  • 1. Data: 2020-07-02 15:38:42
    Temat: Rozmowa z ciepłomierzem.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Wpadł mi w ręce używany ciepłomierz, bez legalizacji. Taki:

    https://drive.google.com/file/d/1y7FsQr1oOsUUFamCphL
    mFLxLSQdxlgE9/view?usp=sharing

    HYDROCAL-2.

    Ciepłomierz posiada dwa porty optyczne.

    "Ext. module"

    oraz

    "IrDA"

    Chciałbym wyrwać z niego informacje o tym jaka jest obecna moc,
    przepływ, temperatury.

    Zerkałem na stronę producenta i albo jestem ślepy albo nie ma dokumentu
    opisującego komunikację po IrDA. Ale może to też dlatego że to jakiś
    powszechnie znany standard używany w ciepłomierzach? Złacza "Ext.
    module" pewnie nie uda się wykorzystać choć...

    Ma ktoś doświadczenia, albo przynajmniej hasło jakie mogę wpisać w
    google aby poczytać o gadaniu z takimi urządzeniami po irdzie?

    Wiem że można do niego dokupić moduł m-bus. Ale może nie jest konieczny,
    jesli po irda doczytam co chce. Niestety nie potrafie znaleźc informacji
    jak po tej idzie dane czytać lub choć nazyw protokołu.

    PS. Znalazłem tylko słowo "hydrolink" albo po pierwsze zawsze występuje
    w kontekście "radiowy" a po drugie to tylko opisy software a nie protokołu.

    PS2. Mogę go w ostateczności wypatroszyć i wstawić własną elektronikę...

  • 2. Data: 2020-07-02 15:47:48
    Temat: Re: Rozmowa z ciepłomierzem.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >dokumentu opisującego komunikację po IrDA. Ale może to też dlatego że
    >to jakiś powszechnie znany standard używany w ciepłomierzach?

    IrDa troche przypomina USB i BT - tzn jest kilka pod/standardow.

    Strzelam, ze udaje port szerogowy, a dalej to juz jakis wlasny
    protokol.

    Zbliz do portu irda najlepiej jakiegos linuxa, to moze sie cos
    pokaze - w sensie, ze cos wykryje.

> [...]
    >konieczny, jesli po irda doczytam co chce. Niestety nie potrafie
    >znaleźc informacji jak po tej idzie dane czytać lub choć nazyw

    Na poczatek
    https://en.wikipedia.org/wiki/Infrared_Data_Associat
    ion

    A dalej jest skomplikowanie :-)

    Ale jesli IrCOMM zadziala, to moze wystarczy.

    J.

  • 3. Data: 2020-07-02 15:56:33
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/07/2020 15:38, heby wrote:
    > Ma ktoś doświadczenia, albo przynajmniej hasło jakie mogę wpisać w
    > google aby poczytać o gadaniu z takimi urządzeniami po irdzie?

    Ach, bo zapomniałem.

    Jest dokument:

    http://www.qundis.de/wp-content/uploads/2015/05/DST1
    -QHEA-GB0_HMx_20140129.pdf

    Ale niewiele mi pomaga w zrozumieniu protokołu po irda. Albo on jest tak
    absurdalnie skomplikowany albo czytam nie to, co powinienem. Wspominają
    coś o "Q opto" ale na googlu o tym skromnie.

  • 4. Data: 2020-07-02 16:16:07
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/07/2020 15:47, J.F. wrote:
    > IrDa troche przypomina USB i BT - tzn jest kilka pod/standardow.

    Ale ja to doskonale wiem ;) Problem w warstwie wyżej.

    > Strzelam, ze udaje port szerogowy, a dalej to juz jakis wlasny protokol.

    No tak, teraz ten "własny protokół" :D

    > Zbliz do portu irda najlepiej jakiegos linuxa, to moze sie cos pokaze -
    > w sensie, ze cos wykryje.

    Nic nie wykrywa. Ogólnie łacze jest martwe, potraktowałem je jakimiś
    randomicznymi strumieniami bajtów ze starego konwertera IrDA (i
    sprawdziłem inny konwerter widzi nadawanie), ale jest martwe. Nie znam
    magicznego słowa :/

  • 5. Data: 2020-07-02 18:23:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "heby" napisał w wiadomości grup
    On 02/07/2020 15:38, heby wrote:

> [...]

    >Ale niewiele mi pomaga w zrozumieniu protokołu po irda. Albo on jest
    >tak absurdalnie skomplikowany albo czytam nie to, co powinienem.

    A jakie on ma zasilanie ?
    Bo protokol IrDA jak kiedys usilowalem zrozumiec, to sie wydawal
    absurdalnie skomplikowany, przyjmniej na pierwszą przymiarkę :-)

    Ale ... czy przypadkiem taki protokol w pelnej wersji nie wymaga
    troche pradu ?

    W urzadzeniu zasilanym z sieci to nie problem, ale sa np podzielniki
    ze zdalnym odczytem i bateryjka na 10 lat.

    Byc moze nie ma to nic wspolnego ze zwyklym protokolem IrDA, i
    faktycznie urzadzenie czeka na jakis "magic word".

    Takie cos np
    https://bmeters.pl/download/672/

    "Interfejs optyczny - zgodny z IrDA SIR".

    A to tylko najnizsza warstwa ...

    J.

  • 6. Data: 2020-07-03 09:46:32
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-07-02 o 15:38, heby pisze:
    > Chciałbym wyrwać z niego informacje o tym jaka jest obecna moc,
    > przepływ, temperatury.

    https://qundis.com/wp-content/uploads/2017/11/DST0-Q
    SUI-GB0_HE_140429.pdf
    Tu jest opis oprogramowania które przez irdę komunikuje się z licznikiem.
    Program podobno za darmo do pobrania po rejestracji.
    Potrzebny jest Komputer z portem szeregowym (dla irdy) z windows i .net 2.0.
    Jak już zadziała to podejrzewam że można jakoś podpatrzeć komunikację.
    Gdzieś widziałem że na irdę ktoś nałożył protokół Modbus RTA (czyli dane
    binarne), może to ułatwi dopasowanie.

    PS
    Będzie jakieś info na grupę w przypadku sukcesu?
    Piotrek

  • 7. Data: 2020-07-03 10:18:16
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-07-03 o 09:46, Piotr Dmochowski pisze:
    Auto-uzupełnienie:
    Siemens sprzedaje praktycznie takie same mierniki
    Impeller type heat and heat/cooling energy meters WFx5
    do tego jest soft o nazwie ACT50 ale raczej niedostępny.
    Za to instrukcja podaje to:
    Optical interface
    Basic design Similar to EN 62056-21
    Protocol Similar to EN 13757-2/3

    Po numerze normy trafiamy na m-bus, a dalej na program
    https://www.m-bus.de/software.html Za darmoszkę można się podpiąć i
    sprawdzić co da się odczytać. Może podstawowe informacje da się wyciągnąć.

    Piotrek

  • 8. Data: 2020-07-03 10:30:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 03/07/2020 09:46, Piotr Dmochowski wrote:
    > Będzie jakieś info na grupę w przypadku sukcesu?

    Bedzie gotowiec w pythonie na githubie :D Ale tylko w przypadku sukcesu
    ... :D

  • 9. Data: 2020-07-03 10:31:09
    Od: Cezar <c...@t...pl.nospam>

    On 02/07/2020 14:38, heby wrote:
> [...]
    >
    > PS2. Mogę go w ostateczności wypatroszyć i wstawić własną elektronikę...

    poszperaj na githubie znalazlem cos takiego:

    https://github.com/pokerazor/openhab-binding-wmbus/b
    lob/4cbc7257285e815bb4b837b9814e6f07603615f5/src/de.
    unidue.stud.sehawagn.openhab.binding.wmbus/src/main/
    java/de/unidue/stud/sehawagn/openhab/binding/wmbus/W
    MBusBindingConstants.java

    lub tutaj: https://bit.ly/2C3yX3o

    wiec mogło by wynikać że jest to coś w standardzie "wmbus"

    tutaj jest jakiś dekoder:

    https://github.com/merbanan/wmbus

    tutaj jest jakiś projekt, który odczytuje liczniki ale tylko te radiowe
    za pomocą RTL-SDR

    https://github.com/weetmuts/wmbusmeters

    tutaj ktoś sie pyta o te Twoje liczniki:
    https://github.com/weetmuts/wmbusmeters/issues/25

  • 10. Data: 2020-07-03 10:55:01
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 2 Jul 2020 15:38:42 +0200, heby <h...@p...onet.pl> wrote:
    > Chciałbym wyrwać z niego informacje o tym jaka jest obecna moc,
    > przepływ, temperatury.

    A to nie jest tej sam (podobny) protokół jak w licznikach prądu?
    Natomiast faktycznie irytująca jest ta wszechobecna tajemnica i
    przemilczanie tak istotnych rzeczy.

    --
    Marek