenia.

    poeksperymentuj.

  • 7. Data: 2023-12-27 19:01:39
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 27/12/2023 17:27, PiteR wrote:
> [...]
    > anodami do zasilacza a katodami do włączników
    > i od każdej katody do masy elektrolit jakiś duży np 4700uF.

    Dziękuję bardzo.

    > poeksperymentuj.

    To na pewno :-)

    --