  • 11. Data: 2020-07-03 13:09:11
    Temat: Re: Rozmowa z ciepłomierzem.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/07/2020 10:55, Marek wrote:
    > A to nie jest tej sam (podobny) protokół jak w licznikach prądu?

    Nie wiem. A jaki jest w licznikach prądu?

    > Natomiast faktycznie irytująca jest ta wszechobecna tajemnica i
    > przemilczanie tak istotnych rzeczy.

    Raczej "suwerenowi nie potrzebne". To jak ze schematami do urządzeń. W
    końcu zrozumieli że klient za głupi aby mu to dawać, podobnie jak pisać
    skład chemiczny na opakowaniach.

  • 12. Data: 2020-07-03 13:39:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Jul 2020 13:09:11 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie wiem. A jaki jest w licznikach prądu?

    Prosty protokół typu wyślij adres rejestru a
    zwrócę ci jego wartość. Zadzwoniłem do producenta swojego licznika i
    przysłał mi mailem protokół w PDF. Domyślny bitrate 9600. to jest
    jakiś szerszy standard używany w większości liczników energii
    elektrycznej być może w innych licznikach też. W niektórych jest
    modbus na rs485. Znajdziesz pełną bibliotekę do Arduino więc
    będziesz mógł zaadaptować kod.

> [...]
    > urządzeń. W
    > końcu zrozumieli że klient za głupi aby mu to dawać, podobnie jak

    kwestia prawa wystarczy wprowadzić ustawę obowiązku dołączania
    schematów do urządzeń było tak kiedyś i świat się z tego powodu nie
    zawalił

    --
    Marek

  • 13. Data: 2020-07-03 13:46:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/07/2020 13:39, Marek wrote:
> [...]
    > może w innych licznikach też. W niektórych jest modbus  na rs485.
    > Znajdziesz pełną bibliotekę do Arduino więc będziesz mógł zaadaptować kod.

    OK, rozumiem że jest taka bibliteka, pamietasz nazwę choć?

    (na marginesie, nie wierzę że to to samo, każdy dział projektowy uważa
    za punkt honoru wymyśleć jeszcze głupszy protokół niż konkurencja, a
    branie gotowców to jakaś ujma na honorze i brak profesjonalizmu).

    > kwestia prawa wystarczy wprowadzić ustawę obowiązku dołączania schematów
    > do urządzeń było tak kiedyś i świat się z tego powodu nie zawalił

    Myślisz że to zbiorowiko 460 prawników, tumanistów, cwaniaków i innej
    swołoczy rozumie taką potrzebę ;)? To nie przejdzie, jeszcze by ktoś
    rozkręcił radio, i kto odpowie jak kogoś porazi prąd? Prędzej będzie
    ustawa zakazująca jakichkolwiek form rękodzieła, napraw i modyfikacji.
    To nie są czasy dla hobbystów ...

  • 14. Data: 2020-07-03 14:10:54
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/07/2020 18:23, J.F. wrote:
    > A jakie on ma zasilanie ?

    Ciepłomierz ma w środku jakieś ogniwo. Wielkości "paluszka" ale nie mam
    jak bez rozwałki dostać się do oznaczeń, po zdjeciu obudowy widzę tylko
    cylinder.

    > Ale ... czy przypadkiem taki protokol w pelnej wersji nie wymaga troche
    > pradu ?

    Zastanawia mnie czy aby wiatraczek przeplywomierza nie wykorzystali do
    ładowania, albo przynajmniej ociążenia baterii.

    Chyba o prąd sie jakoś nie spacjalnie martwili, skoro komunikacja z
    peryferiami też jest optyczna.

    > W urzadzeniu zasilanym z sieci to nie problem, ale sa np podzielniki ze
    > zdalnym odczytem i bateryjka na 10 lat.

    Na 11 w/g instrukcji ;)

    U kolegi w domu jest radiowy podzielnik. Ponoć raz na jakiś czas zgłasza
    do stacji bazowej, umieszczonej w bloku, stan. I wisi tam już chyba 6
    rok. I działa, ma też wyświetlacz. Magia. W dodatku przez pół roku ma
    temperaturę 60 stopni. Nie wiem jakie tam baterie stosują.

  • 15. Data: 2020-07-03 15:09:05
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 3 Jul 2020 13:46:56 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > OK, rozumiem że jest taka bibliteka, pamietasz nazwę choć?

    Jak już napisałem własną z tego pdfa to później. natknąłem się na
    gotowce ale nazw nie kojarzę, na elektrodzie znajdziesz mnóstwo
    wątków o tym.

> [...]
    > za punkt honoru wymyśleć jeszcze głupszy protokół niż konkurencja,
    > branie gotowców to jakaś ujma na honorze i brak profesjonalizmu).

    Niekoniecznie. Każdy "producent" licznika wkłada te same moduły od
    tego samego chińczyka. A nawet jeśli nie od tego samego to Chińczycy
    kopiują wzajemnie od siebie i dzięki temu mamy i tak jeden standard.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2020-07-03 22:43:51
    Od: jacek <j...@f...pl>

    heby <h...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > rok. I działa, ma też wyświetlacz. Magia. W dodatku przez pół roku ma
    > temperaturę 60 stopni. Nie wiem jakie tam baterie stosują.

    Spróbuj mbus tyle, ze przez optyczna głowice. Niektóre ciepłomierze maja
    ten sam protokół zarówno przez kabel jak i przez opto.

    jp

  • 17. Data: 2020-07-03 22:52:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/07/2020 22:43, jacek wrote:
    > Spróbuj mbus tyle, ze przez optyczna głowice. Niektóre ciepłomierze maja
    > ten sam protokół zarówno przez kabel jak i przez opto.

    Do mbusa wymagana jest jakaś "sepcjalna irda" czy zwykły irda2usb jest ok?

  • 18. Data: 2020-07-06 18:40:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 02/07/2020 18:23, J.F. wrote:

> [...]

    >zgłasza do stacji bazowej, umieszczonej w bloku, stan. I wisi tam już
    >chyba 6 rok. I działa, ma też wyświetlacz. Magia.

    No wiesz, wystarczy, ze zaraportuje raz na tydzien.
    Choc biorac pod uwage mozliwosc utraty ... moze lepiej raz dziennie.
    A ze trwa to ulamek sekundy, to duzo energii nie trzeba ...

    >W dodatku przez pół roku ma temperaturę 60 stopni. Nie wiem jakie tam
    >baterie stosują.

    Na 10 lat to chyba litowe.
    Choc znam kalkulator, w ktorym "zwykle alkaliczne" pracowaly 20 lat

    J.

  • 19. Data: 2020-07-06 18:43:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...

    >kwestia prawa wystarczy wprowadzić ustawę obowiązku dołączania
    >schematów do urządzeń było tak kiedyś i świat się z tego powodu nie
    >zawalił

    Niewiele to da. Na schemacie zobaczysz jedna stonoge i niewiele
    wiecej.

    A przy wielowarstwowej plytce i BGA nawet nie zmierzysz wlasciwej
    sciezki :-(

    J.

  • 20. Data: 2020-07-06 18:44:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    On Thu, 2 Jul 2020 15:38:42 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:

    >A to nie jest tej sam (podobny) protokół jak w licznikach prądu?
    >Natomiast faktycznie irytująca jest ta wszechobecna tajemnica i
    >przemilczanie tak istotnych rzeczy.

    Przeciez to nie jest dla Ciebie tylko dla producenta calych ssytemow,
    zeby zarobil ...

    J.