  • 1. Data: 2022-02-10 13:22:06
    Temat: Rezystywność a konduktancja
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Rezystywność rozumiem i widzę gdzie w praktyce się przyda (mam wymiary i
    obliczę R).
    Ale nie potrafię zrozumieć konduktancji. Gdzie w praktyce to się przyda.
    Tak jak Simens to obrócony Om, tak konduktywność to obrócona rezystywność.

    Omy wiem gdzie mogę spotkać w praktyce, ale gdzie Simensy?

    Robert

  • 2. Data: 2022-02-10 13:40:32
    Temat: Re: Rezystywność a konduktancja
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 10 Feb 2022 13:22:06 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > Tak jak Simens to obrócony Om, tak konduktywność to obrócona rezystywność.
    >
    > Omy wiem gdzie mogę spotkać w praktyce, ale gdzie Simensy?

    Po prostu odwrotnosc.
    Tak jak jedni mierza spalanie pojazdu w litrach na 100km,
    a inni w milach na galon.

    Wiąze sie to troche z obliczaniem bardziej skomplikowanych ukladow,
    gdzie raz - łatwiej sie mnozy niz dzieli, dwa - mnozenie jest
    addytywne. To akurat złudne, bo ciagle masz

    U=R*I
    lub
    I=k*U

    tylko zalezy co wazniejsze - U czy I.
    Lub jakie polaczenia dominuja.

    Jak masz oporniki polaczone rownolegle i pytasz sie jaki prad poplynie
    przy podaniu pewnego napiecia - prosciej znac konduktancje.

    Konduktywnosc obliczasz zreszta tak samo prosto - masz wymiary,
    konduktywnosc wlasciwą ...

    J.

    P.S. jak to z prawem Ohma bylo
    https://www.youtube.com/watch?v=fk_BpXlfZ8U

    Z tej serii - kto wymyslil 3 fazy ?

    https://www.youtube.com/watch?v=NEkegQanD2I

  • 3. Data: 2022-02-10 14:17:27
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    r...@g...com napisał(a):
> [...]
    > Tak jak Simens to obrócony Om, tak konduktywność to obrócona rezystywność.
    >
    > Omy wiem gdzie mogę spotkać w praktyce, ale gdzie Simensy?

    Raczej w chemii, analityce. Ostatnio jak zerkałem na przewodność polimerów
    przewodzących, obok tabeli nie stały omy tylko przewodność.

    Pierwsze z brzegu:
    https://tinyurl.com/5y96eny4

    Nu i dawne RLC metry miały pomiar nie tylko rezystancji, ale i przewodności,
    wot np. prościutka tesla bk134& bk136. Później drogi omów i simensów się rozeszły,
    dla elektroników pozostały mierniki rlc z omami, dla analityków siemensy.
    Tak to widzę.

  • 4. Data: 2022-02-10 14:27:56
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    alojzy nieborak napisał(a):

    > Nu i dawne RLC metry miały pomiar nie tylko rezystancji, ale i przewodności,
    > wot np. prościutka tesla bk134& bk136.

    Pomieszałem, nie tesla a hameg hm8018 w pierwszej wersji.

  • 5. Data: 2022-02-10 17:36:52
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

> [...]
    > Tak jak Simens to obrócony Om, tak  konduktywność to obrócona rezystywność.
    >
    > Omy wiem gdzie mogę spotkać w praktyce, ale gdzie Simensy?

    Zwyczajowo w tych jednostkach określa się parametry różnych cieczy
    (głównie wód). Im wyższe przewodnictwo (nie lubię słowa konduktancja)
    wody, tym bardziej jest ona zanieczyszczona np. solami (elektrolitami
    ogólnie).
    Słowo dla google: TDS (Total Dissolved Solids).

    --
    Kaczin

  • 6. Data: 2022-02-10 18:09:25
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2022-02-10 o 17:36, Kaczin pisze:

> [...]
    > ogólnie).
    > Słowo dla google: TDS (Total Dissolved Solids).

    Dla bardzo dużych rezystancji wygodniej jest posługiwać się
    konduktancją. Zamiast kilkunastu zer mamy małe liczby.

  • 7. Data: 2022-02-10 18:36:43
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2022-02-10 o 18:09, t-1 pisze:

    > Dla bardzo dużych rezystancji wygodniej jest posługiwać się
    > konduktancją. Zamiast kilkunastu zer mamy małe liczby.

    Ale wykładniczo.

    Robert

  • 8. Data: 2022-02-12 13:36:37
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

> [...]
    > Tak jak Simens to obrócony Om, tak konduktywność to obrócona rezystywność.
    > Omy wiem gdzie mogę spotkać w praktyce, ale gdzie Simensy?

    Nachylenie charakterystyki analogowych FETów...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2022-02-12 22:03:02
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Nachylenie charakterystyki analogowych FETów...

    A drzewiej lamp.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 10. Data: 2022-02-12 22:51:16
    Od: Swift <p...@g...com>

    Model linii długiej i impedancja falowa linii długiej.