  • 11. Data: 2014-06-04 20:25:43
    Temat: Re: RoHS - nic nie rozumiem
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-04 20:11, Robert Wańkowski wrote:
    > Czy ołów jest jedynym pewnym lekarstwem na wąsy? Nic równie dobrego i
    > "eko" nie wymyślono?

    Ciężko chyba wymyślać jeśli mechanizm ich powstawania jest niejasny.

  • 12. Data: 2014-06-04 20:46:03
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    > Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
    > obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
    > dzisiaj...

    chyba dalej jest zwolniona, ale problem jest innego rodzaju.
    W tej chwili coraz ciężej jest znaleźć montażownię oferującą (tani)
    montaż ołowiowy, bo największy zarobek mają one na masówce - która musi
    być bezołowiowa. I przestaje im się opłacać utrzymanie linii z ołowiem.
    A nawet jak mają, to się zaczynają cenić.

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 13. Data: 2014-06-04 21:17:16
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    > Ciężko chyba wymyślać jeśli mechanizm ich powstawania jest niejasny.

    Jest jasny jak głowa Korwina.

    Cyna to bardzo twardy metal. W normalnym procesie, punkt lutowniczy
    stygnie szybciej na zewnątrz niż w środku (chyba oczywiste). Ponieważ
    wraz ze stygnięciem się kurczy, powstają naprężenia które ściskają
    wnętrze punktu lutowniczego. Naprężenie te w czasie rzędu miesięcy
    powodują "wyciskanie" metalu z wnętrza tak jak pasty z tubki. To właśnie
    ten wyciśnięty metal tworzy włos cynowy.

    Dodanie ołowiu o tyle neutralizuje problem, że ołów jako miękki metal
    działa jak smar łagodzący naprężenia, w efekcie "zgniatany" jest miękki
    ołów a nie sprężysta cyna i włosy nie powstają albo powstają w
    ograniczonym zakresie (z fenomenem włosów cynowych spotkałem się kiedy o
    RoHS jeszcze ptaszki nie ćwierkały).

    Bezołowiowe rozwiązania problemu są dwa:

    1. dodawać innego metalu działającego jak ołów. Teraz dają Ag i Sb,
    które są drogie, ja bym proponował Fe albo Na, chociaż mogła by się
    pojawić korozja.

    2. wydłużyć proces studzenia cyny po lutowaniu - im dłużej będzie
    stygnąć, tym mniejsze będą naprężenia włosotwórcze - proces znany od
    stuleci w metalurgii stali jako "wyżarzanie".

  • 14. Data: 2014-06-04 21:29:07
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-06-04 21:17, Tomasz Wójtowicz wrote:
    > Jest jasny jak głowa Korwina.

    Nie jest. Wiki twierdzi że nie jest. NASA twierdzi że nie jest. Wykłady
    jakie miałem twierdzą że nie jest. Naprężenia to tylko jedna z hipotez,
    inne mówią np. o polach elektrycznych. Sorry, sprawa nie jest prosta.

  • 15. Data: 2014-06-04 21:32:24
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Marcin Kulas napisał:

    > A jednak.
    > http://nepp.nasa.gov/whisker/failures/index.htm#sate
    llite

    Daty jeszcze przed ROHSowe, eksperymentowali czy nie byli świadomi?

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 16. Data: 2014-06-04 21:41:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-06-04 20:11, Robert Wańkowski pisze:
    > Czy ołów jest jedynym pewnym lekarstwem na wąsy? Nic równie dobrego i
    > "eko" nie wymyślono?
    >
    > Robert

    Ind. Popatrz na ceny ;-)

    P.P.

  • 17. Data: 2014-06-04 23:26:39
    Od: l...@g...com

    użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Nie jest. Wiki twierdzi że nie jest. NASA twierdzi że nie jest. Wykłady
    >
    > jakie miałem twierdzą że nie jest. Naprężenia to tylko jedna z hipotez,
    >
    > inne mówią np. o polach elektrycznych. Sorry, sprawa nie jest prosta.

    A moze problem juz dawno rozwiazano i nie ma co sie przejmowac.

    Cos mi sie wydaje, ze problem byl bardziej z podlozem niz z sama cyna.
    Maznac ukady z drobnym rastrem jakims lakierem i zapomniec.

  • 18. Data: 2014-06-05 00:33:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    > Nie jest. Wiki twierdzi że nie jest.

    Wikipedia też podaje, że cyna ma dwie odmiany allotropowe - 7,3 i 5,5
    g/cm^3. Przejście fazowe może nastąpić w temperaturze pokojowej, więc to
    mogłoby tłumaczyć, skąd włoski. To ta faza 5,5 g/cm^3 próbuje wyjść na
    zewnątrz. Ewidentnie ołów pełnił tu rolę stabilizatora. Trzeba po prostu
    znaleźć tani metal na miejsce ołowiu.

    W pola elektryczne jako przyczynę nie wierzę, choć mogą one wpływać na
    kształt włoska kiedy ten opuści już wnętrze punktu lutowniczego.

  • 19. Data: 2014-06-05 07:27:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 4 Jun 2014 18:55:41 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello Piotr,
    >
    > Najbardziej zaskakuje to, że motoryzacja wtedy nie była objęta
    > obowiązkiem stosowania cyny bezołowiowej. Nie wiem, jak jest
    > dzisiaj...

    A kara w $ ... nalozona w Ameryce ? Tam RoHS nie obowiazuje.

    J.

  • 20. Data: 2014-06-05 07:50:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 04 Jun 2014 21:17:16 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
> [...]
    > ten wyciśnięty metal tworzy włos cynowy.
    > Dodanie ołowiu o tyle neutralizuje problem, że ołów jako miękki metal

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tin
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lead

    Hm, twardosc Mohsa obu 1.5 (czyli bardzo mala), aczkolwiek Brinnela
    znacznie wieksza. Ale wytrzymalosc tez wieksza, wiec nie tak latwo
    wycisnac.

    > działa jak smar łagodzący naprężenia, w efekcie "zgniatany" jest miękki
    > ołów a nie sprężysta cyna i włosy nie powstają albo powstają w
    > ograniczonym zakresie

    Sa przeciez inne twardsze metale, a wloski tworza mniej chetnie.
    Dodatek miedzi, ktora jest znacznie twardsza, tez zmniejsza problem.

    Cos mi smierdzi to tlumaczenie.

    > Bezołowiowe rozwiązania problemu są dwa:
    > 1. dodawać innego metalu działającego jak ołów. Teraz dają Ag i Sb,

    Antymon trujacy ... i stosowany do utwardzania olowiu.
    Cyne zmiekcza ?

    > 2. wydłużyć proces studzenia cyny po lutowaniu - im dłużej będzie
    > stygnąć, tym mniejsze będą naprężenia włosotwórcze - proces znany od
    > stuleci w metalurgii stali jako "wyżarzanie".

    Nie ma w typowym piecu ?

    J.