  • 11. Data: 2022-02-14 17:10:46
    Temat: Re: Rezystywność a konduktancja
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Rezystywność rozumiem i widzę gdzie w praktyce się przyda (mam wymiary i
    > obliczę R).
    > Ale nie potrafię zrozumieć konduktancji. Gdzie w praktyce to się przyda.
    > Tak jak Simens to obrócony Om, tak  konduktywność to obrócona rezystywność.
    >
    > Omy wiem gdzie mogę spotkać w praktyce, ale gdzie Simensy?
    >
    > Robert

    W okolicy 2015 zachodziłem w głowę co to jest (w karcie katalogowej
    scalaka DCDC) uMHOs.
    Co ja rozumiałem jako - mikro-mega (się znosi) HOsy.
    Jak odkryłem to zapytałem TI dlaczego stosują jednostkę zastąpioną ponad
    100 lat temu Siemensem - wkrótce poprawili.

    Czyli mimo potrzeby stosowania Siemensów w TI nie znali tej jednostki :)
    P.G.

  • 12. Data: 2022-02-14 22:58:51
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 14.02.2022 o 17:10, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > 100 lat temu Siemensem - wkrótce poprawili.
    >
    > Czyli mimo potrzeby stosowania Siemensów w TI nie znali tej jednostki :)

    Amerykanie bardzo często używają jednostki MHO, to nazwisko Ohm pisane
    od końca. Odwrotność oma.

    P.P.

  • 13. Data: 2022-02-15 12:55:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Amerykanie bardzo często używają jednostki MHO, to nazwisko Ohm pisane
    > od końca. Odwrotność oma.
    >
    > P.P.

    Wydawało mi się, że SI to międzynarodowy (światowy) układ jednostek.
    Czyżby to był tylko Europejsko - międzynarodowy.

    Rozumiem, że po wprowadzeniu (zapewne w jakiś sposób uzgodnionemu) nowej
    jednostki jest jakiś okres przejściowy, że stare jeszcze są stosowane.
    Ale żeby aż tak długo...
    P.G.

  • 14. Data: 2022-02-15 13:53:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 15 Feb 2022 12:55:12 +0100, Piotr Gałka wrote:

    > Wydawało mi się, że SI to międzynarodowy (światowy) układ jednostek.
    > Czyżby to był tylko Europejsko - międzynarodowy.

    Moze i miedzynarodowy, ale w UK mniej, w USA jeszcze mniej.

    Pamietasz wpadke w NASA z funtami i kg?
    NASA ponoc przeszla wtedy w calosci na SI, reszta kraju .. jakby
    odwrotnie. Po co nam jakies europejskie jednostki, mamy wlasne.

    Ktos tam pisal, ze amerykanski przemysl motoryzacyjny przeszedl juz na
    metryczne. A samoloty dalej w stopach mierza wysokosc - takze w
    Europie, z wyjatkiem Rosji.

    > Rozumiem, że po wprowadzeniu (zapewne w jakiś sposób uzgodnionemu) nowej
    > jednostki jest jakiś okres przejściowy, że stare jeszcze są stosowane.
    > Ale żeby aż tak długo...

    Jak nie ma zamordystycznego rzadu, to nie ma jak wprowadzic.

    Ale akurat MHO to jest siemens - wydawaloby sie, ze prosta zmiana.

    J.

  • 15. Data: 2022-02-15 19:20:14
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 15.02.2022 o 12:55, Piotr Gałka pisze:

    > Wydawało mi się, że SI to międzynarodowy (światowy) układ jednostek.
    > Czyżby to był tylko Europejsko - międzynarodowy.

    Chcesz powiedzieć, że nigdy nie słyszałeś o calach, stopach, etc?

    --
    Kaczin

  • 16. Data: 2022-02-15 19:40:59
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 15.02.2022 12:55, Piotr Gałka wrote:
    [...]
> [...]
    >
    > Rozumiem, że po wprowadzeniu (zapewne w jakiś sposób uzgodnionemu) nowej
    > jednostki jest jakiś okres przejściowy, że stare jeszcze są stosowane.
    Amerykanie zalegalizowali system metryczny gdzieś w II połowie XIX wieku
    i od tamtej pory cały czas go wdrażają. :-D Tamtejszy suweren jest
    bardziej tępy/oporny niż nasz. :-D

  • 17. Data: 2022-02-15 20:03:01
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 15.02.2022 13:53, J.F wrote:
    [...]
    > Ktos tam pisal, ze amerykanski przemysl motoryzacyjny przeszedl juz na
    > metryczne. A samoloty dalej w stopach mierza wysokosc - takze w
    > Europie, z wyjatkiem Rosji.
    No a my nadal mierzymy szerokość ścieżek w milsach, a w sklepach
    hydraulicznych/ogrodniczych kupujemy rury/?ęże/złączki w rozmiarach
    calowych. :-D Offrołdowcy robią lifty swoich aut o N cali, rowerzyści
    mierzą średnicę kół w calach, itd. Nawet zwykłe sebiksy montują do
    swoich bolidów fele X calowe. :-D

    > Jak nie ma zamordystycznego rzadu, to nie ma jak wprowadzic.
    Nie ma? W wyniku Wielkiego Kryzysu tamtejszy rząd zabronił obywatelom
    posiadania złota: https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_6102.

  • 18. Data: 2022-02-15 20:07:41
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    > Wydawało mi się, że SI to międzynarodowy (światowy) układ jednostek.
    > Czyżby to był tylko Europejsko - międzynarodowy.

    Poniekąd amerykańsko też, cal jest zdefiniowany metrycznie, jako 25.4mm.

    P.P.

  • 19. Data: 2022-02-15 20:16:26
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 10.02.2022 13:40, J.F wrote:
    [...]
    > Po prostu odwrotnosc.
    > Tak jak jedni mierza spalanie pojazdu w litrach na 100km,
    > a inni w milach na galon.
    Gdzieś w październiku/listopadzie poszedłem odświeżyć sobie zwykłe
    sepowskie uprawnienia ,,E" do 1 kV. Pierwsze pytanie - co się mierzy w
    megaomach? Chwila konsternacji i szybka odpowiedź - rezystancję. Okazało
    się, że niby tak, ale nie do końca. Bo w megaomach mierzy się
    rezystancję izolacji. :-D

  • 20. Data: 2022-02-15 20:43:44
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.02.2022 o 20:16, JDX pisze:

> [...]
    > megaomach? Chwila konsternacji i szybka odpowiedź - rezystancję. Okazało
    > się, że niby tak, ale nie do końca. Bo w megaomach mierzy się

    No w sumie racja, bo w megawoltach to raczej pioruny a nie napięcie :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>