  • 1. Data: 2022-02-12 00:01:20
    Temat: Konfiguracja bezpieczników
    Od: robot <r...@o...pl>

    Dobry wieczór.

    Nie znam sie.
    Instalacja w bloku jest taka, że są tylko dwa druty.
    Co będzie jak się da jeden bezpiecznik na jeden drut,
    i drugi bezpiecznik na drugi drut?
    Oba najzwyklejsze topikowe.

    Jak to będzie działać?
    Czy to bardzo źle będzie?

  • 2. Data: 2022-02-12 00:38:54
    Temat: Re: Konfiguracja bezpieczników
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Instalacja w bloku jest taka, że są tylko dwa druty.
    > Co będzie jak się da jeden bezpiecznik na jeden drut,
    > i drugi bezpiecznik na drugi drut?

    W latach 50-tych i 60-tych tak właśnie było i ... było dobrze!
    Jednak minęło 60 lat i obecne przepisy są "trochę" inne.

  • 3. Data: 2022-02-12 00:46:54
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Feb 2022 00:38:54 +0100, stary grzyb napisał(a):

    > W latach 50-tych i 60-tych tak właśnie było i ... było dobrze!
    > Jednak minęło 60 lat i obecne przepisy są "trochę" inne.

    Było dobrze, zwłaszcza jak teściowej wywaliło bezpiecznik od "ziemi", a
    został fazowy ;)

    Nie wprowadzaj ludzi w błąd, ktoś to może wziąć na poważnie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2022-02-12 01:41:41
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6206eac2$0$464$65785112@news.neostrada.pl>
    user robot pisze tak:

    > Dobry wieczór.

    hello

    > Nie znam sie.
    > Instalacja w bloku jest taka, że są tylko dwa druty.
    > Co będzie jak się da jeden bezpiecznik na jeden drut,
    > i drugi bezpiecznik na drugi drut?

    nie wolno tak robić

    może kogoś prąd zabić na śmierć

    bezpieczniki dajemy tylko na jeden drut brązowy (czarny, czerwony) L czyli fazę

    na drugi drut koloru niebieskiego nie wolno dawać bezpieczników

    > Oba najzwyklejsze topikowe.
    >
    > Jak to będzie działać?
    > Czy to bardzo źle będzie?

    bardzo źle
    może być pogrzeb

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 5. Data: 2022-02-12 09:29:46
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To już lepiej "eSkę" dwubiegunową, dopiero co była dyskusja (jakiegoś francuskiego
    Legranda).
    Jeżeli w bloku, to jest administracja i jest elektryk i są obowiązkowe przeglądy.

    -----

  • 6. Data: 2022-02-12 10:17:39
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.02.2022 09:29, ąćęłńóśźż wrote:
    > To już lepiej "eSkę" dwubiegunową, dopiero co była dyskusja (jakiegoś
    > francuskiego Legranda).
    > Jeżeli w bloku, to jest administracja i jest elektryk i są obowiązkowe
    > przeglądy.

    A jak w tej esce wystąpi usterka i rozłączy tylko neutralny?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2022-02-12 10:55:55
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 12.02.2022 o 00:46, Adam pisze:

    > Było dobrze, zwłaszcza jak teściowej wywaliło bezpiecznik od "ziemi", a
    > został fazowy ;)
    >
    > Nie wprowadzaj ludzi w błąd, ktoś to może wziąć na poważnie.

    Dlaczego w błąd? Naprawdę tak się kiedyś robiło.

    MJ

  • 8. Data: 2022-02-12 11:34:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Feb 2022 10:55:55 +0100, Michał Jankowski napisał(a):

    > Dlaczego w błąd? Naprawdę tak się kiedyś robiło.

    Ależ ja wiem, że tak się robiło, sam zresztą będąc dziecięciem widziałem
    jeszcze takie instalacje.

    Chodzi o to, że jak wywaliło korek od "ziemi" (czyli po dzisiejszemu od
    zera), a był dobry od fazy, to istniało prawdopodobieństwo, że kogoś może
    uszkodzić, gdy nieszczęśnik jedną ręką dotknął kuchenki, żelazka czy innego
    czajnika z uszkodzoną spiralą (co się zdarzało) i prądem na obudowie, a
    drugą ręką dotknął np. instalacji wodnej. Wtedy instalacje wodne były
    wyłącznie stalowe, często robiły też za masę. Powszechną zresztą praktyką
    było, że "wszystko" się podłączało do wody w charakterze uziomu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2022-02-12 18:54:11
    Od: Pcimol <...@...com>

    On 2022-02-12 01:41, PiteR wrote:

    > bardzo źle
    > może być pogrzeb

    W układzie IT będzie działać ok.
    Pogrzebu jednak nie wyklucza.

  • 10. Data: 2022-02-12 21:47:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Dlaczego w błąd? Naprawdę tak się kiedyś robiło.

    Też tak miałem w domu. I też mnie to zadziwiło. Jak próbowałem
    badać sprawę, doszły mnie informacje, że to pozostałość po
    koncepcji symetrycznego zasilania. Coś jak ethernet na skrętce.
    Tuż po wojnie tak chyba kombinowano. Zresztą do tego domu chyba
    najpierw dociągnęli kołchoźnik, dopiero potem elektrykę. Kołchoźnik
    na pewno miał zasilanie symetryczne.

    Jarek

    --
    Komunizm to władza radziecka plus elektryfikacja całego kraju.