  • 11. Data: 2009-08-26 09:56:28
    Temat: Re: Rusztowanie - podpora pod daszek
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Daj po obwodzie ramkę z płaskownika np 40x4 i zamiast prętów
    > płaskowniki w kierunku zginania.

    Fajna mysl. Lubie pracowac z plaskownikami i mam zapasik takich
    1400 x 40 x 8, po niecale 8 pln/sztuke.

    > W prostopadłym keirunku tylko jeden pręt
    > przy wolnej krawędzi oddalony od niej ok 30cm (moze byc od dołu). Ale
    > chodzic po tym nie radze...

    Nie chwytam, mozesz ciut szczegolowiej opisac ? Chodzic po tym na pewno
    nie bede :)

    pozdrawiam
    pluton

  • 12. Data: 2009-08-26 10:30:10
    Od: "marcin markowski" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

    pluton <z...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > 1400 x 40 x 8, po niecale 8 pln/sztuke.

    > Nie chwytam, mozesz ciut szczegolowiej opisac ? Chodzic po tym na pewno

    Jesli dasz plaskowniki z bl 8mm to ten pręt prostopadły nie bedzie potrzebny
    bo raczej sie płaskowniki nie zwichrzą przy zginaniu czyli daj tylko
    płaskowniki prostopadle do okapu dachu i ramke naokoło (cos jak krata
    pomostowa ale bez tych prętów)prostopadłych do płaskowników). Choć ze w
    zgledu na to ze w takim wypadku fale onduline beda równoległe do
    płaskowników to wypadało by dać jakiś pręt co 50cm prostopadly do
    płaskowników i fal. Płaskowniki na zginanie w odpowiedniej płaszczyznie są
    bardzo wytrzymałe o ile się nie zwichrzą - stad chcialem dać pręt spinający
    je gdzieś w połowie długości ich wystawania.

  • 13. Data: 2009-08-26 11:27:53
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

> [...]
    > spinający
    > je gdzieś w połowie długości ich wystawania.

    Czyli taka krata, jaka proponowalem na poczatku, z tym, ze po obwodzie
    NA krate dac plaskownik (ktory utworzy ramke), a nie na pret.
    Ew. moglbym jeszcze w polowie dluzszego boku dac jeden plaskownik
    zamiast preta.

    O to chodzi ? dolozylem rysunek na http://chomikuj.pl/dupabiskupa1970

    pozdrawiam
    pluton

  • 14. Data: 2009-08-26 13:05:33
    Od: "marcin markowski" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

    pluton <z...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > NA krate dac plaskownik (ktory utworzy ramke), a nie na pret.
    > Ew. moglbym jeszcze w polowie dluzszego boku dac jeden plaskownik

    Mi chodzilo o rozwiazanie taikie: Ramka na około z płaskownika, krótsze
    elementy o długosci 250cm (wewntarz ramki) z płaskownika (np co ok 70cm),
    dłuższe 400cm z pręta (np fi 6mm co ok 50cm).

  • 15. Data: 2009-08-26 13:06:56
    Od: "marcin markowski" <n...@g...SKASUJ-TO.pl>

    pluton <z...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > NA krate dac plaskownik (ktory utworzy ramke), a nie na pret.
    > Ew. moglbym jeszcze w polowie dluzszego boku dac jeden plaskownik

    a tak wogole to nie prosciej zrobic toto z płyty OSB ??????

  • 16. Data: 2009-08-26 14:50:48
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > Mi chodzilo o rozwiazanie taikie: Ramka na około z płaskownika, krótsze
    > elementy o długosci 250cm (wewntarz ramki) z płaskownika (np co ok 70cm),
    > dłuższe 400cm z pręta (np fi 6mm co ok 50cm).

    Jasne, dzieki wielkie. (krotsze elementy mialy miec 200 a nie 250 :-)

    pozdrawiam
    pluton

  • 17. Data: 2009-08-26 14:52:17
    Od: "pluton" <z...@p...onet.pl>

    > a tak wogole to nie prosciej zrobic toto z płyty OSB ??????

    Niestety,wilgoc od dolu :( gdyby nie to,to bym zrobil po prostu
    szkielet z laty drewnianej 30 x 50.

    pozdrawiam
    pluton

  • 18. Data: 2009-08-26 15:06:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "pluton" <z...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:h72pbu$6a6$1@news.onet.pl...

    > Tzn. skrajne prety na krotszym boku zrobic z rurki ?

    W twoim przypadku to raczej nie skrajne. Skrajne masz przeciez
    niepodparte.
    A moze nawet wszystko z rurki, ktora lepiej znosi zginanie niz
    cienki pret.

    J.

  • 19. Data: 2009-08-26 21:22:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pluton" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Oszacuję to bardzo zgrubnie, bo mi się nie chce tego liczyć dokładnie jako
    ramy. Może ktoś ma odpowiedni program i Ci policzy. Przyjmujemy obciążenie
    śniegiem 1 kN/mkw [kilo Niuton / metr kwadratowy]. Ponieważ oczko ma 0,5
    metra, a zatem na pręt działa obciążenie ciągłe 0,5 kN/m.

    Analizujemy najmniej korzystnie obciążone (na oko) pręty, 2-3 poziomy od
    dołu - oczywiście mówię o rysunku. Wiem, że upraszczam okropnie, bo
    przecież to rama. Ale uproszczenie jest w kierunku przewymiarowania
    konstrukcji. Jeśli pręty obliczane wytrzymają obciążenie, to nie ma prawa
    paść rama.

    Biorę poradnik i znajduję wzór dla pręta w tym układzie zginanego na
    maksymalny moment gnący, który wynosi:

    2 2
    q a 0,5 x 1,25
    Mg = ----- = ------------ = 0,39 kNm
    2 2

    Wskaźnik wytrzymałości W dla kwadratu wynosi:

    3 3
    a 0,01 3
    W = ---- = ------- = 1,67 E-7 m
    6 6

    Stąd łatwo obliczyć naprężenie wynoszące:

    Mg 0,39E3
    S = ---- = --------- = 2,34E9 [Pa] = 2.340 MPa
    W 1,67E-7

    Za dużo. Zwiększenie przekroju do 12 mm da odpowiednio:

    W=1,73E-6 i S=226 MPa. 1.354 MPa

    Też za dużo. Zakładając, że dopuszczalne obciążenie nie powinno przekroczyć
    Ro=170 MPa (najgorsza stal), to współczynnik wytrzymałościowy przekroju
    musiałby wynosić nie mniej, niż:

    Mg 390 Nm 3
    Ro 170E6 Pa

    Jeśli chcemy koniecznie stosować pręt pełny, to pasowałoby mieć przekrój
    0,024 m - 24 mm. Ja jednak zastosował bym kwadratowe rury - przykładowo 40
    x 40 x 2 mm mają 3,34E-6 m3, ale powinna wystarczyć mniejsza, tylko nie mam
    pod ręką normy.

    Oczywiście proponuję tu ogromne przewymiarowanie, ale nie zapominaj, że na
    taki daszek będą działać siły, które pominąłem. Przykładowo facet z łopatą,
    który będzie zgarniał śnieg i zechce się oprzeć na daszku.