  • 1. Data: 2014-06-03 17:57:53
    Temat: Jaki kabel do MODBUS po RS485?
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam,

    Chciałem zapytać, ile żył ma mieć kabel do MODBUS po RS485, żeby cała
    magistrala była odporna na zakłócenia?
    W instrukcji do modułu komunikacyjnego Fatek, który ma trzy zaciski do
    RS485, narysowali, że kabel ma dwie żyły i ekran - ekran podłączają do
    zacisku G, dwa przewody podłączają do dwóch pozostałych zacisków.
    Z kolei w dokumencie ze standardem Modbus piszą, że kabel ma mieć trzy żyły
    (D0, D1, Common) i ekran.
    Urządzenie AVTMOD14 ma z kolei tylko zaciski A i B.
    Moje urządzenie z układem MAX485 i separacją galwaniczną ma zaciski A, B i
    G.

    Robbo

  • 2. Data: 2014-06-03 18:12:35
    Temat: Re: Jaki kabel do MODBUS po RS485?
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2014-06-03 17:57, Robbo pisze:
> [...]
    > Urządzenie AVTMOD14 ma z kolei tylko zaciski A i B.
    > Moje urządzenie z układem MAX485 i separacją galwaniczną ma zaciski A, B i G.

    Mylisz protokół (MODBUS) z interfejsem (RS-485). Łączysz A-A, B-B, co do ekranu to z
    reguły łączy
    się go z jednej strony.

  • 3. Data: 2014-06-03 18:20:01
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    > ekranu to z reguły łączy się go z jednej strony.

    ponoć najlepsza droga do problemów, ale ja już nie pamiętam uzasadnienia...

  • 4. Data: 2014-06-03 18:40:11
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-06-03 18:12, Elektrolot pisze:

    > Mylisz protokół (MODBUS) z interfejsem (RS-485). Łączysz A-A, B-B, co do
    > ekranu to z reguły łączy się go z jednej strony.

    Ludzie zajmujący się EMC twierdzą, że z obu stron.
    Tak czy inaczej RS-485 wymaga połączenia mas ze sobą. Gdy nie masz
    przewodu masowego to łączysz ekranem. Gdy masz przewód masowy a
    urządzenie ma osobne zaciski na GND i na Ekran to łączysz tak jak
    zdefiniowane na zaciskach a i tak wewnątrz z reguły GND jest połączone z
    masą :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 5. Data: 2014-06-03 18:42:43
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    urządzenie ma osobne zaciski na GND i na Ekran to łączysz tak jak
    zdefiniowane na zaciskach a i tak wewnątrz z reguły GND jest połączone z
    ekranem :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 6. Data: 2014-06-03 19:13:51
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Mario wrote:

    > Tak czy inaczej RS-485 wymaga połączenia mas ze sobą.
    Czy aby na pewno?

    jp

  • 7. Data: 2014-06-03 19:23:01
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "tusk, donald tusk" <N...@g...pl> wrote in message

    > ponoć najlepsza droga do problemów, ale ja już nie pamiętam
    > uzasadnienia...

    Problemy są gdy połączysz z obu stron i pozwolisz na płynięcie
    prądów tym kablem pomiędzy stacjami... Ekran ma być ekranem
    a nigdy zapasowym kablem do wykorzystania do przesyłu danych!

  • 8. Data: 2014-06-03 19:37:58
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Kilka rzeczy ze specyfikacji protokołu Modbus:

    3.4.4 Grounding Arrangements
    The << Common >> circuit ( Signal and optional Power Supply Common ) must be
    connected directly to protective ground, preferably at one point only for
    the entire bus. Generally this point is to choose on the master device or on
    its Tap.

    3.6 Cables
    A MODBUS over Serial Line Cable must be shielded. At one end of each cable
    its shield must be connected to protective ground. If a connector is used at
    this end, the shell of the connector is connected to the shield of the
    cable.

    An RS485-MODBUS must use a balanced pair (for D0-D1) and a third wire (for
    the Common).

    Zakładamy, że mamy przewód 3-żyłowy (D0, D1, Common) w ekranie. Jeśli dobrze
    rozumiem, to Common podpinamy dodatkowo (oprócz podłączenia do zacisków
    Common urządzeń) pod protective ground. Ponadto ekran podpinamy pod
    protective ground, ale tylko w jednym punkcie (dla każdego kabla). Zatem
    ekran i Common to nie będzie to samo.
    Jeśli weźmiemy kabel 2-żyłowy w ekranie, to ekran chyba pełniłby
    jednocześnie funkcję Common i ekranu.
    Zastanawiam się, na ile lepsze byłoby zastosowanie kabla 3-żyłowego w
    ekranie jeśli chodzi o odporność na zakłócenia.
    Tak jak pisałem poprzednio, standard mówi jedno, a praktycznie każde z
    urządzeń którymi dysponuję realizuje wszystko po swojemu (także jeśli chodzi
    o oznaczenia oraz podłączenie przewodów i ekranu).
    Ponadto jak czytam o Profibus na RS485, to tam powszechnie stosują kabel
    2-żyłowy w ekranie.

    Robbo
    PS. Jak na polski tłumaczy się "protective ground"?

  • 9. Data: 2014-06-03 19:38:34
    Od: "tusk, donald tusk" <N...@g...pl>

    W dniu 2014-06-03 19:23, Pszemol pisze:
> [...]
    > prądów tym kablem pomiędzy stacjami... Ekran ma być ekranem
    > a nigdy zapasowym kablem do wykorzystania do przesyłu danych!

    nie chodziło o cos innego, ale nie pamiętam...

  • 10. Data: 2014-06-03 20:07:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Robbo" <n...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Urządzenie AVTMOD14 ma z kolei tylko zaciski A i B.
    > Moje urządzenie z układem MAX485 i separacją galwaniczną ma zaciski A, B i

    Według mnie wiele zależy od konkretnych rozwiązań zastosowanych w
    urządzeniach.

    Nadajnik RS485 emituje dużo CM (wspólny sygnał na A i B w czasie
    przełączania) względem swojego GND.
    Między innymi dlatego są 3 przewody, aby droga powrotna tego CM biegła
    wzdłuż linii A i B a nie gdzieś naokoło - wtedy emituje bardzo dużo.
    Na wnikanie zakłóceń CM na wejście odbiornika zadziała to podobnie.
    Zakłócenia CM na A i B względem GND scalaka też może zostać odebrane jako
    zmiana stanu. Gdy połączenie GND nadajnika i odbiornika będzie biegło wzdłuż
    linii A i B to CM (odbierane z eteru) na A i B względem GND scalaków będzie
    mniejsze.

    Ale jeśli na liniach A i B w urządzeniach są solidne dławiki CM (rzędu 5mH)
    to ten trzeci przewód zaczyna być mniej ważny.

    Teraz dochodzi izolacja - przetwornica DCDC wrzuca swoje zakłócenia w
    izolowane GND (IGND) względem prawdziwego GND. Standardowe przetworniczki
    dają CM przekraczające normy. No i są dwie możliwości:
    1. Trafo przetworniczki o bardzo małej pojemności (kiedyś stosowałem 4pF) -
    da się obniżyć emisję poniżej normy, a mała pojemność doskonale blokuje też
    sygnał CM generowany przez driver - sprawa załatwiona.
    2. Byle jaka DCDC zbocznikowana solidnym kondensatorem (rzędu 2nF).
    Kondensator blokuje zakłócenia CM przetwornicy DCDC na IGND, ale też daje
    odniesienie do GND dla sygnałów CM generowanych przez nadajnik - znów może
    przekraczać normy - trzeba dać trzeci przewód łączący IGND lub dławik CM.

    Przypuszczam, że najbardziej prawidłowe połączenie to 3 przewody łączące
    A,B,IGND oraz ekran połączony z GND. Jeśli GND łączonych urządzeń mają każde
    swoje połączenie gdzieś do ziemi to z jednej strony ekran można połączyć
    przez C, aby prądy wyrównawcze GND nie płynęły przez nasz ekran.
    Ale to jest nie za dobre rozwiązanie z punktu widzenia EMC - ekran należy
    łączyć na całym obwodzie (przewodów wewnątrz ekranu ma nie być widać z
    zewnątrz) do ekranowanej obudowy. A jeśli ekranem przewodu mogą popłynąć
    prądy wyrównawcze to równolegle do tego połączenia należy urządzenia
    połączyć jakąś szyną wyrównawczą aby 99% prądu popłynęło tamtędy a tylko 1%
    przez ekran.
    Ekran kabla należy rozumieć jako wydłużenie ekranowanej obudowy urządzenia.
    Ekran kabla łączącego dwa urządzenia ma z ich obudów stworzyć jedną
    ekranowaną przestrzeń.
    Ponieważ ekranowana obudowa urządzenia raczej nie jest połączona z IGND więc
    ekran nie powinien być stosowany do połączenia IGND.

    To w skrócie wszystko co w tym temacie wymyśliłem przez lata :).
    P.G.